Seitsemän tunnin yöunet vaalivat älyä parhaiten, kertoo jättitutkimus

Nelikymppisenä ei kannata nukkua liikaa eikä liian vähän.

Sopiva määrä unta pitää hoksottimet terässä.

5.7. 2:00 | Päivitetty 5.7. 8:11

Yöunilla on yhteys niin fyysiseen kuin psyykkiseen terveyteen: esimerkiksi univajeen on havaittu lisäävän muistisairauksien riskiä ikääntyessä. Paljonko sitten pitää nukkua, että hoksottimet pysyvät terässä?

Yuzhu Li kiinalaisesta Fudanin yliopistosta ja Barbara Sahakian brittiläisestä Cambidgen yliopistossa työtovereineen selvittivät asiaa Britannian biopankin aineistosta.

Puolen miljoonan 38–73-vuotiaan uni- ja terveystietojen lisäksi tutkijoiden käytettävissä oli 40 000 osallistujan aivokuvat ja geenitestit.

Sekä vähemmän että enemmän kuin seitsemän tuntia unta on yhteydessä tiedonkäsittelyn heikkenemiseen, tutkijat raportoivat Nature Aging -tiedelehdessä. Yhteys on voimakkain nelikymppisenä, ja yli 65-vuotiaana se lievenee.

Vastaava U:n muotoinen käyrä unimäärien kielteisissä vaikutuksissa on tullut tutkimuksissa esiin aiemminkin. Li ja Sahakian kollegoineen tarkastelivat, löytyisikö tutkittavien aivokuvista tai geenitiedoista selitys U-käyrän syntyyn.

Analyysi vihjaa, että kytkös unen, aivojen rakenteen, geenien ja tiedonkäsittelyn välillä on olemassa, mutta mikä se tarkkaan ottaen on ja millä mekanismilla se toimii, jää selvitettäväksi jatkotutkimuksiin.

”Hyvät yöunet ovat tärkeitä kaikissa elämän vaiheissa, mutta erityisesti ikääntyessämme”, professori Sahakian sanoo Cambridgen yliopiston tiedotteessa.

Julkaistu Tiede-lehdessä 7/2022.