Pelaaminen voi jopa kasvattaa älykkyyttä, laaja tutkimus lapsilla osoitti

Videopelien parissa käytetty aika näkyi parempina tiedonkäsittelytaitoina.

Ruutuajan vaikutuksista kiistellään paljon.

13.7. 2:00

Videopelien pelaaminen voi parantaa lapsen tiedonkäsittelytaitoja. Keskimääräistä enemmän pelaavien lasten älykkyys lisääntyi kahden vuoden seurannassa keskimääräistä enemmän, tuore tutkimus kertoo.

Karoliinisen instituutin ja Amsterdamin Vrije-yliopiston tutkijat selvittivät, miten erilaiset digilaitteiden käyttötavat vaikuttavat lasten tiedonkäsittelytaitoihin.

He jakoivat ruutuajan kolmeen tyyppiin: pelaamiseen, television ja nettivideoiden katseluun sekä sosiaaliseen mediaan ja muuhun digilaitteilla käytävään viestittelyyn.

Tutkimukseen osallistui alkujaan yli 9 000 yhdysvaltalaista lasta. He tekivät 9–10-vuotiaina psykologiset testit, joilla tutkittiin kognitiivista suorituskykyä eli tiedonkäsittelyyn liittyviä taitoja.

Lapsilta ja heidän vanhemmiltaan kysyttiin lisäksi, kuinka paljon aikaa lapset käyttävät television ja videoiden katseluun, videopelien pelaamiseen ja sosiaaliseen mediaan. Yli 5 000 lasta teki psykologiset testit uudelleen kaksi vuotta myöhemmin.

Television katselu tai sosiaalisen median käyttö ei vaikuttanut merkitsevästi älykkyyteen, kun huomioon otettiin geneettisestä perimästä johtuvat erot, perheen sosioekonominen asema ja vanhempien koulutus.

Geneettisten tekijöiden huomioimisessa käytettiin monigeenisiä summamuuttujia, jotka saatiin suuresta genominlaajuisesta assosiaatiotutkimuksesta.

Tavallista runsaammin pelanneiden lasten älykkyysosamäärä nousi mittausten välillä noin 2,5 pistettä keskimääräistä enemmän, tutkijat raportoivat Scientific Reports -tiedelehdessä.

Digilaitteet haukkaavat lasten ja nuorten ajasta nykyisin ison osan. Yhdysvalloissa 8–12-vuotiaat lapset viettävät keskimäärin 4–6 tuntia päivässä älypuhelinten, tablettien, pelikonsoleiden, television ja tietokoneiden ääressä. Teineillä ruutuaikaa kertyy jopa yhdeksän tuntia.

Ruutuajan vaikutuksista hyvinvointiin ja tiedonkäsittelytaitoihin kiistellään paljon, ja vaikutuksista on saatu ristiriitaisia tuloksia.

Useissa tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että pelaaminen edistää kognitiivisia kykyjä, kuten näkötiedon käsittelyä ja toiminnanohjausta. Tästäkään ei silti löydy yksiselitteistä näyttöä.

”Tuloksemme tukevat väitettä, että ruutuaika ei yleisesti heikennä lasten kognitiivisia kykyjä ja että videopelien pelaaminen voi itse asiassa auttaa kasvattamaan älykkyyttä”, sanoo kognitiivisen neurotieteen professori Torkel Klingberg Karoliinisen instituutin tiedotteessa.

Julkaistu Tiede-lehdessä 8/2022.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat