Uusi tutkimus: Huuli­herpeksen nyky­muoto saattoi syntyä romanttisen suutelun takia

Tutkijat ajoittivat nykymuotoisen herpeksen ensiesiintymisen 5 000 vuoden päähän. Ajankohta yllätti tutkimusryhmän.

Huuliherpes tarttuu suudellessa erityisesti silloin, kun iholla on herpesrakkula tai rupi.

29.7. 16:26

huuliherpekSen nykymuoto on mahdollisesti syntynyt samaan aikaan suutelemisen yleistymisen kanssa, kertoo uutistoimisto AFP. Tutkijat ovat ajoittaneet huuliherpestä aiheuttavan viruksen ensiesiintyminen noin 5 000 vuoden päähän.

Maailman terveysjärjestön mukaan yli puolet maailman alle 50-vuotiaista, eli ainakin 3,7 miljardia ihmistä, kantaa huuliherpestä aiheuttavaa HSV-1-virusta.

Aiemmin herpestä oli voitu jäljittää geneettisen datan avulla vain vuoteen 1925, vaikka historiallisia merkintöjä huuliherpeksestä on jo antiikin ajalta.

Aikaisempia geneettisiä jälkiä löytääkseen kansainvälinen tutkijaryhmä seuloi dna:ta satojen ihmisten hampaista, jotka olivat arkeologisia löytöjä. Tutkijat löysivät neljä ihmistä, jotka kantoivat HSV-1-virusta kuollessaan, ja tutkivat näiden neljän perimää.

Yksi näytteistä, josta herpesvirusta löytyi, oli 1600-luvulla eläneen hollantilaisen miehen hampaista.

”Käyttämällä uudelleen koottuja genomeja pystyimme määrittämään, että [viruksen] nykyvariaatioiden kaikki jäljet johtavat myöhäiselle neoliittiselle kaudelle tai aikaiselle pronssikaudelle”, tutkimusta kirjoittanut Christiana Scheib Cambridgen yliopistosta kertoo.

”Tämä oli hieman yllättävää, koska on oletettu, että herpes on kehittynyt rinta rinnan ihmisen kanssa hyvin kauan”, Scheib kertoo.

Tutkimus julkaistiin keskiviikkona vertaisarvioidussa Science Advances -julkaisussa.

Toinen näytteistä otettiin 1300-luvun lopulla kuolleen nuoren miehen luurangosta, joka oli haudattu Cambridgeen.

Kuitenkin tiedetään, että ihmisillä on ollut jonkinlaista herpesvirusta jo heidän lähtiessään ensimmäistä kertaa Afrikasta, tutkija Scheib sanoo. Uusi tutkimus kuitenkin kertoo, että nykyaikainen huuliherpestä aiheuttava muoto syrjäytti aikaisemmat muodot 5 000 vuotta sitten.

Tutkijoilla on kaksi teoriaa, miten nykyaikainen herpesvirus syntyi. Ensimmäisen teorian mukaan muuttoliike Euraasiasta Eurooppaan saattoi vaikuttaa virukseen.

Toisen teorian mukaan syynä oli suuteleminen, sillä tapa saattoi kulkeutua muuttoliikkeen myötä Euraasiasta Eurooppaan. Suutelu ei ole ihmisen luonnollinen käytösmalli, vaan liittyy kulttuuriin, tutkijat huomauttavat. Uskotaan, että esimerkiksi antiikin Roomassa suutelu virkatoiminnassa yritettiin kieltää lailla juuri herpes-epidemian vuoksi.

Tutkijoiden mukaan romanttisten kumppaneiden välinen suutelu antoi herpekselle täysin uuden tavan levitä ihmisestä toiseen. Normaalisti herpesvirus levisi tuohon aikaan periytymällä vanhemmalta lapselle.