Tutkimus: Luonnon mikrobien lisääminen hiekka­laatikon hiekkaan voi vahvistaa lasten vastustuskykyä

Tutkimuksessa ihon mikrobisto muuttui vain niillä lapsilla, jotka olivat leikkineet rikastetussa eli luonnonmateriaaleja sisältävässä hiekka­laatikossa.

Lapset voivat leikkiessään saada samalla hyödyllisiä mikrobeja.

14.8. 10:15

Hiekkalaatikon hiekka voi sisältää myös monimuotoista luonnon mikrobistoa eli pien­eliöitä ja mikro-organismeja.

Päiväkodissa leikkivien lasten puolustuskyky taudinaiheuttajia vastaan koheni jo kahdessa viikossa, jos lapset leikkivät tällaisessa hiekka­laatikossa.

Näin todistaa Luonnonvarakeskuksen (Luke), Helsingin yliopiston ja Tampereen yli­opiston tuore tutkimus.

Tutkimuksessa lapset leikkivät hiekkalaatikossa, jonka hiekkaa oli rikastettu luonnon­materiaalein. Tällöin hiekka sisälsi monimuotoisesti luonnon pieneliöitä ja mikro-organismeja.

Luken johtama tutkimus on maailman ensimmäinen kaksois­sokkotutkimus, jossa tutkittiin silmille näkymättömän luonnon monimuotoisuuden vaikutuksia.

Lumekontrolloitu kaksoissokkotutkimus tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että lapset tai heidän vanhempansa eivät tienneet kokeen aikana, mitä hiekkalaatikon hiekka sisälsi. Sama päti päiväkodin henkilökuntaan ja tutkijoihin.

Pilotti­tutkimuksessa oli 26 lasta.

Päiväkodit jaettiin satunnaisesti kahteen ryhmään.

Osa sai mikrobeilla rikastettua hiekkalaatikon hiekkaa ja osa aivan samannäköistä hiekkaa, mutta ilman monimuotoista mikrobistoa.

Tutkimusavustajat kävivät päiväkodeissa leikittämässä lapsia hiekkalaatikolla aamu- ja iltapäivisin. He olivat siellä 20 minuuttia kerrallaan kahden viikon ajan. He eivät tienneet, missä päiväkodissa oli minkäkin laatuista hiekkaa.

”Tässä tapauksessa vaikutus ei voi perustua luonnon vehreyden kokemiseen ja aistimiseen, vaan altistumiseen luonnon mikrobeille”, sanoo Luken tutkijatohtori Marja Roslund.

Hän kommentoi Luken tiedotteessa tutkimusta, joka julkaistiin Ecotoxicology & Environmental Safety -tiedelehdessä.

Tutkimuksessa ihon mikrobisto muuttui vain niillä lapsilla, jotka olivat leikkineet rikastetussa hiekkalaatikossa.

Rikastetussa hiekassa leikkineillä lapsilla veren interleukiini-10:n pitoisuus muuttui positiivisesti, kun se kontrolliryhmässä oli negatiivinen.

Interleukiini-10 on tulehduksia ehkäisevä sytokiini eli välittäjäaine. Se on keskeinen monien immuuni­välitteisten sairauksien ehkäisyssä.

Ihon mikrobiston muutokset olivat yhteydessä suurempaan säätelevien T-solujen määrään verinäytteissä. Ne ovat tärkeitä soluja, jotka ehkäisevät immuunipuolustuksen epätasapainoa.

Kokeessa käytettiin luonnonmateriaaleja, joiden mikrobikoostumus oli selvitetty ja todettu turvalliseksi. Samoja mikrobeja löytyy metsästä.

Lasten immuunijärjestelmän häiriöt, kuten allergiat, astma, atopia ja ykköstyypin diabetes, ovat lisääntyneet kaupungistuneissa yhteiskunnissa.

Yhtenä syynä tähän lienee riittämätön kosketus monimuotoiseen luontoon, mikä yksi­puolistaa elimistön mikrobistoa.

Lapset viettävät lähes päivittäin aikaa päiväkodin pihalla tai muilla leikkipaikoilla. Monimuotoista luontoa tulisi lisätä näille alueille päivittäisen luontokosketuksen turvaamiseksi.

Leikkipaikat edellyttävät kuitenkin materiaaleja, jotka kestävät kovaa kulutusta ja ovat samalla turvallisia. Siksi Luke on kehittänyt Helsingin ja Tampereen yliopiston kanssa uudenlaisia, luonnonmukaisia pihamateriaaleja.