Heinäsirkka voisi haistaa syövän ajoissa

Heinäsirkka erottaa ihmistä paremmin uloshengityksestä VOC-yhdisteet, jotka voivat kieliä syövästä.

Heinäsirkat erottavat antenniensa ja hermoverkkonsa avulla paljon eri hajuja, myös syöpäsoluja. Sirkat ehkä auttavat erottamaan myös ihmisen syövän ajoissa.

Heinäsirkat tunnettiin maanvaivana jo Raamatussa. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että yksittäinen heinäsirkka voi auttaa ihmistä, ehkä jopa pelastaa hänet.

Heinäsirkat erottavat herkästi ihmisen terveet solut syöpäsoluista hajuaistinsa avulla. Tämä voi tarjota lääkäreille mahdollisuuksia havaita syöpä hyvissä ajoin. Se kohentaa toipumista ja hoidon ennusteita.

Heinäsirkat voivat erottaa yksittäisiä syöpäsolujen linjoja. Tämä viittaa siihen, että myös syövän eri tyypit voitaisiin havaita.

Heinäsirkkojen kykyjä on julkaistu tutkimuksessa BioRxiven verkkosivuilla, mutta sitä ei ole vertaisarvioitu.

Michiganin osavaltion­yliopiston tutkijat mittasivat heinäsirkkojen kykyä elektrodien avulla. Ne havaitsivat muutoksia sirkan aivoissa, kun se haistoi tiettyjä yhdisteitä.

Tämän taidon tutkijat osoittavat luotettavaksi, herkäksi ja nopeaksi. Kaikki käy nopeasti, vain muutamassa millisekunnissa.

”Meidän pitää käyttää kaikkia mahdollisia työkaluja syövän voittamiseen, olivatpa keinot suunniteltuja tai saatavillamme miljoonien vuosien luonnonvalinnan kautta.”

Näin sanoo mikrobiologi Christopher Contag Michiganin osavaltionyliopiston verkkosivuilla.

Heinäsirkan hajuntunnistus onnistui hengityksessä ulos tulevia haihtuvia orgaanisia yhdisteitä (VOC) mittaamalla.

Tutkijat tietävät, että syöpä vaikuttaa jotenkin myös yksittäisten solujen aineen­vaihduntaan.

Jo aiemmin on tiedetty, että heinäsirkat haistavat hyvin. Niitä onkin käytetty haju­tutkimuksissa.

Tutkijat mittasivat elektrodien avulla vasteen kaasunäytteisiin, jotka oli otettu eri soluissa. Näin pystyttiin muodostamaan signaalien profiileja, jotka edustivat heinäsirkkojen haistamia kemikaaleja.

Ja kas, myös terveille soluille ja syöpäsoluille luodut profiilit olivat erilaisia.

Tutkimus rajautui tällä erää suun syöpiin.

Suusyövän solut näyttivät erilaisilta kuin normaalit solut myös mikroskoopissa. Tämä johtuu siitä, että niiden aineenvaihdunta on erilaista.

Tutkijat vahvistivat, että solut todellakin haisivat erilaiselta juuri ilmassa leviävien VOC-yhdisteiden vuoksi.

He uskovat, että VOC-yhdisteistä voitaisiin havaita myös muun tyyppisiä syöpiä.

Eri syöpätyypeissä sairastuneen eloon jääminen vaihtelee myös sen mukaan, milloin syöpä havaitaan.

Yleensä noin 10–20 prosenttia potilaista voi jäädä eloon, kun syöpä havaitaan vaiheessa neljä. Silloin syöpä on jo levinnyt kehon muihin osiin.

Vaiheessa yksi eli varhain havaituissa syövissä potilailla on 80–90 prosentin mahdollisuus selviytyä. Ero on siis valtava.

Nyt Michiganissa on kehitteillä ”bioninen nenä” eli laite, jotka voisi havaita herkästi VOC-yhdisteiden eroja.

Tutkijat eivät kuitenkaan vielä osaa rakentaa antureita, jotka vastaavat luonnon luomia antureita.

Heinäsirkkojen hajuaisti tarjoaa myös toisen tavan edetä tutkimuksessa.

Yksi tutkijoiden tavoite on nyt ”hakkeroida” hyönteisten aivot. Näin aivoja voitaisiin käyttää sairauksien tutkinnassa, kertoo verkkosivu Science Alert.

”Teoriassa voisit hengittää laitteen läpi ja se erottaisi hengityksestä useita syöpä­tyyppejä ja jopa sen, missä vaiheessa syöpä on”, sanoo biolääketieteen insinööri Debajit Saha Michigan osavaltion­ylipistosta.

Lue lisää: Jättirotat pelastavat ihmisiä etsimällä miinoja, ja niitä opetetaan jopa haistamaan tuberkuloosia