James Webb -teleskoopin uusista kuvista saatiin esimakua – tähti­järjestelmän ympärillä hehkuvat erikoiset ”vuosi­renkaat”

James Webb -avaruusteleskooppi käänsi katseensa kohti eriskummallista kahden tähden järjestelmää. Tähtien välinen vuorovaikutus aiheuttaa harvinaisen ilmiön järjestelmän ympärille.

James Webb -teleskoopin ottama infrapunakuva näyttää tähden, jonka ympärillä hehkuu epätavallinen rengasmainen muodostelma.

Joulukuussa matkaan lähtenyt James Webb -avaruusteleskooppi on jälleen ottanut näyttävän kuvan avaruudesta.

Kuvaa ei ole vielä virallisesti julkaistu Webbin verkkosivuilla, mutta aktiiviset avaruusharrastajat antavat esimakua tulevasta.

Teleskoopin ottama infrapunakuva näyttää tähden, jonka ympärillä hehkuu epätavallinen rengasmainen muodostelma, hieman kuin puun vuosirenkaat.

Tähtien ”sakarat” muodostuvat kuvaan Webbin peilirakenteen takia. Renkaat tähtijärjestelmän ympärillä ovat todelliset.

Kuvan WR 140 -niminen tähtijärjestelmä sijaitsee noin 5 600 valovuoden päästä maapallosta.

Alla oleva upotus näyttää Nasan julkisesta datasta muodostetun kuvan.

Tähtijärjestelmä koostuu oikeastaan kahdesta harvinaislaatuisesta tähdestä, joista kumpikaan ei muistuta omaa vakaata Aurinkoamme.

Toinen järjestelmän tähdistä on hyvin kuuma ja harvinainen, niin sanottu Wolf Rayet -tyypin tähti. Tämä valovoimainen tähti on lähes ehdyttänyt vetyvarastonsa. Se sisältää runsaasti hiiltä tai typpeä. Tähti syöksee voimakkaana tähtituulena uloimpia osiaan avaruuteen.

Järjestelmän toinen kiertolainen puolestaan on massiivinen, sininen ja kuuma jättiläistähti.

Molemmat tähdet menettävät jatkuvasti massaansa niistä puhaltavan tähtituulen vuoksi. Tähtituuli sisältää ionisoituneita plasmahiukkasia.

Voimakas tähtituuli ei yksinään vielä selitä erikoisen rengasmaisen muodostelman syntyä järjestelmän ympärille.

Salaisuus piilee tähtien vuorovaikutuksessa ja niiden soikean muotoisissa kiertoradoissa.

Soikeiden kiertoratojen vuoksi tähdet kohtaavat toisensa lähekkäin vain harvoin. Silloin kun ne kohtaavat, myös niiden voimakkaat tähtituulet törmäävät ja sekoittuvat.

Alla oleva Space Telescope Science Instituten video havainnollistaa tähtituulten törmäyksen. Tutkimuslaitoksen taustalla on Nasa.

Tähtituulten törmäys aiheuttaa purkauksen, jossa vapautuu sähkömagneettista ja ionisoivaa säteilyä. Lisäksi törmäyksissä muodostuu lähinnä hiilestä koostuvaa pölyä, kun tähtituulen hiukkaset viilenevät.

Lopulta hiukkaset absorboivat itseensä tähtien ultraviolettisäteilyä. Tämä saa hiukkaset lämpenemään, jolloin niistä vapautuu säteilyä. James Webb -teleskooppi havaitsi tämän infrapunasäteilyn.

Nämä hiukkaspurkaukset toistuvat kellontarkasti noin kahdeksan vuoden välein, kun tähdet käyvät lähellä toisiaan. Tähtituulet puhaltavat pölyn kauemmas, kunnes uusi purkaus taas syntyy. Näin jokainen purkaus muodostaa aina uuden renkaan tähtijärjestelmän ympärille.

Kuva paljastaa noin 20 ”vuosirengasta”, joten näkyvissä on suunnilleen 160 vuoden edestä renkaita.

Tällä hetkellä tutkimuksia WR 140 -järjestelmästä suorittaa astrofyysikko Ryan Lau Japanin avaruusjärjestöstä.

Tutkijaryhmä valmistelee tutkimusartikkelia aiheesta kertoo Science alert -sivusto.

Lue lisää: Outo kärryn­pyörämäinen galaksi näkyy Webbin kuvassa tarkempana kuin koskaan

Lue lisää: Webb paljasti menneisyyden 13,5 miljardin vuoden takaa – Katsomme ehkä kaukaisinta valoa, jota kukaan on Maan päällä koskaan nähnyt

Lue lisää: Nyt näemme syvemmälle avaruuteen ja kaukaisempaan historiaan kuin koskaan – Webb-teleskoopin ensimmäinen kuva julkistettiin

Lue lisää: Kun näimme tähtien syttyvän

Oikaisu 1. syyskuuta kello 14.45: Poistettu määritelmä tähden iästä äärimmäisen vanhana, ja havaittu säteily tarkennettu infrapunaksi.