Maailmassa on yksi eläin, joka ei kuole koskaan vanhuuteen

Erikoinen meduusa voi palata nuoreksi aina uudelleen.

Turritopsis dohrnii on vain puolen sentin kokoinen.

12.9. 2:00 | Päivitetty 12.9. 6:09

Elizabeth Windsor eli niin vanhaksi, että tuntuu kuin hän olisi hallinnut Englantia aina. Mutta kaikki eliöt vanhenevat vääjäämättä ja solujen syke pysähtyy.

Tiede tuntee yhden poikkeuksen.

Polyyppieläin nimeltään Turritopsis dohrnii ei kuole vanhuuteen. Se pystyy muuttumaan aikuisesta meduusasta aina takaisin polyypiksi ja uudestaan meduusaksi. Aivan kuin vanhus nuorenisi taas vauvaksi.

Otus ei ole mahdottoman harvinainen. Siihen voi törmätä Välimerelläkin. Meduusa on tosin niin pieni, että sitä on vaikea nähdä. Se kasvaa vain puolen sentin mittaiseksi.

Polyyppieläinten elo noudattaa yleensä seuraavaa kaavaa. Hedelmöittyneistä munasoluista kehittyy pikkuisia toukkia, jotka uivat pohjaan. Siellä ne kiinnittyvät johonkin pintaan ja muuttuvat polyypeiksi. Polyypeistä kehittyy sitten vapaana uivia meduusoita, joka on niiden lopullinen elämänvaihe.

T. dohrnii kykenee kuitenkin tavallaan purkamaan solujensa ohjelmoinnin ja muuttamaan itsensä takaisin polyyppivaiheeseen, jos se esimerkiksi vahingoittuu. Näistä polyypeista tulee sitten taas uusia meduusoita. Sykli jatkuu ikuisesti, ellei meduusa joudu kalan suuhun.

On hyvä kysymys, onko jälleensyntynyt meduusa enää sama yksilö, sillä tässä prosessissa kaikki sen solut uudistuvat. Elämänkokemusta ja viisauttakaan sille ei oikein kerry, kun otuksella ei ole aivoja.

Meduusaa tutkitaan innolla siinä toivossa, että siitä voisi saada oppia ihmisen vanhuuden torjumiseen. Toissa viikolla Pnas-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa selvisi, että meduusalla on tuplamäärä geenejä, jotka suojelevat ja korjaavat sen dna:ta.

Meduusasta tuskin on ikuisen nuoruuden lähteeksi ihmiselle, elimistömme kun on kovin erilainen.

”Ei se niin toimi, että keräämme niitä ja teemme niistä ihovoidetta”, sanoo tutkimusta johtanut Maria Pascual-Torner.

Japanissa biologi Shin Kubota on omistanut elämänsä näiden meduusojen tutkimiselle. Vapaa-ajallaan hän säveltää lauluja meduusoista ja esittää niitä karaokessa meduusapipo päässään.