Tuulivoimala voi toimia jättimäisenä kärpäslätkänä – Tutkijat arvioivat, että turbiinit tappavat valtavasti hyönteisiä

Tutkijat laskivat mallinnuksessaan, että Saksan tuulivoimalat tappaisivat vuodessa 1,2 biljoonaa hyönteistä. Asiasta tarvitaan lisää tutkimusta.

Teknikot huolsivat Enercon-yhtiön tuuliturbiinia viime marraskuussa itäisessä Saksassa.

Kun Kaliforniaan pystytettiin 1990-luvulla tuulivoimaa, monissa tuulivoimayhtiöissä havaittiin arvoituksellinen ongelma. Kun tuuli oli kova, osa tuulivoimaloista alkoi yhtäkkisesti hidastua.

Hidastuminen oli merkittävää. Lapojen pyörimisvauhti, ja samalla sähköntuotanto, saattoi laskea jopa puoleen.

Ilmiö ei kuitenkaan koskettanut kaikkia voimaloita. Vierekkäisissä voimaloissa toisen vauhti hidastui ja toisessa se pysyi ennallaan. Tuulen jälleen heikentyessä kaikki voimalat pyörivät normaalilla nopeudella.

Mistä oli kysymys?

Tanskalainen tuulivoimaloiden valmistaja NEG Micon A/S lähestyi hollantilaisen energiatutkimuskeskuksen tutkijoita, joita pyydettiin selvittämään ongelmaa. Jo tutkinnan alkuvaiheessa pohdittiin, voisiko ongelma juontua hyönteisistä. Hyönteiset liiskaantuvat tuulivoimalan lapoihin samalla tavalla kuin auton tuulilasiin.

Tätä pidettiin kuitenkin epätodennäköisenä. Jos kuolleet hyönteiset jarruttaisivat lapoja, hidastumisen olisi pitänyt tapahtua vähitellen karstan kertyessä. Tässä tapauksessa hidastuminen oli kuitenkin yhtäkkistä.

Niinpä tutkijat kävivät läpi kymmenen erilaista hypoteesia. Niistä mikään ei selittänyt ilmiötä, joten he palasivat takaisin hyönteisiin. Nyt he kiinnittivät huomionsa siihen, että kuolleita hyönteisiä oli lapojen alapuolella todella paljon. Hyönteiset kuivuivat lapaan kiinni röpelöiseksi karstaksi, joka värjäsi lavan alapuolen tummaksi.

Kun tutkijat jäljittelivät hyönteisten karstaa, he havaitsivat, että kuolleet hyönteiset todellakin jarruttivat lapoja, mutta ilmiö tuli esiin vain kovilla tuulennopeuksilla. Ongelma poistui, kun tuulivoimayhtiöt alkoivat puhdistaa lapoja säännöllisesti.

Hyönteiset ovat siis ongelma tuulivoimalle, mutta ovatko tuulivoimalat ongelma hyönteisille? Tätä on vaikea sanoa, koska aihe on pitkälti tutkimaton. Tiettävästi ainoa aihetta käsittelevä tutkimus antaa kuitenkin syytä huoleen.

Saksalaisen Ilmailututkimuskeskuksen tutkijat arvioivat vuonna 2018, kuinka suuri osa muuttavista hyönteisistä lentää saksalaisten tuulipuistojen läpi, sillä muuttavien hyönteisten liikkeistä ja yksilömääristä on aineistoa. Tutkijoiden mallinnuksen mukaan Saksan tuulipuistojen läpi kulkee vuosittain noin 24 000 tonnia hyönteisiä, ja niistä arviolta viisi prosenttia – eli 1 200 tonnia – läjähtää karstaksi tuulivoiman lapaan.

Jos oletetaan, että yksi hyönteinen painaa milligramman, se tarkoittaisi, että Saksan tuulivoimalat tappaisivat vuodessa 1,2 biljoonaa hyönteistä. Biljoonassa on 12 nollaa.

Hurjia lukuja kauhistellessa kannattaa pitää mielessä, että kysymyksessä on mallinnus, ei tosielämän tutkimus. Tuulipuistot sijaitsevat hyvin erilaisissa biotoopeissa – metsissä, peltomaisemassa, rannikoilla – joten uhreiksi joutuvien hyönteisten valikoimakin on erilainen.

Tuulivoimalat voivat houkutella hyönteisiä hajulla, äänellä tai värillään.

Erikoista on kuitenkin se, että aiheesta ei saksalaismallinnuksen lisäksi ole käytännössä mitään tutkimusta – vaikka elämme hyönteiskadon aikaa. Emme tiedä, mitä lajeja tuulivoima tappaa, emme myöskään ongelman laajuutta. Kuuluisa saksalainen lepakkotutkija Christian C. Voigt kirjoitti viime vuonna, että tuulivoiman vaikutuksesta hyönteispopulaatioihin tarvitaan kiireesti uusia tutkimuksia.

Jos mallinnuksen luvut ovat lähellä todellisuutta, viiden prosentin leikkaus muuttavien hyönteisten populaatiosta joka vuosi alkaisi vähitellen näkyä populaatioiden pienentymisenä. Saksalaisten mallinnuksen eräänä lähtökohtana olikin etsiä vastauksia siihen, miksi hyönteisten laji- ja yksilömäärät Saksassa ovat viime vuosina paikoin romahtaneet.

Tuulivoimalat eivät uhkaa ainoastaan muuttavia hyönteisiä. Tutkijoiden mukaan on mahdollista, että tuulivoimalat houkuttelevat hyönteisiä luokseen.

Monet parveilevat hyönteiset esimerkiksi hakeutuvat korkeiden maanmerkkien päälle parveilemaan. Ei siis ole ihme, että parvia on nähty tuulivoimaloiden yllä.

Ruotsalaisen Lundin yliopiston tutkimuksessa seurattiin tutkan avulla hyönteisten parveilua kymmenenä peräkkäisenä loppukesän yönä ruotsalaisessa tuulipuistossa. Hyönteiset parveilivat tuulivoimaloiden yllä joka yö, lämpiminä öinä myös pimeässä. Ötökät houkuttelivat paikalle saalistavia lepakoita.

Tuulivoimalat voivat houkutella hyönteisiä myös hajulla, äänellä tai värillään. Lapoihin liiskaantuneiden ötököiden haju saattaa vetää paikalle petohyönteisiä sekä raatoja syöviä hyönteisiä. Tuulivoimaloista lähtevä humina taas voi kuulostaa parveilun ääneltä, joka houkuttaa lisää parveilevia hyönteisiä.

Tuulivoimalan tyvellä kuka tahansa voi myös todeta, että sen seinämillä lepää valtava kirjo hyönteisiä erilaisista taksonomista ryhmistä. Ne ovat ilmeisesti tulleet paikalle valkoisen värin houkuttamana, tutkijat ovat päätelleet.

Oikaisu 18.10.2022 Kello 12.30: Arviolta 24 000 tonnia hyönteisiä kulkee vuosittain kaikkien Saksan tuulipuistojen, ei yksittäisen tuulipuiston läpi.

Lue lisää: Tuulipuisto vähentää tuulen voimaa kauempanakin