Nasan laskeutuja havaitsi ensimmäistä kertaa seismisiä aaltoja Marsin pinnalla

Uudet tieteelliset havainnot saavutettiin kahden eri tiimin yhteistyöllä.

Malliluonnos Nasan Insight Mars-laskeutujasta.

27.10. 20:21 | Päivitetty 27.10. 23:30

Nasan Insight-laskeutuja on osoittanut, että Marsin uloin kuori on tiiviimpi kuin tutkijat olivat aiemmin luulleet.

Uutistoimisto Reutersin mukaan laskeutuja havaitsi ensimmäistä kertaa Marsin pinnalla kulkevia seismisiä aaltoja, jotka aiheutuivat kahdesta planeettaan viime vuoden syys- ja joulukuussa iskeytyneestä meteoriitista.

Insight-laskeutujan keräämät tiedot antavat tutkijoille uutta tietoa Marsin kuoren rakenteesta laajalla alueella planeetan päiväntasaajan pohjoispuolella.

Tähän asti Insight on saanut tietoa Marsin kuoren rakenteesta vain sen varsinaisen laskeutumispaikan alapuolella olevalta alueelta. Aiempien havaintojen mukaan kuori koostuu suhteellisen pehmeästä materiaalista.

Uusien tietojen kattamilla alueilla kuori kuitenkin vaikuttaa tiiviimmältä.

”Pinta-aaltojen analyysin myötä ymmärrämme nyt, että Marsin kuori on rakenteeltaan suhteellisen yhtenäinen päiväntasaajan pohjoispuolella”, sanoi seismologi Doyeon Kim Zürichin teknillisen korkeakoulun geofysiikan laitokselta Reutersin mukaan.

”Marsin kuori on ikivanha ja mahdollisesti samanlainen kuin Maan kuori sen ensimmäisessä vaiheessa.”

Laskeutujan avulla havaittiin myös, että Mars on seismisesti aktiivinen. Se havaitsi Marsissa yli tuhat järistystä, joista suurin tapahtui vuoden 2022 toukokuussa.

YHDYSVALTAIN avaruushallinto Nasa järjesti torstaina tiedotustilaisuuden, jossa kahden eri Mars-tehtävän tutkijat kertovat yhteistyössä tehdystä löydöksestään.

Tilaisuudessa kerrottiin uusista tieteellisistä havainnoista, jotka saatiin yhdistämällä laskeutujan ja luotaimen kuvaa ja dataa Marsista. HS näytti uutistoimisto Reutersin välittämän lähetyksen suorana.

Havainnot perustuvat Nasan Insight-laskeutujan ja Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) -luotaimen yhteistyöllä tehtyihin havaintoihin. Tilaisuudessa olivat mukana keskustelemassa tutkijat Lori Glaze, Bruce Banerdt, Liliya Posiolova ja Ingrid Daubar.

Insight laskeutui Marsiin marraskuussa 2018. Sen tehtävä on ollut tutkia planeetan sisäosaa. MRO on tutkinut muun muassa Marsin ilmakehää ja pintaa vuodesta 2006 lähtien.