Ulkonäkö vaikuttaa arvo­sanoihin – hyvännäköisten nais­opiskelijoiden tulokset heikkenivät etä­opetuksessa

Siirtyminen etäopetukseen tarjosi tilaisuuden tarkkailla ulkonäön vaikutusta, koska naamakertoimella oletettavasti on merkitystä lähiopetuksessa.

Kauniina pidetyn ulkonäön etu katosi etäopetuksessa, tutkijat havaitsivat.

28.12.2022 2:00 | Päivitetty 28.12.2022 8:38

Yliopisto-opettajat näyttävät suosivan erityisesti hyvännäköisiä naisia arvioinneissaan, havaitsi Lundin yliopiston taloustieteen tutkija Adrian Mehic tutkimuksessaan.

Siirtyminen etäopetukseen tarjosi tilaisuuden tarkkailla ulkonäön vaikutusta, koska naamakertoimella oletettavasti on merkitystä lähiopetuksessa, mutta ei silloin, kun suora kontakti katoaa. Näin olikin.

Tutkimusaineistona oli yli kolmesataa tekniikan opiskelijaa, joiden ulkonäköä kymmenien ihmisten raati oli pisteyttänyt.

Puoleensavetävät mies- ja naisopiskelijat saivat keskimäärin parempia arvosanoja lähiopetuksessa. Näin kävi kuitenkin vain niissä aineissa, joissa arvosana perustui osin opettajan ja oppilaan vuorovaikutukseen.

Matematiikassa ja fysiikassa arvosanan ratkaisi loppukoe, eikä niiden tuloksissa näkynyt ulkonäkövaikutusta.

Kauneusetu hävisi naisopiskelijoilta etäopetuksessa. Tämä kertoo käänteisesti siitä, että opettajat suosivat heitä silloin, kun opetus tapahtuu seminaarihuoneissa eikä verkossa.

Hyvännäköisten miesten etu säilyi etäopetuksessa, mikä saattaa johtua siitä, että miellyttävä ulkomuoto vahvistaa miesten itseluottamusta enemmän, ja sitä kautta myös opiskelusuoritusta.

Tutkimuksen julkaisi Economics Letters -tiedelehti.

Täydennys 2.1.2023: Lundin yliopisto on SVT:n mukaan saanut valituksia, että tutkimuksessa oli käytetty opiskelijoiden kuvia lupaa kysymättä. Yliopisto selvittää, onko tutkimuksenteon eettisiä sääntöjä rikottu.

Julkaistu Tiede-lehdessä 14/2022.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat