Australiasta löytyi 100 miljoonaa vuotta vanha fossiili – Video näyttää joutsenliskon kallon

Joutsenliskon pää ja vartalo ovat osin yhdessä säilyneinä harvinainen löydös, sillä pitkän kaulan vuoksi palaset yleensä erkaantuvat toisistaan.

11.12.2022 12:33

Australialaiset paleontologit ilmoittivat kuluneella viikolla kookkaasta löydöksestä. Syrjäisellä McKinleyn alueella Queenslandissa maanomistaja oli löytänyt vain hieman maan pinnan alapuolelta joutsenliskon fossiilin. Ikää löydöksellä on paleontologien ryhmän mukaan 100 miljoonaa vuotta. Asiasta kertoo uutistoimisto Reuters.

Tohtori Espen Knutsenin johtama tutkimusryhmä ja joutsenliskon fossiili Queenslandissä lokakuussa 2022.

Plesiosaurukset eli joutsenliskot tunnetaan vielä varsin huonosti. Australian takamailta löydetty fossiili auttaa tutkijoita saamaan muun muassa lisää tietoa pitkäkaulaisten joutsenliskojen lajien määrästä. Löydös antaa myös parempaa käsitystä saman ryhmän varhaisen jäsenen, elasmosauruksen lajien määrästä varhaisliitukauden aikana.

”Kun maanomistaja lähetti minulle kuvan vain hieman maan pintaa syvemmältä löytämästään kallosta, oli se aivan uskomatonta. Tähän mennessä olemme nähneet vain yhden museon kokoelmasta löytyvän kallon”, paleontologian yli-intendentti, tohtori Espen Knutsen kertoo videolla.

Joutsenliskon pääkallo.