Nykylasten geeneistä laskettiin, että isät olivat vanhempia kuin äidit jo yli 10 000 suku­polvea sitten

Perheen lasten isän keskimääräinen ikä pysynyt lähes samana jo noin 250 000 vuotta. Isät ovat olleet keskimäärin 30,7 vuotta ja äidit 23,3. Ikä voidaan laskea vauvojen dna:n mutaatioista.

Nuori perhe: isä, äiti ja lapsi. Syntyneen lapsen geeneissä on kymmeniä mutaatioita. Dna:n muutoksista tekoäly voi päätellä vanhempien iän.

Lapsia saaneiden isän ja äidin keskimääräiset iät voi laskea lasten dna-nauhojen mutaatioista. Menetelmällä voidaan tutkia menneen ajan lapsensaantia.

Vauvan dna:ssa on noin 25–75 sellaista mutaatiota, perintötekijän pientä muutosta, joita hän ei ole perinyt suoraan kummaltakaan vanhemmalta. Ne ovat kehittyneet alkionkehityksen aikana.

Dna-tietokannoista on nyt koottu mutaatioiden suuraineisto. Sen avulla Indianan yliopiston geneetikot selvittävät isien ja äitien keskimääräisten ikien jakaumia tuhansia sukupolvia taaksepäin.

Käytetty dna-tietokanta oli koottu 1 000 Genomes -hankkeessa, jossa on 25 miljoonaa dna-näytettä. Dataa siihen on kerätty kaikkialta maailmasta. Tietokannassa oli myös näytteitä hyvin kauan eläneiden ihmisten dna:sta.

Geneetikot löysivät yli 25 miljoonaa eri geneettistä muunnelmaa vauvojen dna:sta.

Nämä mutaatioiden tyypit riippuvat siitä, minkä ikäisiä vanhemmat keskimäärin olivat, kun lapsi tai lapset syntyivät. Eri tyyppiset muutokset korreloivat eli vastaavat isän ja äidin kanssa.

Se oli avain, jolla vanhempien ikiä saattoi selvittää.

Näistä tiedoista he laativat tekoälylle mallin. Dna-tiedon avulla tekoäly pystyi laskemaan vanhempien keskimääräisen iän lapsen tai lasten syntymän perusteella.

Vanhempien keski-ikä on lapsen tai lastensyntymän aikoihin noin 26,9 vuotta”, sanoo tutkimuksen toinen kirjoittaja Matthew Hahn. Hän on geneetikko Indianan yliopistosta Bloomingtonista.

Data paljastaa, että peräti viime 250 000 vuoden ajan iät olivat melko tasaisesti samoja: isällä keskimäärin 30,7 vuotta, äidillä 23,2 vuotta, kertoo verkkosivu Science Alert. Ikäero on siis noin kahdeksan vuotta.

Selvitys kattaa lähes koko nykyihmisen evoluutiohistorian.

Homo sapiens sapiensin katsotaan eläneen noin 300 000 vuotta. Nykyihminen erosi noihin aikoihin Afrikassa muista ihmisapinoista omaksi lajikseen.

Pariskunnittain vaihtelua on toki paljon. Äidiksi on tultu ja tullaan jopa 14-vuotiaina, isäksi jopa yli 60-vuotiaina. Silti vanhempien keskimääräinen ikä on pysynyt koko maailmassa yllättävän samana.

Äitien keski-ikä kohosi kuitenkin lähellä nykyaikaa noin 28 vuoteen. Ensisynnyttävän keski-ikä näyttää puolestaan laskeneen hieman noin 10 000 vuotta sitten. Se osuu aikaan, jolloin maatalous alkoi levitä maapallolla.

Oheinen graafi on logaritminen. Siksi vuosia kuvaavat jaksot vaaka-akselilla eivät ole tasavälisiä. Vaihteluvälien ääriarvot on myös häivytetty.

Vanhempien keskimääräinen iän määritys dna:sta on sellaista väestötietoa, jota on vaikea saada arkeologisista todisteista.

Aiemmin tällaisia geneettisiä vihjeitä on käytetty, kun on määritelty kuinka kauan yksi sukupolvi muinoin eli. Nämä tutkimukset ovat kuitenkin ulottuneet vain 40 000–45 000 vuoden päähän. Niissä ei myöskään huomioitu sukupuolta.

Nyt koottua dataa voi ehkä käyttää, kun tutkijat mallintavat, kuinka ympäristön muutokset voivat vaikuttaa tuleviin sukupolviin.

Tutkimuksen julkaisi tiedelehti Science Advances.

Lue lisää: Musta surma vaikuttaa yhä ihmisten geeni­perimässä, mutta hyödyistä on tullut haittoja

Lue lisää: Geenitesti kertoo, sopiiko lääke juuri sinulle – Personoitu lääke­tiede on nyt totta Suomessakin

Oikaisu 23. tammikuuta kello 11.15: Vuosia kuvaavat jaksot graafin vaaka-akselilla eivät ole tasavälisiä. Lisätty tekstiin sana vaaka-akselilla. Oikaisu 24. tammikuuta kello 12.30: Kyse ei ole vanhempien iästä ensimmäisen lapsen syntyhetkellä vaan keskimääräisestä iästä kaikkien lasten syntyhetkien perusteella laskettuna. Korjattu sana logametrinen oikeaan muotoon logaritminen.