Avaruusyhtiö SpaceX:n uuden raketin eli Starshipin ensilento päättyi torstaina vajaan 40 kilometrin korkeudessa.
Raketin ensimmäinen vaihe oli lopuillaan torstaina iltapäivällä Suomen aikaa kello 16.30:n jälkeen. Toisen vaiheen kuuden Raptor-rakettimoottorin piti käynnistyä, kun lähdöstä oli kulunut noin 2,5 minuuttia.
Näin ei käynyt. Raketin ensimmäinen vaihe alkoi toki kääntyä ohjatusti. Näin oli suunniteltu.
Vaiheen oli määrä palata ohjattuna pystyasennossa kohti Meksikonlahtea. SpaceX:n lennonjohto keräisi laskeutumisesta dataa tulevia lentoja varten.
Raketin kaksi vaihetta kuitenkin pysyivät yhä toisissaan kiinni. Tämä kokonaisuus alkoi täristä ja menettää korkeutta jo ennen kuin neljä minuuttia oli kulunut lähdöstä, kertoo verkkosivu Space.com.
Lennonjohdolla ei ollut muuta mahdollisuutta kuin räjäyttää koko paketti.
Vasta toinen vaihe olisi vienyt Starshipin avaruuteen.
Avaruuden rajana pidetään sataa kilometriä. Starship tähtäsi selvästi yli sen, aina yli 200 kilometrin korkeuteen. Starshipin oli myös määrä kiertää lähes koko maapallo.
Raketti piti tuhota ilmassa, koska Maahan kääntynyttä tai putoavaa rakettia ei voi ohjata. Holtiton raketti voi ajautua asutuskeskuksiin, ihmisjoukkoihin tai osua muuhun infraan.
SpaceX kertoi torstai-iltana, että kantoraketin kaikki moottorit eivät käynnistyneet lähdössä. Tähän oli varauduttu.
Raketti oli kuitenkin alkanut menettää korkeutta niillä hetkillä, kun sen toisen vaiheen moottorien piti käynnistyä.
Tarkka syy selviää, kun Yhdysvaltain liittovaltion lentoturvallisuudesta vastaava viranomainen FAA tutkii koelennon tapahtumat, kuten yleensäkin kaikki lento-onnettomuudet.
FAA oli antanut Starshipille lentoluvan viikko sitten perjantaina, melko mutkikkaan luparuljanssin jälkeen.
Raportti voi vaikuttaa SpaceX:n tulevien lentojen turvaohjeisiin ja viivyttää lentoja.
SpaceX on edennyt Starshipin kanssa ripeästi. Se on ottanut onnettomuudet ikään kuin osaksi raketin kehittelyä.
Starshipin kehitystyö alkoi 2010-luvun lopulla. Matkan varrella SpaceX on kirjannut ainakin seitsemän räjähdystä tai tulipaloa. Ihmisiä niissä ei ole kuollut tai loukkaantunut.
Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa kommentoi räjähdystä varovaisesti. Nasan johtaja Bill Nelson onnitteli SpaceX:ää siitä, että raketti pääsi koelennolla matkaan.
Hän sanoi myös uutiskanava CNN:lle, että tämä on tapa, jolla SpaceX etenee.
SpaceX:n valmistamia laskeutujia on tarkoitus käyttää Nasan Artemis-ohjelmassa.
Nasalla on pelissä myös oma kuuhanke eli Artemis.
Juuri SpaceX valmistaa ne laskeutujat, joilla astronautit pääsevät Kuun pinnalle Kuun kiertoradalta. SpaceX sai hankkeen toteutettavaksi 2021. SpaceX räätälöi sen Starshipin toisesta vaiheesta.
Ensilento ja paluu Kuuhun olisi edessä marraskuussa 2025. Luvassa on useita Artemiksen lentoja sen jälkeen.
Nasa vie toki astronauttinsa Kuun kiertoradalle omilla SLS-kantoraketeillaan ja SLS:n Orion-avaruusaluksilla.
SLS lensi onnistuneesti jo kerran, viime marraskuussa. Tämä Artemis 1 -lento käynnisti Artemis-kuuohjelman.
SpaceX:n pitää viedä valmis ja räätälöity laskeutuja Kuun kiertoradalle, jossa astronautit siirtyvät siihen.
Vielä on varaa odottaa. SpaceX:llä on muitakin raketteja, joilla pääsee Kuun kiertoradalle. Voi olla, että Starship pitää tankata matkan aikana.
Aikaa on hieman yli kaksi vuotta. Avaruuden hankkeilla on taipumus venyä aikatauluista.
Nasan kuuhanketta ei kuitenkaan haluta venyttää loputtomiin.
Avaruuden uusi supervalta Kiina näet hengittää niskaan. Sillä on oma kunnianhimoinen avaruusohjelma, joka ei tähän mennessä juuri ole ole takerrellut.
Kiina tähtää Kuuhun ehkä jo vuoteen 2030 mennessä. Jos Kiina ehtii ensin, on se valtava arvovaltatappio Nasalle ja myös Yhdysvalloille.
Noloa olisi, jos Nasan jättimäinen hanke palata Kuuhun viivästyisi yksityisen yhtiön eli SpaceX:n kommellusten takia.