Suomen kulunvalvonta on "aukoton" - Ulkomaat | HS.fi
Ulkomaat

Suomen kulunvalvonta on "aukoton"

Suurin riski Suomen raiteilla ovat tasoristeysonnettomuudet

Tilaajille

Veturinkuljettaja Jouni Virenius ohjasti torstaina Pendolinon Helsingistä Tampereelle. Hän hämmästeli Espanjan turmaa. "Melkein ainoa mahdollisuus on, että kuljettaja on kääntänyt kulunvalvontalaitteiston pois päältä, tai sitten se on ollut rataosuudella pois päältä ja kuljettaja on päästellyt omia nopeuksiaan." Virenius on tyytyväinen Suomen järjestelmään. "Tämä toimii hyvin ja estää ylinopeudet. Tätä ei pysty kiertämään kuin vääntämällä laitteen pois päältä, mikä tietäisi välittömiä potkuja."

Julkaistu: 26.7.2013 2:00

Asiantuntijoiden mukaan junien kulunvalvontaverkko on Suomessa kattava ja hyvä. Junaonnettomuuksien määrä on romahtanut 1990-luvulta.

Suomen rautateiden kulunvalvontaverkko on aukoton, sanovat liikenneturvallisuuden asiantuntijat.

"Järjestelmä on parasta, mitä Euroopassa on, ja tehty aukottomaksi. Vuoden 1998 jälkeen ei ole sattunut isoja onnettomuuksia, mihin täytyy olla tyytyväinen", sanoo Liikenneviraston tekninen johtaja Markku Nummelin.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Ulkomaat

Luetuimmat

Uusimmat