Ulkomaat

Loistoristeilijä vie turisteja arktiselle Luoteisväylälle – halvimmatkin liput maksavat 19 000 euroa

Crystal Serenity vie yli tuhat ihmistä jääpeitteensä menettävälle Luoteisväylälle. Vastaavaa ei olisi voinut kuvitellakaan takavuosina. Suomalaiset ovat olleet väylän kaupallisen avaamisen takana.

Tavallista varakkaammat turistit lähtevät tavallista hurjemmalle risteilylle elokuun puolivälissä Alaskasta. Suurimpia Ruotsin-laivoja kookkaampi Crystal Serenity vie yli tuhat matkustajaa ja miehistön jäsentä vähän käytetyn ja huonosti tunnetun Luoteisväylän läpi.

Reitti halkoo Kanadan laajaa arktista saaristoa. Yli kuukauden kestävän risteilyn pohjoisimmilta osuuksilta on lyhyempi matka napa-alueen halki Suomen Lappiin kuin päätesatamaan New Yorkiin.

Matka on herättänyt huolta viranomaisissa ja napaseudun väestössä. Haaksirikko voisi sattua pahimmillaan noin 1 500 kilometrin päässä lähimmästä rannikkovartioston tukikohdasta.

Takavuosina näin suurella ja jäille alttiilla aluksella ei olisi voinut kuvitellakaan puikkelehtivansa hyistä Luoteisväylää.

Todennäköisesti ilmastonmuutoksen takia arktisen alueen jäät ovat vetäytyneet vuosi vuodelta pohjoisemmaksi, ja loppukesäisin Luoteisväylä on nykyään pääosin sula. 250 metriä pitkää Crystal Serenityä saattaa silti pienempi jäänmurtaja-alus.

Ristelijällä itsellään on jääluokitus 1C, mikä tarkoittaa, että se kykenee ajamaan helpoissa jääolosuhteissa mielellään jäänmurtajan avustuksella. Esimerkiksi Ruotsin-laivat ovat pääsääntöisesti kolme pykälää vahvempaa luokkaa 1A Super, mikä takaa kulun vaikeissa jääolosuhteissa ilman apua.

”Jos alus on luokkaa 1C ja vielä jäänmurtajan avustama, niin en usko, että matkassa on ongelmaa. Jäätä on siellä nykykesinä niin vähän. Henkilökunnan täytyy silti olla hereillä, ja sitä he varmasti ovat”, sanoo toimitusjohtaja Harri Putro Uudenkaupungin Työveneestä, joka rakentaa jääkelpoisia laivoja.

Kanadan ja Yhdysvaltojen rannikkovartiostot harjoittelevat ensi viikolla yhdessä risteilyaluksen suuronnettomuuden varalta.

”Kyllä, meitä huolestuttaa tämän risteilyaluksen läpikulku, mutta meitä on huolestuttanut jo monta vuotta, koska kesäisin [öljy-yhtiö] Shell on käynyt pohjoisessa poraamassa, muut yhtiöt ovat käyneet tutkimusmatkoilla ja jopa huvi- ja seikkailupurjehtijoiden määrä siellä on kasvanut”, Yhdysvaltain rannikkovartioston entinen amiraali Robert Papp kertoo sanomalehti The Guardianille. Hän on Yhdysvaltain erityisedustaja arktista aluetta koskevissa asioissa.

Harvaan asuttujen arktisten rantojen asukkaita huolettavat mahdollinen öljyvuoto tai muiden saasteiden päätyminen liki koskemattomaan luontoon laivaliikenteen lisääntyessä.

”Jäämeren sulamisen pitäisi olla varoitus ihmiskunnalle, ei kutsu öljy-yhtiöille ja nyt risteilyaluksille”, ympäristöjärjestö Greenpeacen John Sauven sanoo The Daily Telegraphille.

Liikenne on yhä vähäistä. Kanadan viranomaisten mukaan Luoteisväylän halki kulki vain 17 alusta vuonna 2014. Määrän uskotaan kuitenkin kasvavan – aivan kuten suomalaisen Adolf Erik Nordenskiöldin vuosina 1878–1879 läpäisemällä Koillisväylällä, jossa jäiden vetäytyminen on avannut reitin Euraasian pohjoispuolitse Atlantilta Tyynellemerelle.

Viime syksynä Suomen valtion omistaman Arctian monitoimimurtajat Nordica ja Fennica palasivat kotiin Luoteisväylän kautta autettuaan öljy-yhtiö Shellin poraustöitä Tšuktšimerellä Beringinsalmen pohjoispuolella.

Luoteisväylä on kiehtonut merenkävijöitä vuosisatoja, koska se lyhentää merkittävästi matkaa Pohjois-Atlantilta Tyynellemerelle. Jäät olivat kuitenkin pitkään ylivoimainen este.

Ensimmäisenä Luoteisväylän läpi purjehti norjalainen tutkimusmatkailija Roald Amundsen pienellä Gjøa-aluksellaan vuosina 1903–1906. Päästyään Alaskaan Amundsen hiihti 800 kilometriä lähettääkseen sähkösanoman onnistumisestaan – ja sitten saman matkan takaisin alukselle.

Ensimmäinen Luoteisväylän selvittänyt kauppa-alus, öljytankkeri SS Manhattan, onnistui matkassaan vuonna 1969 suomalaisen jääosaamisen ansiosta. Yhdysvaltain lipun alla purjehtinut laiva muutettiin jääolosuhteisiin soveltuvaksi Wärtsilän suunnitelmien mukaan.

Ensimmäisenä risteilyaluksena puolestaan Luoteisväylän kulki Suomessa valmistettu alus, MS Lindblad Explorer vuonna 1984. Harri Putro Uudenkaupungin Työveneestä muistaa sen hyvin, sillä alus rakennettiin Uudessakaupungissa. Putro oli 12-vuotias, kun se laskettiin vesille vuonna 1969.

”Telakanjohtajan poika oli ystäväni, ja me pääsimme telakalle ihmettelemään laivaa”, kertoo Putro, joka siis on nykyään itse telakanjohtaja.

”Se jäi nuorena mieleen, koska ei Uudessakaupungissa juuri rakennettu matkustajalaivoja.”

Lindblad Explorer oli 73 metriä pitkä, ja sille mahtui yli sata matkustajaa. Aluksen omisti ruotsalainen varustamo, kun se selvitti Luoteisväylän.

”Sellaista matkaa ei ollut ennen tehty. Matkustajat maksoivat siitä kymmeniätuhansia dollareita. Tarinan mukaan paikat myytiin loppuun parissa tunnissa”, merihistorioitsija Kalle Id kertoo.

Lindblad Explorer oli rakennettu alkujaankin napa-alueiden risteilijäksi – toisin kuin sen jäljille lähtevä Crystal Serenity. Silti se upposi Etelämantereen rannikolla vuonna 2007 saatuaan runkoonsa reiän. Kapteeni luuli reitille osunutta jäätä yksivuotiseksi, vaikka se oli vanhempaa ja siksi lujempaa.

”Onnettomuusraportin mukaan kapteenilla oli kokemusta jäissä ajamisesta vain Itämereltä, jonne ei synny monivuotista, todella lujaa jäätä”, Id sanoo.

Kaikki laivalla olleet saatiin pelastusveneisiin, joista heidät poimittiin turvaan apuun rientäneisiin aluksiin.

Luoteisväylän-risteily Crystal Serenityllä maksaa vaatimattomimmassakin hytissä ja ilman täysihoitoa yli 19 000 euroa.

Aikakauslehti Outsiden mukaan matkanjärjestäjä edellyttää matkustajilta vakuutusta, joka kattaa pelastuskulut vähintään 50 000 dollarin eli noin 44 000 euron edestä.

Kovalta kuulostavasta hinnasta ja pahaenteisistä ehdoista huolimatta kiinnostusta ilmeisesti riittää. Crystal Cruises on jo alkanut myydä paikkoja vastaavalle risteilylle loppukesästä 2017, vaikka ensimmäisestäkään yrityksestä ei ole selvitty.

”Ihmiset ovat aika pitkälti nähneet perinteiset risteilyt. Tässä on jotakin erilaista, ja tuskin kukaan on vielä käynyt samalla seudulla”, Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtaja Putro sanoo.

”Kiinnostus on helppo ymmärtää – jos ei ole rahasta kiinni eikä halua kauheasti paistatella auringossa.”

Tulevaisuudessa loistoristeilyjä tehdään todennäköisesti yhä lähemmäs pohjoisnapaa. Crystal Cruises on jo tilannut muita yhtiöitä suurempia risteilijöitä, jotka soveltuvat ajamiseen napaseutujen jäässä.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Luoteisväylä sulaa

 Luoteisväylä on Pohjois-Amerikan pohjoispuolitse kulkeva merireitti Pohjois-Atlantilta Tyynellemerelle.

 Sen läpi purjehti ensimmäisenä norjalainen Roald Amundsen Gjøa-aluksellaan vuosina 1903–1906.

 Jäämeren jääpeitteen on sulanut viime kesinä todennäköisesti ilmastonmuutoksen seurauksena yhä pienemmäksi, mikä on avannut Luoteisväylää laivaliikenteelle yhä pidemmiksi jaksoiksi.

 Luoteisväylästä sekä Euraasian pohjoispuolitse Atlantilta Tyynellemerelle kulkevasta Koillisväylästä on toivottu jäiden sulamisen myötä ajan- ja rahansäästöä laivaliikenteelle.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Merenkulku
  • Laivaliikenne
  • Kanada
  • Alaska
  • Yhdysvallat

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    3. 3

      Tapasi vastata puhelimeen saa ihmiset kuvittelemaan sinusta monta asiaa – tutkijat analysoivat tarkasti, millainen tervehdys kuulostaa luotettavalta

    4. 4

      Kuusta löytyi luola, mikä voi kiihdyttää Maan kiertolaisen asuttamista

    5. 5

      Laulaja Tomi Metsäketo kirjoittaa itseensä kohdistuneista häirintäsyytöksistä, mutta kiertää keskustelun seksuaalisesta häirinnästä – Tästä on kyse

    6. 6

      Yhdysvaltain entinen presidentti Bush arvosteli kovin sanoin Trumpin ajan politiikkaa mainitsematta Trumpia

    7. 7

      Miten terve, koulutettu ja menestyvä nainen voi uupua jopa ennen kuin täyttää 30?

    8. 8

      Alaikäisen epäillään puukottaneen puistossa kävellyttä naista Vaasassa – valitsi uhrinsa ilmeisesti sattumalta

    9. 9

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    10. 10

      Länsimetron koeajo tyssäsi tällä kertaa vaihdevikaan Otaniemessä – Metrojohtaja: ”Kriittisiä vikoja on korjattavana 150–200”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    2. 2

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    3. 3

      Miten terve, koulutettu ja menestyvä nainen voi uupua jopa ennen kuin täyttää 30?

    4. 4

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    5. 5

      Laulaja Tomi Metsäketo kirjoittaa itseensä kohdistuneista häirintäsyytöksistä, mutta kiertää keskustelun seksuaalisesta häirinnästä – Tästä on kyse

    6. 6

      ”Väkisin viinaa, hotellihuone, seksuaalinen hyväksikäyttö / raiskaus”: Suomen elokuva-alalla ahdistellut naiset kertovat kokemuksistaan

    7. 7

      ”Jätä avaimet tuohon. Kiitos ja hei” – Työpsykologi Hanna Poskiparta sai nuorena yllätyspotkut unelmatyöstään, mutta oppi samalla paljon olennaista työyhteisöstä

      Tilaajille
    8. 8

      Länsimetron koeajo tyssäsi tällä kertaa vaihdevikaan Otaniemessä – Metrojohtaja: ”Kriittisiä vikoja on korjattavana 150–200”

    9. 9

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    10. 10

      Tapasi vastata puhelimeen saa ihmiset kuvittelemaan sinusta monta asiaa – tutkijat analysoivat tarkasti, millainen tervehdys kuulostaa luotettavalta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

    8. 8

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    9. 9

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    10. 10

      Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

    11. Näytä lisää