Ulkomaat

Heikki Aittokosken essee: Syyrian Aleppon väestöryhmien kesken vallitsi vuosisatojen ajan herkkä tasapaino – vuoteen 2012 asti

Brittihistorioitsija Philip Mansel kertoo kirjassaan, kuinka kauppakaupunki Aleppon väestöryhmien kesken vallitsi vuosisatojen ajan herkkä tasapaino.

Augsburgilais­matkailija Leonhard Rauwolffilla oli silmää yksityis­kohdille. Yrtit häntä ensisijaisesti kiinnostivat. Niiden perässä Rauwolff, lääkäri ja kasvitieteilijä, reissasi Levantissa ja Mesopotamiassa.

Mutta Rauwolff (1535–1596) havainnoi muutakin maailmaa ympärillään. Aleppossa vuonna 1573 hän pääsi tutustumaan Turkin sulttaanin palatsiin kaupungin laidalla.

Ja hän kuuli puutarhurilta kiinnostavan aleppolaistarinan.

”Tapahtui Suleiman Suuren valtakaudella, että kun he [sulttaani ja neuvonantajat] olivat koolla keskustellakseen siitä, olisiko hänelle suotuisaa sietää juutalaisia provinsseissaan vaiko kitkeä heidät pois – – hän kehotti heitä katsomaan huoneessa olevaa kukkaruukkua, jossa oli joukko kauniita, erivärisiä kukkia, ja kehotti heitä harkitsemaan, eivätkö ne väriloistossaan täydennä toisiaan, ja mikäli niistä yksikään kuihtuisi tai vietäisiin pois, eikö se olisi omiaan pilaamaan muiden kauneutta.”
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Sulttaani jatkoi.

”Mitä useampia kansoja minulla on valtapiirissäni, kuten turkkilaisia, maureja, kreikkalaisia ja niin edelleen, siitä suurempaa kunniaa ne tuovat – – Ja ettei suuruudestani häviäisi mitään, pidän sopivana, että kaikki, jotka tähän saakka ovat olleet yhdessä, pidettäköön ja suvaittakoon niin myös tulevaisuudessa.”

Rauwolff kertoo – ja rivien välissä tekee mieli huomata huvittuneisuutta –, että neuvonantajien mielestä sulttaani oli ilman muuta oikeassa.

Aleppo kuului vuosisatojen ajan osmanien valtakuntaan. Sulttaani Suleiman Suuri (vallassa 1520–1566) kävi kaupungissa kolme kertaa matkalla sotaretkilleen Persiaa vastaan.

Vähemmistöjen kohtelua koskeva tarina saattaa olla totta tai sitten ei. Suleiman oli taitava hallitsija, mutta suvaitsevaisuudesta häntä ei tunnettu.

Suleimanin kädet olivat kyynärpäitä myöten veressä. Hän murhautti omia poikiaan ja laajensi osmanien valtakuntaa väkivalloin. Hänen kuollessaan Turkin mahti ulottui Algerista Bagdadiin ja Budapestistä Adeninlahdelle.

Aleppo, kuulu kauppakaupunki, sijaitsi keskellä osmanien valtakuntaa. Saksalaismatkailija Rauwolffin tarina on sikäli todentuntuinen, että eri kansan- ja uskonryhmät todella elivät Aleppossa vuosisatoja rinnan. Jos nyt eivät sulassa sovussa, niin kuitenkin pääosin ilman väkivaltaisia välienselvittelyjä. Väestöryhmien välillä vallitsi herkkä tasapaino.

Rauwolffin kertomus sisältyy brittihistorioitsija Philip Manselin kirjaan Aleppo – The Rise and Fall of Syria’s Great Merchant City. Aleppon historiaa ei voi lukea vailla surumielisyyttä: tätä kaikkea Aleppo oli, mitä kaikkea se voisi olla, miksi se nyt tunnetaan raunioiksi pommitettuna ihmisyyden hautausmaana.

 

Alepposta ostettiin Eurooppaan silkkiä, saippuaa ja mausteita.

Aleppo on tuhansia vuosia vanha, maailman vanhimpia yhtäjaksoisesti asutettuja kaupunkeja.

Jo noin vuodelta 2250 eaa. on savitaulu, jossa mainitaan ”Aleppon kuningas”. Yhden legendan mukaan Aabraham laidunsi karjaansa alueella ja lahjoitti maidon köyhäinapuna. Siitä kaupungin nimeksi Halab, aramean kielellä maito.

Aleppon historia – tarunhohtoisen Silkkitien varrella, Välimeren pohjukan ja Eufratin laakson välissä – on kaupankäynnin historiaa.

Andalusialainen matkailija Ibn Jubair ylisti vuonna 1184 ”suuria markkinapaikkoja, jotka on järjestetty pitkiksi vierekkäisiksi riveiksi niin, että voi siirtyä yhden ammattikunnan kojuilta toisen ammattikunnan kojuille, kunnes on käynyt läpi kaikki toimialat”.

Kuuluisa Ibn Battuta, 1300-luvun tangerilainen tutkimusmatkailija, ihaili niin ikään Aleppoa, sen linnoitusta ja markkinapaikkoja. Aikaperspektiiviä Aleppon historiaan antaa se, että Ibn Jubairin ja Ibn Battutan välissä syntyi Suomen Turku.


1600-luvulle tultaessa Aleppossa oli 53 khania eli karavaaniseraljia. Ne olivat kamelikaravaaneille tarkoitettuja majataloja.

Soukeja eli kauppapaikkoja oli 56. Ne olivat suurimpia nykyään Lähi-idäksi kutsutulla alueella.

Hämäriä, kapeita kauppakujia oli kaikkiaan 12 kilometrin verran. Mansel kirjoittaa: ”Sanottiin, että sokea mies pystyi löytämään tiensä köydenpunojien, satulaseppien, nahkurien ja maustekauppiaiden soukien läpi seuraamalla hajuaistiaan.”

Englantilainen kauppamies John Eldred saapui Bagdadista vuonna 1581. Hän matkusti karavaanissa, johon kuului 4 000 kamelia.

Eldred kuvaili Aleppoa, noin 80 000 asukkaan suurkaupunkia: ”Se on suuri vilkas kuiva kaupunki [kuivalla hän tarkoitti sisämaakaupunkia]; sinne hakeutuvat juutalaiset, tataarit, persialaiset, armenialaiset, egyptiläiset, intialaiset ja monenlaiset kristityt. Heillä on omantunnonvapaus, ja he vievät sinne monia arvokkaita kauppatavaroita.”

Omantunnonvapaudella Eldred lienee tarkoittanut ennen kaikkea vapautta harjoittaa haluamaansa uskontoa. Euroopan kaupungeissa ajatus oli tuohon maailmanaikaan enimmäkseen vieras.

Kansainvälinen kauppa saattoi vaikuttaa suvaitsevaisen ilmapiirin syntyyn, Philip Mansel arvelee. Myyminen edellyttää käytännönläheisyyttä eli vähemmän ronkelia suhtautumista vakaumuksiin.

Kuten vanha aleppolainen sananlasku kuului: ”Jos harjoitat liiketoimia koiran kanssa, sinun kannattaa herroitella sitä.”

Ja kauppahan kävi. Karavaanit tulivat kaukaa ja menivät kauas. Alepposta ostettiin Eurooppaan muun muassa silkkiä, saippuaa ja mausteita.

”Mies Tiger-laivall’ on Aleppoon mennyt”, kuten Shakespearen Macbethissäkin sanotaan. Shakes­peare tosin veti vähän mutkia suoriksi. Ei laivalla tietenkään päässyt perille asti.

Historioitsija Mansel ei väitä Aleppo-historiassaan, että kaupungissa olisi vallinnut rikkumaton rauha. Vuosisatojen saatossa oli myös ajanjaksoja, jolloin kansanryhmät olivat toistensa kurkuissa.

Manselin kirjassa on ensin hänen oma 60-sivuinen johdantonsa Aleppon historiaan ja sitten 150 sivua alkuperäislähteitä, Aleppossa vierailleiden matkakirjoituksia 1500-luvulta 1900-luvulle.

Lähteet ovat sikäli yksipuolisia, että äänessä ovat eurooppalaiset matkailijat. He olivat tietysti aikansa vauraimmistoa, joten näkökulma on eliitin.

Mutta nämä aikalaiset todistavat yksi toisensa perään, millainen kansainvälinen kuhina Aleppossa kävi, millainen oli kulttuurien ja uskontojen sekamelska, ja miten silti elettiin tarkkoja pelisääntöjä noudattamalla yhdessä.

Väestöryhmät asuivat enimmäkseen erillään. 1700-luvun laskennan mukaan Aleppon vanhassa kaupungissa oli 99 korttelia. Niistä 50 oli kokonaan muslimien asuttamia, yksi oli 91-prosenttisesti juutalaisten, 18 korttelia oli yli 80-prosenttisesti kristittyjä ja 30 korttelia oli sekoittuneita.

Islamilaiset oikeudet kelpuuttivat kristityltä valan, joka oli vannottu käsi Raamatulla. Juutalaiselta vannomiseen hyväksyttiin Toora. Toimivasta ­väestöryhmien suhteesta kielii, ettei muslimi automaattisesti voittanut vähemmistön edustajaa.

Kaupungissa oli kymmeniä hamameja eli kylpylöitä turkkilaisine saunoineen. Muslimit, kristityt ja juutalaiset kävivät samoissa hamameissa, ja jopa samaan aikaan. Englantilainen majuri John Taylor oli vuonna 1789 matkalla Intiaan, ja hän ihaili Aleppon kylpylöitä: ”Ne ovat suuria ja tyylikkäitä, ja niissä käyvät kaikki kansanosat.”

Vielä vuonna 1922 brittiarkeologi, sotilas ja seikkailija T. E. Lawrence (joka tunnetaan paremmin lempinimellään Arabian Lawrence) kirjoitti kirjassaan Seven Pillars of Wisdom kauniisti Alepposta:

”Paikka, jossa ottomaanien valtakunnan rodut ja uskot ja kielet kohtasivat ja tunsivat toisensa sovittelun hengessä. – – Aleppo oli ollut osallisena kaikissa sivilisaatioissa, jotka olivat muodostuneet sen ympärillä, ja tuloksena näytti olevan kiihkottomuus ihmisten ajattelussa.”

Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Aleppo oli itse asiassa väestöltään kirjavampi kuin koskaan. Syyt tähän olivat tosin rujot: osmanien valtakunnan luhistuessa Turkin armenialaiset joutuivat kansanmurhan uhreiksi, ja henkiinjääneitä eli pakolaisleireillä Aleppon laitamilla.

Vuonna 1930 Aleppossa oli noin 220 000 asukasta. Heistä 52 prosenttia oli muslimeja, noin 28 prosenttia armenialaisia, 16 prosenttia muita kristittyjä (enimmäkseen katolilaisia) ja neljä prosenttia juutalaisia.

”Vuoteen 2012 asti Aleppon tunnusomaisena piirteenä oli sen rauhanomaisuus”, Philip Mansel kirjoittaa. ”Viidensadan vuoden ajan sen asukkaat, alkuperästään riippumatta, olivat eläneet yhdessä verrattain sopusointuisesti.”

Aleppon menneisyydessä on kauhistuttava piirre. Se korostaa entisestään sitä julkeutta, joka on Aleppon nykyisyys.

Philip Mansel: Aleppo. The Rise and Fall of Syria’s Great Merchant City. I.B. Tauris, 2016.

Alepposta sanottua

”Aleppo on Turkin kuuluisimpia kaupunkeja, niin suuruutensa kuin kauneutensa tähden, kuin myös ilmanlaatunsa ja moninaiden asioiden puolesta.”

– Ranskalainen kauppias ja matkamies Jean-Baptiste Tavernier vuonna 1678

”Kadut ovat yleensä kapeita, mutta kuitenkin hyvin päällystettyjä, ja ne pidetään huomattavan siisteinä.”

– Skotlantilainen lääkäri Alexander Russell kirjassaan The Natural History of Aleppo vuonna 1756

”Kadulla voi harvoin kävellä joutumatta todistamaan jotain äänekästä jupakkaa; voi silti mennä montakin vuotta ilman, että välttämättä ikinä näkee käden nousevan lyöntiin, paitsi jos lyönnin antaja on hyvin vakuuttunut, ettei siitä saa takaisin.”

– Alexander Russell vuonna 1756

”Kaupunki on sijainniltaan kuin kuppi ja lautanen. Talot ovat lautasella ja linna lepää nurin käännetyn kupin päällä. Minareetin näkee tuntien matkan päästä.”

– Brittimatkailija ja agentti Gertrude Bell vuonna 1907

”Se, joka kylvää epäsopua muslimien, kristittyjen ja juutalaisten välille, ei ole arabi.”

– Emiiri Faisal, arabijohtaja ja myöhempi Irakin kuningas, puhui Aleppossa vuonna 1918

”Aleppo! Kauppoja! Kylpy! Tukanpesu shampoolla! Ystävien tapaamista!”

– Kirjailija Agatha Christie arvosti 1930-luvulla Aleppon mukavuuksia, koska hän vietti arkeologimiehensä Max Mallowanin kanssa paljon aikaa Syyrian maaseudulla
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Aleppo
  • Syyria

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Aikuinen mies oli sukupuoliyhteydessä 10-vuotiaan kanssa, oikeus vapautti raiskaussyytteestä – rikosoikeuden professorit kummastelevat tilannetta

    2. 2

      Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

    3. 3

      Nykyisen internetin tärkeimpiin kuuluva periaate ollaan tuhoamassa Yhdysvalloissa – miltä kuulostaisi maksaa Netflixistä nelinkertaista hintaa?

    4. 4

      Esseisti Antti Nylén halveksii maahanmuuttokriitikoksi paljastuneen Morrisseyn hylkääjiä – ”Tämä on nykyisen internet-vasemmiston suuri ongelma, ollaan suuria moralisteja”

    5. 5

      Tutkijat haastattelivat yli 20 Nokian ylintä johtajaa ja tekivät tylyn johtopäätöksen: romahduksen syynä olivat johtamisen ongelmat

    6. 6

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    7. 7

      Miehen elämän piti päättyä Lapin luontoon, mutta hän syntyikin siellä uudelleen – Tiivis luontosuhde edistää mielenrauhaamme ja auttaa vaikeuksien keskellä

    8. 8

      ”Pekalla ei ole rahaa eikä ruokaa, voisitko hakea edes makaronia?” Viranomaiset hätistivät helsinkiläisen Liisan hoitamaan miestä, jonka hän hädin tuskin tunsi

      Tilaajille
    9. 9

      Kaatuiko sukulaisesi sodassa? Maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen vainajien ”kotisivukone” kertoo valtavasti tietoa yksittäisten sotilaiden reiteistä ja vaiheista

    10. 10

      Suomalaiset sikailevat Nuijamaan autojonoissa: kiilaavat venäläisten ohi pientareen kautta – ”Venäläinen on helpompi lähteä ohittamaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ruutuaika on vanhentunut käsite, sanovat asian­tuntijat – toimittaja antoi lastensa pelata viikon vapaasti, tässä tulokset

    2. 2

      Moni nainen muuttuu ikääntyessään tai lihoessaan toisille näkymättömäksi – sen huomaa, kun kävelee rautatie­asemalla väistämättä ketään

    3. 3

      ”Veljeni meni kiusaajan kotiin ja hakkasi tämän perusteellisesti” – Koulukiusatut kertovat HS:lle keinoista, joilla kiusaaminen lopulta päättyi: yllättävän moniin tarinoihin kuului väkivalta

      Tilaajille
    4. 4

      Naispappeja syrjittiin Suomen suurimmilla kristillisillä nuorten festivaaleilla: ei päästetty pitämään messua, miespapit jättivät tervehtimättä

    5. 5

      Pohjois-Korean raja­vartijat jahtasivat Etelä-Koreaan loikannutta sotilasta vain metrien päässä – video näyttää täpärän paon luoti­sateessa rajan yli

    6. 6

      Timo Rautiainen karkotti jo 2000-luvun alussa uusnatseja keikoiltaan, nyt häntä haukutaan ”suvakiksi” – Heviyhtye Trio Niskalaukaus palasi lavoille 13 vuoden tauon jälkeen

    7. 7

      Vartijoiden armoille jäänyt ”Orléansin neitsyt” kieltäytyi pukeutumasta mekkoon ja pantiin roviolle – Suomennetut pöytäkirjat paljastavat Jeanne d’Arcin oikeusjutun koko raakuuden

    8. 8

      Vakava liikenneonnettomuus Lahdenväylällä – Viisi loukkaantui vakavasti, kolme hoitoon Lastenklinikalle

    9. 9

      ”Pekalla ei ole rahaa eikä ruokaa, voisitko hakea edes makaronia?” Viranomaiset hätistivät helsinkiläisen Liisan hoitamaan miestä, jonka hän hädin tuskin tunsi

      Tilaajille
    10. 10

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kyykky on ihmisen luonnollinen lepoasento, mutta olemme unohtaneet, miten se tehdään – Näin kyykkääminen parantaa kehosi hyvinvointia

      Tilaajille
    2. 2

      Suvi Haimi kypsyi muovijätteen määrään kylpyhuoneessaan – syntyi uraauurtava keksintö, joka kiinnostaa jo kansainvälisiä kosmetiikkabrändejä

    3. 3

      Varaslähtö länsi­metroon: astu kyytiin ja kiidä tunnelissa 36 kilometriä idästä länteen – verkko­retki kuvaa reitin kuljettajan silmin ja esittelee jokaisen aseman 360-kuvalla

    4. 4

      Tuhat vuotta sitten valtava viikinkiarmeija vyöryi Suomeen ja sai selkäänsä hämäläisiltä – Näin kertoo taru, mutta mitä oikeasti tapahtui?

      Tilaajille
    5. 5

      Mies vei Saphira-koiransa hoitoon Lohjalle – kun hän meni myöhemmin katsomaan koiraa, löytyi vain tyhjä talo, josta oli lämpöpatteritkin viety

    6. 6

      Husin toimitusjohtaja HS:n mielipidepalstalla: ”En ole koskaan nähnyt Suomen terveyspolitiikkaa niin sekaisin kuin nyt”

    7. 7

      Espoolaiset Vaahtorannat rohkaistuivat rakentamaan kotiinsa valtavan näköalaikkunan – sitten huippupoliitikko puuttui peliin, ja ikkunan alle saatetaan raivata luontopolku

    8. 8

      Turvapaikkapäätöstä odottava Sharif Qaderi potkaistiin ulos ryhmäkodista kun hän täytti 18 vuotta – Sitten itähelsinkiläinen lapsiperhe otti hänet luokseen asumaan

    9. 9

      Hygieniasta löytyy huomautettavaa sadoissa ruokapaikoissa pääkaupunkiseudulla – Katso hakukoneella, miten on kotikulmiesi ravintoloiden laita

    10. 10

      Miksi vaikutusvaltaiset miehet panevat naiset katsomaan masturbointiaan? Asiantuntija vastaa

    11. Näytä lisää