Ulkomaat

Laivaliikenteen päästöt kasvavat hurjaa vauhtia – yksi risteilyalus voi päästää saman verran kuin sadattuhannet autot

Nesteytetty maakaasu vähentää laivojen rikki- ja typpipäästöjä, mutta ilmastonmuutosta se saattaa jopa pahentaa.

Laivanvalmistaja Meyer Werftin telakalta Saksan Papenbergistä valmistuu elokuun aikana maailman ensimmäinen iso risteilyalus, joka käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua raskaan polttoöljyn sijaan.

Aida Nova -alus ehtii liikenteeseen ensimmäisenä ennen Meyerin Turun-telakalla rakennettavaa Smeraldaa, jonka on määrä valmistua ensi vuonna.

Telakoilla ympäri maailmaa on tilauskirjoissa nesteytetyllä maakaasulla eli lng:llä kulkevia matkustaja-aluksia. Turustakin on valmistunut Itämerelle jo kaksi lng:llä kulkevaa autolauttaa, Viking Grace ja Tallink Megastar.

Laivaliikenteen polttoainevalinnoilla on väliä, sillä esimerkiksi yhden risteilyaluksen päästöt ovat huomattavat.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Saksalaisen ympäristöjärjestön Nabun raportin mukaan keskikokoinen risteilyalus voi käyttää vuorokaudessa jopa 150 tonnia polttoainetta, ja sen hiukkaspäästöt vastaavat miljoonaa henkilöautoa. Maltillisemmatkin arviot puhuvat sadoistatuhansista henkilöautoista.

Risteilymatkustuksen suosio kasvaa maailmalla nopeammin kuin matkailuala keskimäärin, ja se näkyy joka kesä myös Helsingissä.


Myös rahtiliikenne kasvaa kovaa vauhtia. Noin 90 prosenttia maailmankaupasta kulkee meritse, sillä se on ylivoimaisesti tehokkain kuljetustapa.

Nesteytetty maakaasu on dieseliä ja raskasta polttoöljyä ympäristöystävällisempi vaihtoehto, sillä se pienentää risteily- ja rahtialusten terveydelle haitallisia rikki- ja typpipäästöjä.

Lng:n ansiosta uudet alukset täyttävät rikille ja typelle asetetut rajoitukset. Sen vaihtoehto olisi, että varustamojen pitäisi asentaa aluksiin kalliita puhdistuslaitteita.

Ilmastonmuutosta lng voi kuitenkin jopa pahentaa. Nesteytetty maakaasu on metaania, joka on hiilidioksidia paljon voimakkaampi kasvihuonekaasu.

Metaania karkaa ilmakehään etenkin aluksilta, joissa on vanhempaa moottoritekniikkaa, toteaa Ilmatieteen laitoksen vanhempi tutkija Jukka-Pekka Jalkanen.

EU:n ympäristöviraston mukaan EU-maissa laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat kasvaneet 22 prosenttia vuodesta 1990. Nopeammin ovat kasvaneet vain lentoliikenteen päästöt.

Eri arvioiden mukaan laivojen kasvihuonekaasupäästöt kasvavat lähivuosina 50–250 prosenttia.

Maailman kasvihuonekaasupäästöistä laivaliikenne tuottaa nykyisin runsaat kolme prosenttia. Vuoteen 2050 mennessä laivaliikenteen päästöjen osuus voi olla 17 prosenttia, jos mitään ei tehdä ja muut alat onnistuvat pienentämään päästöjä tavoitteidensa mukaisesti.

Lento- ja laivaliikenne eivät ole mukana päästöjä rajoittavassa Pariisin ilmastosopimuksessa.

Ilmailuala sopi vuonna 2016 itse tulevista maailmanlaajuisista hiilidioksidipäästöjen rajoituksista.

Merenkulkuala sopi viime huhtikuussa tavoitteesta, jonka mukaan päästöjen pitäisi pienentyä puoleen vuoden 2008 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Päästöjen vähentämiskeinoista päätetään kuitenkin lopullisesti vasta vuonna 2023.

Asiasta sopiminen on vaikeaa, koska kysymys on loppujen lopuksi rahasta. Päästöjen rajoittaminen tarkoittaa varustamoille suuria investointeja.


Mitä laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöille voisi tehdä?

Ensimmäinen askel on, että parannetaan alusten energiatehokkuutta, Jalkanen sanoo. Silloin ne tarvitsevat vähemmän polttoainetta. Alusten energiatehokkuusvaatimukset kiristyvätkin asteittain.

Seuraavaksi pitää Jalkasen mukaan pohtia, miten aluksen tarvitsema energia tuotetaan kestävästi. Lng on fossiilista polttoainetta, mutta sitä voidaan valmistaa myös synteettisenä ja biopohjaisena.

Toistaiseksi vaihtoehtoja ei ole saatavilla kilpailukykyiseen hintaan. Polttoaine on aluksen suurin yksittäinen kustannus. Varustamot laskevat tarkkaan aluskohtaisia kustannuksia, ja halvin polttoaine on ympäristön kannalta yleensä huonoin, Jalkanen toteaa.

Muitakin vaihtoehtoja on kehitetty, mutta niiden hyödyntäminen on toistaiseksi pienimuotoista. Esimerkiksi suomalaisyritys Norsepower on kehittänyt roottoripurjeen, joka hyödyntää tuulivoimaa.


Aluksissa kokeillaan myös erilaisia polttokennoja.

Jalkasen mukaan varustamojen intoa investoida vapaaehtoisesti uuteen tekniikkaan voi rajoittaa se, että päästörajat saattavat kiristyä tulevaisuudessa ja tehdä miljoonainvestoinnit turhaksi.

Siksi osa laivayhtiöistä toimii vasta sitten, kun uudet rajoitukset niin määräävät. Sääntöjen noudattamisen valvominen voi olla hankalaa.

Itämerta on kutsuttu laivaliikenteen tulevaisuuslaboratorioksi, sillä rantavaltiot ovat heränneet typen ja rikin päästöjen rajoittamiseen aiemmin kuin muu maailma, Jalkanen toteaa.

Itämeren alueella rikkipäästöt onkin saatu kuriin. Laivaliikenteen osuus alueen typpipäästöistä on nyt noin 2–3 prosenttia, eli sen merkitys on huomattavasti pienempi kuin maatalouden.

Typpipäästöjen rajoittaminen laivaliikenteessä tulisi Jalkasen mukaan kuitenkin halvemmaksi kuin maataloudessa.



Fakta

Laivaliikenteen päästöt


 Laivaliikenne on merkittävä ilmansaasteiden, rikin, typen ja pienhiukkasten, päästöjen aiheuttaja. Se aiheuttaa myös runsaasti kasvihuonekaasupäästöjä.

 Itämerellä ja Pohjanmerellä ovat jo voimassa muuta maailmaa tiukemmat rikkipäästörajat.

 Vuonna 2020 Kansainvälinen merenkulkujärjestö Imo edellyttää, että polttoaineet sisältävät 80–86 prosenttia nykyistä vähemmän rikkiä myös muualla maailmassa.

 Vuoden 2021 alusta lähtien myös typpipäästöjä aletaan kontrolloida Pohjanmerellä ja Itämerellä.

 Laivaliikenne ei ole mukana päästöjä rajoittavassa Pariisin ilmastosopimuksessa. Imossa neuvotellaan parhaillaan, millä keinoilla laivaliikenteen kasvihuonekaasupäästöt saataisiin puolitettua vuoteen 2050 mennessä.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    2. 2

      Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata

    3. 3

      Tänään aukeaa Helsingin uusin ostosjättiläinen – HS esittelee Kalasataman kauppakeskuksen liikkeineen

    4. 4

      Suolistomikrobeja uhkaa sukupuutto jos jatkamme syömistä nykyiseen tapaan – Tuhojen korjaaminen saattaa vaatia järeitä toimenpiteitä

    5. 5

      Avain laihtumiseen ja upeisiin lihaksiin? Proteiineista liikkuu monenlaisia uskomuksia, HS kokosi niiden rinnalle kahdeksan oleellista faktaa

      Tilaajille
    6. 6

      Tutkijoille selvisi vihdoin, miksi talidomidi tuhosi tuhansien lapsien elämän

    7. 7

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    8. 8

      Keskiviikkoilta oli poikkeuksellista junakaaosta henkilövahingon, sähkövian ja myöhästymisten vuoksi – torstaiaamun liikenne sujuu normaalisti

    9. 9

      Maailma meni menojaan, mutta porvoolaisessa sisäoppilaitoksessa kärsittiin nälkää ja opeteltiin vauvanhoitoa jäkälillä – Pepi Reinikainen kirjoitti kaiken ylös, ja se pelasti hänet

      Tilaajille
    10. 10

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    2. 2

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    3. 3

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    4. 4

      Toimitusjohtajan epäillään ampuneen naisen oven läpi Lohjan Sammatissa – useat ihmiset hakeneet miehelle lähestymiskiellon, taustalla väkivaltaa ja uhkailua

    5. 5

      Tutkijoille selvisi vihdoin, miksi talidomidi tuhosi tuhansien lapsien elämän

    6. 6

      Keskiviikkoilta oli poikkeuksellista junakaaosta henkilövahingon, sähkövian ja myöhästymisten vuoksi – torstaiaamun liikenne sujuu normaalisti

    7. 7

      Espoo myöntää: Opetusjohtaja ei suostunut irtisanomaan Saunalahden rehtoria – Potkut antoi lopulta alempi virkamies

    8. 8

      Mailin tornitalo kutistui kilometriseksi, ja nyt aavikolla seisoo onneton ranka – Näin Saudi-Arabian suuret unelmat murenevat

      Tilaajille
    9. 9

      Kymmenet ihmiset osallistuivat joukkotappeluun Helsingin Vallilassa – 18-vuotiaalle miehelle hengenvaarallisia vammoja, tutkitaan tapon yrityksenä

    10. 10

      ”Te ette saa tuhota sitä” – Helsingin Hermannissa syttyi sota ja poliisikin saapui paikalle, kun kaivinkone alkoi repiä puistoa maan tasalle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Auschwitziin matkanneet Kallion lukiolaiset kokivat Suomi-häpeää krakovalaisessa juutalaisravintolassa: ”Minun oli pakko mennä kysymään heiltä, että ymmärrättekö te yhtään, mitä teette”

    3. 3

      Mies havahtui hetkeksi hereille vesipuisto Serenassa, mutta jatkoi juhlintaa vielä viikon ympäri Etelä-Suomea – Lopulta mies tajusi rahoittaneensa 10–15 hengen elostelua 12 000 eurolla

    4. 4

      Tytti Peltosen palkka on niin pieni, että se on käytetty kaksi viikkoa ennen tilipäivää – Suomessa on kymmeniätuhansia työssäkäyviä köyhiä

      Tilaajille
    5. 5

      Virpi oli luokan priimus ja lääkäriperheen kultahippu – Hänestä tuli kirurgi, joka leikkasi potilaita lääkehuuruissa ja joutui lopulta vankilaan

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläisnaisen auto saarrettiin traktorilla Nuuksiossa – ”Espoon sumputtaja” Lucas Heimsch perheineen kertoo nyt, mikä kaupunkilaisten käytöksessä mättää

    7. 7

      Espoolainen oppilas kuoli saatuaan sairaus­kohtauksen liikunta­tunnilla, jolla tehtiin piip-testiä – Testistä on annettu tarkat ohjeet kouluille, sanoo sivistys­toimen johtaja

    8. 8

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    9. 9

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää
    Uusimmat
    1. Juuri nyt
    2. Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”
    3. Suolistomikrobeja uhkaa sukupuutto jos jatkamme syömistä nykyiseen tapaan – Tuhojen korjaaminen saattaa vaatia järeitä toimenpiteitä
    4. Kun ura loppui, Pekka Koskelan päällimmäinen tuntemus oli helpotus – nyt hän ikävöi kovaa treeniä ja auttaa muita menestymään
    5. Itseään venäläisenä pitänyt Sergei löysikin juurensa Liettuasta – Dna-testien suosio Venäjällä kasvaa, sillä moni ei tunne sukuhistoriaansa mummoaan pidemmälle
    6. Maailma meni menojaan, mutta porvoolaisessa sisäoppilaitoksessa kärsittiin nälkää ja opeteltiin vauvanhoitoa jäkälillä – Pepi Reinikainen kirjoitti kaiken ylös, ja se pelasti hänet Tilaajille
    7. Helsingin Palmia siivoaa jo Turun linnaa ja tekee kouluruokaa Hämeenlinnassa – veronmaksajien omistaman yhtiön tulos painui miljoona euroa tappiolle Tilaajille
    8. Avain laihtumiseen ja upeisiin lihaksiin? Proteiineista liikkuu monenlaisia uskomuksia, HS kokosi niiden rinnalle kahdeksan oleellista faktaa Tilaajille
    9. Mikä Helsingin OP:ssa on vialla? Laina­neuvotteluihin ei pääse, viesteihin ei vastata
    10. Tänään aukeaa Helsingin uusin ostosjättiläinen – HS esittelee Kalasataman kauppakeskuksen liikkeineen
    11. Keskiviikkoilta oli poikkeuksellista junakaaosta henkilövahingon, sähkövian ja myöhästymisten vuoksi – torstaiaamun liikenne sujuu normaalisti
    12. Näytä lisää