Ulkomaat    |   HS-analyysi

Suomen junat ovat kuin tieteiselokuvista Ruotsiin verrattuna – Yksityisille avattu junaliikenne tökkii, eikä aikatauluihin voi luottaa

Suomalaisin silmin Ruotsin junakalusto näyttää vanhalta, kirjoittaa HS:n Tukholman-kirjeenvaihtaja Petja Pelli.

Keskiviikkoiltana eteläisessä Suomessa koettiin junakaaos.

Täällä Ruotsissa lahden toisella puolen vallitseva mielentila on edennyt siihen pisteeseen, että epäjärjestystä pidetään normaalitilana. Myöhästymiset ovat niin yleisiä, että luottamus järjestelmään järkkyy.

Kun elokuussa Göteborgin seudulla poltettiin yöllä lähes sata autoa, minulle tuli äkkilähtö Ruotsin poikki Tukholmasta Göteborgiin. Göteborgilainen kuvaaja ehdotti vakavissaan, että lentäisin. ”Siis jos haluat varmasti olla perillä ajoissa”, hän lisäsi.


Otin riskin. Sinne päin olimme lähes aikataulussa. Takaisin päin myöhästyimme yli tunnin ja ihmiset komennettiin ulos monta kymmentä kilometriä ennen alunperin ilmoitettua pääteasemaa. Syiksi ilmoitettiin ensin vastaantuleva liikenne, sitten ”asiaankuulumattomat ihmiset raiteilla”.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Juna oli kyllä sisältä varsin mukava ja tunnelmallinen, vaikka ravintolavaunussa ruoka pitikin itse lämmittää mikrossa. Penkit olivat pehmeämmät kuin Pendolinoissa. Karkea myöhästyminen sai kuitenkin miettimään kuvaajan sanoja.

Samankaltaisiin puheisiin törmäsin keväällä, kun haastattelin Bromman lentokentällä kotimaanlentoja odottavia ruotsalaisia. Miksi sisämaanlentojen kenttä on niin ruuhkainen, jos ruotsalaiset välittävät ilmastosta yhtä paljon kuin puhuvat siitä?

”Minulla on Malmössa hautajaiset. En voi myöhästyä”, selitti eräs Spotifylla työskentelevä nainen.

On yleisesti tiedostettu tosiasia, että Ruotsin junakalusto on vanhaa. Kotitaloni lähellä on rautatien ylittävä silta, josta tilannetta voi seurata.

Ali kolistelee yksi toisensa jälkeen parhaat päivänsä nähneitä vaunuja, jotka näyttävät kuin tuulahdukselta historiasta. Niihin verrattuna Suomen Intercityt ja Pendolinot ovat tieteiselokuvamateriaalia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Myös raiteiden korjausvelka kasvaa. Tämän vuoden myöhästymisistä kasvava osuus on johtunut vaihdevioista. Jokaisen Ruotsin puolueen vaaliohjelmasta löytyi vaatimus lisäresursseista rataverkon ylläpitoon.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ja Ruotsin junat todella myöhästelevät Suomen junia enemmän. Touko-, kesä-, heinä- ja elokuussa Ruotsin pitkän matkan junista vain runsaat 70 prosenttia oli asemalla ajoissa. Myöhästymiseksi lasketaan yli viiden minuutin epätäsmällisyys.

Suomessa asemalle ehti vastaavana aikana ajoissa keskimäärin noin 80 prosenttia kaukoliikenteen junista.

Ruotsi on myös pudonnut monta sijaa konsulttiyhtiö Boston Consultancy Groupin vertailussa, jossa pannaan Euroopan maiden junapalveluita järjestykseen laadun, turvallisuuden ja käyttöasteen perusteella. Tuoreimmassa vuoden 2017 vertailussa Ruotsi oli sijalla kuusi, Suomi sijalla kolme. Ruotsi voitti Suomen ainoastaan käyttöasteessa.

Ruotsissa raiteiden matkustajaliikenteessä toimii valtion rautateiden lisäksi yksityisiä yrityksiä. Myös raiteiden hoitoa on ulkoistettu yhä suuremmissa määrin yksityisille toimijoille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kesäkuussa Ruotsin parlamentin liikennevaliokunnan puheenjohtaja, ympäristöpuolueen Karin Svensson Smith ja kuninkaallisen teknisen korkeakoulun rautatietekniinkan professori Evert Andersson julkaisivat Dagens Nyheterissä mielipidetekstin, jossa he vaativat, että ”junakaaoksen on loputtava”.

Kymmenen kohdan toimenpidelistassaan he toivat esiin, että ”aivan liian monet vastuut jakautuvat monille toimijoille, joiden on vaikea tehdä rationaalista yhteistyötä”. He vaativat, että liikennevirasto ottaisi uudelleen haltuunsa kokonaiskuvan reittien ja kaluston ylläpidosta.

”Iso osa niistä resursseista, jotka menevät tarjouskilpailujen hallinnointiin, voitaisiin ennemmin käyttää raiteita korjaavan henkilöstön palkkaamiseen”, poliitikko ja professori kirjoittavat.

Lisäksi yksityiset junayhtiöt ovat syöneet valtion rautatieyhtiön SJ:n voittoja kaikista kannattavimmilla reiteillä, minkä on pelätty vievän resursseja perusylläpidolta. Myös SJ:llä on omat voittovaatimuksensa.

Ruotsi on yksi niistä Euroopan maista, jossa junaliikenteen yksityistäminen on viety pisimmälle. Nyt Suomi on tulossa perässä. Suomessa matkustajaliikennettä avataan kilpailulle ja kaluston hoito yhtiöitetään erilliseen kunnossapitoyhtiöön VR:n sisällä.

Lopulta päätösten yksityiskohdat ja toteutus ratkaisevat paljon. Ruotsin esimerkki kuitenkin osoittaa, että pikaisia täsmällisyysvoittoja ei kannata odottaa.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Junaliikenne
  • Ruotsi
  • Yksityistäminen
  • Petja Pelli

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Mies yllätti murtautujat koti­pihaltaan kantamasta tavaroita – Nuoret miehet pahoin­pitelivät hänet sairaala­kuntoon

    2. 2

      Pitääkö lapsille pakata eväät mukaan, ovatko uimahallit ja kirjastot auki? HS selvitti maanantaina alkavan lakon vaikutuksia 14 paikkakunnalla Helsingin seudulla

    3. 3

      ”Joidenkin kohdalla on pakko toivoa, etteivät he koskaan saa töitä” – Ammattikouluista uhkaa valmistua hoitajia, jotka voivat olla vaaraksi hoidettavilleen, sanovat opettajat

      Tilaajille
    4. 4

      Näyttelijä Selma Blair kertoi sairastavansa MS-tautia – yhä useampi julkisuuden henkilö haluaa levittää tietoutta puhumalla avoimesti omista sairauksistaan

    5. 5

      Minä olen juuri se koodari, joka pudotetaan viimeisellä rekrykierroksella, kun palkasta yritetään neuvotella

    6. 6

      Yllättävä tulos HS:n asumismenovertailussa: Kerrostalossa asuminen maksaa vuodessa lähes 1 400 euroa omakotitaloasumista enemmän

    7. 7

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    8. 8

      Dokumentissa keskiluokkainen itävaltalainen matkustaa maailman ympäri kysymässä tahallisen tyhmiä – ja tajuaa olevansa viherpesun sinisilmäinen uhri

    9. 9

      Miksi ay-liike voi Suomessa uhmata vaaleilla valittuja päättäjiä? Selitys löytyy vuosikymmenten takaa

    10. 10

      Miljonääri William Browder oli ennen Putinin kannattaja – nyt hän on Venäjän valtion vihollinen, jonka elämäntehtävä on paljastaa presidentin laittomuudet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Joidenkin kohdalla on pakko toivoa, etteivät he koskaan saa töitä” – Ammattikouluista uhkaa valmistua hoitajia, jotka voivat olla vaaraksi hoidettavilleen, sanovat opettajat

      Tilaajille
    2. 2

      Kurvin massiivinen ”neuvosto­rumilus” muuttuu 11-kerroksiseksi hotelliksi – Remontissa paljastui piilotettu hissi

    3. 3

      Minä olen juuri se koodari, joka pudotetaan viimeisellä rekrykierroksella, kun palkasta yritetään neuvotella

    4. 4

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    5. 5

      Yllättävä tulos HS:n asumismenovertailussa: Kerrostalossa asuminen maksaa vuodessa lähes 1 400 euroa omakotitaloasumista enemmän

    6. 6

      Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

      Tilaajille
    7. 7

      Vuoden luontokuvan napannut seinäjokinen Taru Rantala on ensimmäinen kisan voittanut nainen – kuvakoosteessa kaikkien sarjojen voittajat

    8. 8

      Miksi ay-liike voi Suomessa uhmata vaaleilla valittuja päättäjiä? Selitys löytyy vuosikymmenten takaa

    9. 9

      Naapurusto pidättää hengitystään Järvenpäässä: Ratkeaako tämä talo liitoksistaan ennen kuin se päästään purkamaan?

    10. 10

      Bryan Adams nappasi keikalta valo­kuvan, jota artisti kutsui taian­omaiseksi – Saasteinen totuus paljastui, kun fanit pääsivät kommentoimaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 37: Akseli Valmunen kuvasi lähiötä, jossa latvialaiset telakkatyöläiset ja suomalaiset työttömät elävät rinnakkain

      Tilaajille
    2. 2

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    3. 3

      Helsinki laski, että 87-vuotias Eeva tulee kuukauden toimeen 101 eurolla – sosiaali­työntekijä neuvoi myymään asunnon tai ottamaan lainaa lääkkeisiin

    4. 4

      ”Turha niitä on enää töihin koittaa, ne on ryypänneet terveytensä jo” – Turun telakka takoo vaurautta, mutta sen varjossa elää köyhyyteen käpertynyt lähiö

      Tilaajille
    5. 5

      Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

      Tilaajille
    6. 6

      Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

    7. 7

      Audi, Lada ja Toyota haudattiin vuodeksi suohon ja kaivettiin sen jälkeen ylös – Venäläisen Youtube-porukan ”testi” vahvistaa vanhan totuuden

    8. 8

      ”Minun on ajateltava, että oli hänen aikansa mennä” – 39-vuotiaana kuolleen Perttu Häkkisen vaimo, ystävät ja työtoverit kertovat, kuinka paljon he menettivät

      Tilaajille
    9. 9

      Uuden lastensairaalan katolle ilmestyi englanninkielinen teksti: Varautuuko sairaala pommituksiin?

    10. 10

      Maailmanloppu on tulossa, ja se on kaikin tavoin erilainen kuin aiemmat maailmanloput

    11. Näytä lisää