Ulkomaat    |   Kolumni

Aloitimme autoilun Pekingissä, vaikka siinä ei ole järkeä: Kadut täyttyvät, ilma saastuu, ja siksi autollamme ei saa nyt ajaa ollenkaan perjantaipäivisin

Olemme asuneet Pekingissä pian kaksi vuotta. Jos joku olisi sanonut minulle ensimmäisen kuukauden aikana, että vielä tulee päivä, jolloin autoilemme täällä, olisin huvittuneena kieltänyt sen mahdottomana ajatuksena, kirjoittaa HS:n kirjeenvaihtaja Katriina Pajari.

Pekingissä on 5,6 miljoonaa autoa, ja nyt yksi niistä on meidän pihassa.

Se on seitsenpaikkainen, hopeanvärinen Ford, jonka rekisterikilven viimeinen numero on 7. Se määrää, että tällä hetkellä emme saa ajaa perjantaisin aamuseitsemän ja iltakahdeksan välillä.

Pekingissä bensiinillä kulkevat autot sekä hybridiautot on jaettu rekisterikilpien perusteella viiteen ryhmään, ja jokaiselle ryhmälle on annettu ajokielto tietylle päivälle.

Päivä vaihtuu aina kolmen kuukauden välein, lokakuussa meidän päiväksemme muuttuu maanantai. Jos meillä olisi sähköauto, ajaa saisi ilman rajoituksia.

Kiina kannustaa ihmisiä sähköautojen suuntaan. Nauratti, kun naapuri kertoi lapsensa koulutehtävästä, jossa piti kertoa, miten maailma pelastuu. Puolet luokasta oli vastannut, että maailman pelastaa se, että meidän isä vaihtaa sähköautoon.

Viime vuoden lopussa pelkällä sähköllä kulkevia autoja oli kuitenkin vasta 171 000. Se ei ole Pekingin mittakaavassa kummoinenkaan luku.

Olemme asuneet Pekingissä pian kaksi vuotta. Jos joku olisi sanonut minulle ensimmäisen kuukauden aikana, että vielä tulee päivä, jolloin autoilemme täällä, olisin huvittunut ja kieltänyt sen mahdottomana ajatuksena.

Liikenne on nimittäin liki poikkeuksetta ensimmäinen asia, joka kevyesti kauhistuttaa kaupunkiin saapujaa. Ruuhka-aikaan muutaman kilometrin matkaan voi mennä tunti, ja vaikka kaistoja olisi yhteen suuntaan vain neljä, autoja on silti kuudessa jonossa. ”Kaista” on hapuileva käsite.

Sen näkee hyvin vaikka tästä videosta:


Lisäksi auton hankkiminen on hankala prosessi. Pekingissä rekisterikilpiä jaetaan arvonnoissa, joita pidetään kuusi joka vuosi. Voittaminen on vaikeaa: elokuussa arvontaan osallistui 2,9 miljoonaa ihmistä, kun kilpiä oli jaossa 6 333.

Meidän autossamme on leasing-sopimus. Se maksaa kokonaisuudessaan 380 euroa kuukaudessa. Bensa on 92-oktaanista ja sen litrahinta on nyt 7,54 yuania litralta eli 0,96 euroa.

Tämäkin on sanottava ääneen: Pekingissä autoilussa on vähän järkeä.

Savusumu on iso ongelma. Tutkimusten mukaan noin viidesosa ilmansaasteista johtuu liikenteestä. Auton omistamisesta on tehty vaikeampaa, jotta autojen kokonaismäärää saataisiin laskettua. Myös päästömääriä tarkkaillaan. Teiden varsilla on mittauspisteitä, ja kuljettajaa sakotetaan, jos auto saastuttaa liikaa.

Meillä autoa ajaa mieheni, koska hän on se, joka auton halusi.

Kiinalaisen ajokortin hankkiminen oli teoriassa helppoa ja käytännössä vaikeaa, sillä selkeitä ohjeita prosessista oli hankalaa löytää. Sitä varten tarvittiin terveystarkastus sekä lupia eri luukuilta eri puolilta Pekingiä. Osa luvista oli voimassa vain yhden vuorokauden.

Suomalainen ajokortti pitää kääntää kiinaksi, sanoi yksi, ja sitten toinen totesi, ettei tarvitsekaan. Lopulta käännöksessä auttoi ajoneuvoviraston ystävälliseksi osoittautunut vartija.

Kun olin ensimmäistä kertaa mieheni kyydissä, jännitti niin, että puhuminen oli vaikeaa. Hän on rauhallinen kuljettaja, mutta ongelma on se, että moni muu ei ole.

Pahimpia ovat koppimopotaksien kuljettajat, jotka puikkelehtivat liikenteen seassa vailla itsesuojeluvaistoa. Sähkömopot ovat oma haasteensa sekä tietenkin se, että kaiken aikaa kuka tahansa voi tehdä mitä tahansa. Yksisuuntainen katu on harvoin yksisuuntainen.

Tuntuu, että Pekingissä vallitsee hienoimman auton laki; se väistää, jolla on rupuisin menopeli. Liikenteessä suuri osa autoista on varustettu etu- ja takakameroilla. Jos kolari tulee, kamera kertoo, kuka mokasi.

Paikallisten mielestä on erikoista, että nelivuotiasta varten autossamme on turvaistuin. Monet eivät käytä edes turvavöitä.

Tiet ovat täynnä valvontakameroita. Pekingissä jokaisella autoilijalla on 12 pistettä. Niitä menettää tietysti vakavista rikkeistä, mutta myös esimerkiksi silloin, jos ajaa kaistojen ulkopuolella tai vaikkapa tööttää liikaa.

Jos kaikki pisteet kuluvat, joutuu ajamaan ajokortin uudelleen. Käytännössä niin kuulemma harvemmin kuitenkaan tapahtuu, koska pisteitä voi siirrellä esimerkiksi puolisoiden välillä.

Olin pitkään auton hankkimista vastaan. Mutta totta se on sekin, millä naapuri lohdutti: auto tuo uudella tavalla ulottuville kaupungin ja sen lähikylät – ja koko maan.

Nyt suunnittelemme matkaa Sisä-Mongoliaan. Ruohoaroilla on Airbnb-jurttia, ja sinne pääsee käytännössä vain autolla.

Kirjoittaja on HS:n Pekingin-kirjeenvaihtaja.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kiina
  • Liikenne
  • Katriina Pajari

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsingin oman virka­miehen kapina pysäytti home­koulun purkamisen – Apulais­pormestari hermostui: ”Pöyristyttävää”

    2. 2

      Haaveiletko muutosta pientalo­alueelle? THL:n ylilääkäri kehottaa harkitsemaan: ”Huonon ilman­laadun takia voi joutua infektio­kierteeseen”

    3. 3

      ”Tämä on ainoa oikea tapa elää”, sanoo 81-vuotias Iiri Heinilä, joka teki eläkkeellä suuren elämän­muutoksen – Kolme kahdeksan­kymppistä paljastaa, mikä on pitkän iän salaisuus

      Tilaajille
    4. 4

      Kiina hiipii pohjoiseen, ja poromies Jussa Seurujärveä hirvittää – HS:n erikoisartikkeli kertoo, miten Aasian jätti hivuttaa valtaansa Suomeen ja mitä sen loputon raaka-ainenälkä meille tarkoittaa

      Tilaajille
    5. 5

      Seppo ”Sedu” Koskinen ja Jethro Rostedt ajoivat ravintolayhtiönsä konkurssiin verosyistä

    6. 6

      Punaisten hiusten syy selvisi

    7. 7

      Latvia avaa historiansa pimeän puolen ja julkaisee salaisen KGB-listan – Entinen ulkoministeri kertoo HS:lle tarinansa KGB:n tietolähteenä

    8. 8

      Pako jatkunut jo kolme kuukautta: Autoilija kävi yliajamansa naisen luona ja jätti tämän suojatielle kuolemaan Tikkurilassa

    9. 9

      Suomi lyhensi velkaansa ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen – Pitäisikö kansalaisen olla nyt helpottunut vai yhä peloissaan?

    10. 10

      Poikkeuksellinen käänne oikeudessa: Tuomari haukkui Trumpin ex-neuvon­antajan, perui puheensa ja lykkäsi tuomion julistamista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiina hiipii pohjoiseen, ja poromies Jussa Seurujärveä hirvittää – HS:n erikoisartikkeli kertoo, miten Aasian jätti hivuttaa valtaansa Suomeen ja mitä sen loputon raaka-ainenälkä meille tarkoittaa

      Tilaajille
    2. 2

      Äiti etsii hyväntekijää: 11-vuotiaan tytön lahjaostokset pelastuivat Espoon Sellossa

    3. 3

      Oulun seksuaalirikoksista epäilty vapautettiin vahingossa Saksassa – miehestä annettu kansainvälinen etsintäkuulutus

    4. 4

      Pako jatkunut jo kolme kuukautta: Autoilija kävi yliajamansa naisen luona ja jätti tämän suojatielle kuolemaan Tikkurilassa

    5. 5

      Keskellä helsinkiläistä pientaloaluetta rapistuu kymmenen vuotta sitten palanut talo – omistajaa eivät ole tavoittaneet edes Espanjan viranomaiset

    6. 6

      Punaisten hiusten syy selvisi

    7. 7

      Seppo ”Sedu” Koskinen ja Jethro Rostedt ajoivat ravintolayhtiönsä konkurssiin verosyistä

    8. 8

      Himohamstraus alkaa vaivihkaa ja se on kuin huume, sanoo asiantuntija – Näin saat itsesi tai läheisesi luopumaan turhista tavaroista

      Tilaajille
    9. 9

      #metoo on laittanut monen kunniallisenkin miehen miettimään käytöstään – mutta näillä tavoilla se on mullistanut meidän naisten elämän

    10. 10

      Miksi 47 uutta hävittäjää ei riitä Suomelle? Taustalla ilmasodan parvitaktiikka

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiina hiipii pohjoiseen, ja poromies Jussa Seurujärveä hirvittää – HS:n erikoisartikkeli kertoo, miten Aasian jätti hivuttaa valtaansa Suomeen ja mitä sen loputon raaka-ainenälkä meille tarkoittaa

      Tilaajille
    2. 2

      Lääkäri Antti Heikkilän uutuus­kirja vilisee virheitä – HS pyysi asian­tuntijoita arvioimaan tekstin: ”Tällaiset väitteet voivat johtaa kuoleman­tapauksiin”, professori sanoo

      Tilaajille
    3. 3

      Kansallisbaletin Tuhkimon ylipainoiseksi puettu hahmo loukkasi Ani Kellomäkeä niin, että hän lähti esityksestä pois: ”En halunnut osallistua yhteiseen kiusaamishetkeen”

    4. 4

      Kun 35-vuotias nainen haluaa lapsen, mutta ei kelpuuta mukavaa miestä, naisen täytyy olla sekaisin

    5. 5

      Laura Huhtasaari kirjoitteli blogiinsa väitteitä islamista, sai kirjoituskiellon, samalla perussuomalaisnaiset kampanjoivat suut teipattuna – tästä kaikessa on kyse

    6. 6

      Merten roskapyörteiden kunnian­himoinen puhdistus­operaatio vastatuulessa – teinin keksinnöstä löytyi kohtalokas vika

    7. 7

      Kokenut maailman­matkaaja vinkkaa kymmenen ainut­laatuista matka­elämystä – mukana myös suomalainen, unohdettu helmi

    8. 8

      Pekka Haaviston lausunto perus­suomalaisista oli viisautta, jota vihreät eivät kestä kuulla

    9. 9

      Apulaisprofessori Joy Wolframia, 29, luullaan usein assistentiksi – tosiasiassa hän on Helsingissä kasvanut huippu­tutkija, joka johtaa uraa uurtavaa syöpä­tutkimusta arvostetulla yhdysvaltalais­klinikalla

      Tilaajille
    10. 10

      Mummon autotallista löytyi autofanien sydämet särkevä, jopa sadantuhannen arvoinen yllätys

    11. Näytä lisää