Ulkomaat

”Ensin syliimme työnnetään vauvat”, kertoo Välimerestä pakolaisia pelastava Tamino Böhm – Pelastusoperaatiot on nyt keskeytetty ja Eurooppaan pyrkiviä ihmisiä hukkuu Välimereen

Välimeri ei ole koskaan ollut näin vaarallinen sitä ylittäville siirtolaisille. Syynä on se, etteivät Italia ja Malta päästä kansalaisjärjestöjen pelastusaluksia Libyan edustalle. Nyt Sea Watchin pienkone lentää laskemassa merestä ruumiita.

Berliini

Saksalaisen kansalaisjärjestön Sea Watchin meripelastusalus Sea Watch III on ollut neljä kuukautta satamassa. Pakon edessä, niin kuin kaikkien muidenkin Välimerellä toimivien järjestöjen meripelastusalukset.

Tilanne johtuu Italian ja Maltan hallituksista. Meripelastajien laivat on pysäytetty satamiin monesta eri syystä.

Italiaan satamiin ei ole tänä aikana juuri tuotu mereltä pelastettuja siirtolaisia. Ei sillä, ettei heitä olisi. Italia ei vain ole suostunut päästämään heitä maihin.


Libyasta kohti Italiaa lähtevien siirtolaisten määrä ei supistu sillä, ettei merihädässä olevia yritetä pelastaa. Välimeren yli pääsevien määrään se kuitenkin vaikuttaa. Matka Välimeren yli ei ole aiemmin ollut näin vaarallinen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kun kansalaisjärjestöjen alukset seisoivat satamissa, hukkuneiden määrä suhteessa Välimeren yli lähteneisiin teki ennätyksen, kertoi italialainen Institute for International Political Studies (Ispi). Syyskuussa Libyasta Välimeren yli yrittäneistä hukkui yksi viidestä.

Edellisinä kuukausina, kun meripelastajat olivat liikkeellä, kuolleiden osuus Välimeren yli lähtijöistä kasvoi enimmillään 8 prosenttiin, kun se on nyt 19 prosenttia.


Sea Watchin saksalainen aktivisti Tamino Böhm, 26, istuu berliiniläisessä kahvilassa ja näyttää kuvaa sinisestä pressuilla verhotusta aluksesta, joka on täynnä ihmisiä.

”Täysin merikelvottomassa kalastajaveneessä on satoja ihmisiä myös kannen alla. Jos kannella noustaan seisomaan, painopiste muuttuu ja vene kaatuu.”

Pelastusoperaatiot ovat vaarallisia vapaaehtoisille hengenpelastajillekin. Kun meripelastajat lähestyvät merihädässä olevia ihmisiä omalla veneellään, käskyt ovat tiukkoja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Niitä on pakko noudattaa, muuten peruutamme loitommas”, Böhm kertoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Paniikkia ei saa päästä syntymään.”

Ohjeet annetaan käsimerkeillä samaan tyyliin kuin pelastusliiviohjeet lentokoneissa. Varsinainen pelastusalus on selvästi kauempana, jotta ihmiset eivät yrittäisi rynniä alukselle tai hyppäisi mereen, vaikka eivät osaa uida.

Jos vene kaatuisi, kannen alla olevat hukkuisivat. Ulos pääsee vain yksi kerrallaan pienestä luukusta.

”Ajamme omalla veneellämme yleensä aluksen perään, sillä suurin osa ihmisistä istuu niin, että he katsovat taaksepäin. Silloin heidän kanssaan voi kommunikoida. Yleensä ensin syliimme työnnetään vauvat. Ja jos on tajuttomia ihmisiä, yritämme nostaa heidät kyytiin.”


Eurooppa havahtui toden teolla pakolaiskriisiin kesällä 2015, vaikka Välimeren yli Italiaan oli tullut jo vuosia siirtolaisia ja turvapaikanhakijoita.

Alla oleva grafiikka näyttää, mihin maihin ihmiset rantautuivat Välimereltä vuosina 2015–2018:


Italian laivaston Mare Nostrum -operaatio pelasti vuosina 2013–2014 Libyan edustalta yli 150 000 Eurooppaan pyrkinyttä turvapaikanhakijaa. Sitten poliittisesti epäsuosittu operaatio lopetettiin – vaikka muu Eurooppa alkoi vasta tajuta, mitä tapahtui. Silloin reitti Eurooppaan kulki ennen kaikkea Turkista Kreikan saarille.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

EU:n ja Turkin pakolaissopimus maaliskuussa 2016 siirsi reitin keskemmäs Välimerelle, Libyan ja Italian väliin. Nyt Välimeren yli tullaan Espanjaan.

Vuodesta 2015 lähtien Välimerellä on partioinut vapaaehtoisissa meripelastusoperaatioissa kymmenkunta kansalaisjärjestöä. Yksin Sea Watch on pelastanut yli 35 000 ihmistä hukkumasta, Böhm sanoo.

Alkuun myös EU lähetti omat operaationsa paitsi pelastamaan siirtolaisia myös tuhoamaan salakuljettajien bisnestä. EU tekee Sofia-kriisinhallintaoperaatiossa yhteistyötä Libyan kanssa kouluttamalla sen rannikkovartiostoa. Myös Suomi on mukana.

Sofia-operaatio ei kuitenkaan enää osallistu meripelastuksiin, ei myöskään Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontex.

Viime kesäkuussa Italian uusi pääministeri Matteo Salvini päätti, että kansalaisjärjestöjen alukset on saatava pois Välimereltä. Samoin ajattelee muun muassa EU:n puheenjohtajamaan Itävallan liittokansleri Sebastian Kurz.

Siirtolaisten annetaan mieluummin hukkua kuin tulla Italiaan, Böhm sanoo.

”Tästä on vastuussa koko EU päätöksillään siitä, miten unioni toimii maahanmuuttopolitiikassaan ja Välimerellä.”

Kansalaisjärjestöt toimivat Välimerellä lakien ja säädösten mukaan, mutta viranomaisilla on keinot tehdä kansalaisjärjestöjen toiminta mahdottomaksi.

Esimerkiksi Italia on painostanut Panamaa ja Gibraltaria poistamalla aluksia rekisteristään. Aina on jokin veruke, Böhm sanoo.

Kyse ei ole siitä, ettei aluksilla olisi asianmukaisia lupia, vaan poliittisesta paineesta. Italia muun muassa vaatii, että aluksen rekisteröinyt maa ottaa vastaan turvapaikanhakijat. Itse se ei päästä aluksia satamiinsa.

Sea Watchin mukaan osa rahtilaivoista on muuttanut reittejään niin, etteivät ne osu sille merialueelle, jossa merihädässä olevia on eniten.

”Meripelastus vie aikaa, ja kaupallisilla aluksilla on ongelmana se, minne viedä pelastetut, kun Italia ei päästä satamiinsa.”


Välimeren yli yrittävien määrä on pienentynyt vuosi vuodelta, kun salakuljetukseen on puututtu Libyassa eri tavoin. Tämä näkyy hukkuneiden kokonaismäärän supistumisena. Sitä voi pitää saavutuksena. Sitä ei, että hukkumisriski kasvaa.

Välimeren yli Eurooppaan on tullut tänä vuonna marraskuun 21. päivään mennessä 104 506 ihmistä, kertovat Kansainvälisen siirtolaisjärjestön IOM:n tilastot. Samana aikana Välimereen hukkui 2 075 Eurooppaan pyrkinyttä ihmistä.

Viime vuonna vastaavana aikana Välimeren yli tuli 157 323 ihmistä. Hukkuneita oli 3 009.

Viime viikolla Sea Watch III -laiva palasi Välimerelle pelastustehtäviin espanjalaisten Open Arms- ja Mediterranea-järjestöjen kanssa. Pitkän tauon jälkeen Välimerellä on nyt etsinnöissä kolme laivaa.

Vaikka Sea Watch ei päässyt merelle, se nousi yhä ilmaan. Sea Watchilla on yhteistyössä sveitsiläisen Humanitarian Pilots Initiativen kanssa nelipaikkainen pienkone Moonbird, jolla se tekee lentoja Libyan edustan merialueilla.

Böhm ei itse ole lentäjä, mutta hän järjestelee lennot ja istuu koneessa etsijänä kiikaroimassa mereltä siirtolaisten kumiveneitä.


Tarkkailulennot ovat vaativia ja tarkkaan suunniteltuja. Ne tehdään kaikkien ilmailusääntöjen mukaan, Böhm sanoo.

Ongelmana on kuitenkin se, että Malta esti lentokenttänsä käytön. Nyt lentoreitti on pidempi ja vaatii välilaskun. Riskit kasvavat.

Koneesta ei myöskään pelasteta ketään, jollei paikalle saada viranomaisia tai kauppalaivaa.

”Libyan rannikkovartiosto vastaa yhteydenottoomme kovin harvoin. Italia taas sysää vastuuta Libyaan. Silloin meidän tehtäväksemme jää laskea ruumiita.”


Järjestöjen vastustajat ovat sitä mieltä, että pelastusalukset tukevat salakuljetusbisnestä – pelastusalukset olisivat jonkinlainen vetovoimatekijä merelle lähtöön.

Väite ei pidä paikkaansa, Böhm sanoo.

”Ei salakuljetus lopu sillä, ettemme ole paikalla. Ei kukaan tiedä, missä olemme milloinkin.”

Ispin selvitys sanoo samaa: pelastusaluksilla ei ole vaikutusta Välimeren yli lähtevien määrään. Määrä riippuu siitä, miten Libyan joukot sallivat salakuljettajien kulloinkin toimia.

Kansalaisjärjestöt pohtivat silti jatkuvasti omaa toimintaansa ja sen edellytyksiä, Böhm sanoo. ”Itse en voi vielä lopettaa.”

EU:n ihmisoikeuspolitiikka on hänestä hukassa.

”Ei ole kyse vain siitä, mitä mieltä on maahanmuuttopolitiikasta ja pakolaisista, vaan siitä, että kadotamme ihmisyytemme antaessamme tämän kaiken tapahtua silmiemme edessä.”

Se, että vapaaehtoiset laskevat lentokoneesta ruumiita Välimerellä, antaa kylmän kuvan Euroopasta ja sen arvoista, Böhm sanoo.

”Tämä ei ole luonnonkatastrofi vaan politiikan seuraus. Eivät järjestöt pelasta hukkuvia siksi, että olisivat erityisen hyviä meripelastuksessa, vaan siksi, ettei sitä tee kukaan muu.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä

    2. 2

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    3. 3

      ”Pesulla käyn milloin missäkin” – Riitta-Liisa Tauriainen muutti syvimpään Lappiin, ja 12 neliön koti on oikeasti peräkärry

      Tilaajille
    4. 4

      Keihäänheittäjä Jarkko Kinnunen, 48, on kuollut

    5. 5

      Oikeustieteilijät kehuvat perustuslakivaliokunnan sote-lausuntoa ja ihmettelevät hallituksen jääräpäisyyttä

    6. 6

      Politiikan kulisseissa on käyty jo pitkään näkymätöntä taistelua: Valinta tunnin junan ja Lentoradan välillä määrää Suomen kasvun suunnan vuosikymmeniksi

    7. 7

      Toistuvat rahanpesuepäilyt koettelevat pankkeja, mutta Virolle ne ovat vieläkin kovempi kolaus

    8. 8

      Kerttu Niskanen jää sivuun sunnuntain parisprintistä sairastumisen vuoksi – tilalle nousee Anne Kyllönen

    9. 9

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    10. 10

      ”Luulin sitä vitsiksi” – Tanska alkaa eristää karkotuspäätöksen saaneita ulkomaalaisia viruskokeisiin erikoistuneelle pikkusaarelle

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    2. 2

      IS: Antti Rinne menetti sairauden vuoksi liikuntakykynsä – artikkelin yhteydessä ollut lääkärintodistus herätti ihmetystä

    3. 3

      ”Pesulla käyn milloin missäkin” – Riitta-Liisa Tauriainen muutti syvimpään Lappiin, ja 12 neliön koti on oikeasti peräkärry

      Tilaajille
    4. 4

      ”Luulin sitä vitsiksi” – Tanska alkaa eristää karkotuspäätöksen saaneita ulkomaalaisia viruskokeisiin erikoistuneelle pikkusaarelle

      Tilaajille
    5. 5

      Venäläiset hävittivät kaiken eteensä tulevan nykyisen Vantaan alueella 300 vuotta sitten – Keskeltä liikenteen melua löytyy kuitenkin vielä 1700-luvun aarre

    6. 6

      Keihäänheittäjä Jarkko Kinnunen, 48, on kuollut

    7. 7

      Uusi pettämätön matkakonsepti säästää rahaa, aikaa ja luontoa

    8. 8

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    9. 9

      ”Pakko olla ylpeä, jos pystyy tuhoamaan kymmeneksi vuodeksi kokonaisen musiikkityylin” – Näin suomiräpistä tuli ensimmäisen kerran hittimusiikkia, kunnes kaikki alkoivat vihata sitä

      Tilaajille
    10. 10

      Ihmiset sanovat arvostavansa puhdasta ruokaa, mutta tutkija Helena Siipi ei ymmärrä, mitä se tarkoittaa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Pakko olla ylpeä, jos pystyy tuhoamaan kymmeneksi vuodeksi kokonaisen musiikkityylin” – Näin suomiräpistä tuli ensimmäisen kerran hittimusiikkia, kunnes kaikki alkoivat vihata sitä

      Tilaajille
    2. 2

      Miksi puoliso pettää? Psykoterapeutti Annikki Kaikkonen tutki uskottomuutta ja löysi kaksi toistuvaa tarinaa

      Tilaajille
    3. 3

      Thaimaan rinnalle on noussut takuulämmin, monipuolinen ja melko edullinen lomakohde, jonne kaikki tuntuvat nyt matkaavan

    4. 4

      Japanissa harvinaiset airokalat ovat nousseet pintaan – Myös tutkijat uskovat historiallisen suuren maanjäristyksen olevan vain ajan kysymys

    5. 5

      Kolmilapsinen helsinkiläisperhe päätti siirtää ruokaostokset verkkoon, eikä arki enää ollut entisensä – näin rahankulutus muuttui

      Tilaajille
    6. 6

      Hyvänä nukkujana pidetty voi kärsiä vakavasta sairaudesta – nämä merkit kielivät, että uni ei ole normaalia

      Tilaajille
    7. 7

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    8. 8

      Suvi Pitkänen sai huuliinsa pistoshoidosta kudosvaurion, eivätkä ne palaa koskaan ennalleen – ”Epäonnistuneiden hoitojen tuloksia näkee kadulla aivan liian usein”, sanoo plastiikkakirurgi

      Tilaajille
    9. 9

      Oman työhakemuksen perään kannattaa soittaa vain yhdestä syystä – kolme rekrytoinnin ammattilaista kertoo, miten onnistut työnhaussa

    10. 10

      Elina Mäkinen, 25, on poikkeusyksilö, joka pysyy hengissä jäisessä vedessä lähes puoli tuntia – ”Antureiden mukaan minun pitäisi olla kuollut”

    11. Näytä lisää