Ulkomaat

Vuonossa jo kuukausia maanneen norjalaisen fregatin torpedot räjäytettiin, ja nyt armeija odottaa hyvää säätä laivan nostamiseksi

Fregatti Helge Ingstadin nostamiseen tarvitaan lähes viikon verran hyvää säätä. On epävarmaa, tuleeko siitä enää toimintakuntoista laivaa.

rac
Norjassa valmistaudutaan nostamaan viime marraskuussa uponnutta suurta sotalaivaa merenpohjasta. Järeät nostoketjut ovat paikallaan, ja kaikki on periaatteessa valmista nostoa varten. Nyt odotetaan vain sopivaa säätä, kertoo Norjan puolustusvoimat uponnutta fregattia koskevassa blogissaan.

Laivan nostamiseen tarvitaan Norjan puolustusvoimien mukaan noin kuuden päivän ajan vakaata säätä, jossa tuulen nopeus on vähemmän kuin kymmenen metriä sekunnissa ja aallonkorkeus alle puoli metriä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nosto-operaation tekevät Norjan puolustusvoimat ja Norjan merenkulkuasioista vastaava rannikkovirasto.

Puolustusvoimat kertoo käyttävänsä lyhyemmät hyvän sään jaksot noston harjoitteluun. Esimerkiksi viime viikonloppuna nostajat tekivät harjoituksia, joiden päämääränä on pienentää nostoon liittyviä riskejä.

Laiva on lähes kokonaan upoksissa rantavedessä Hjeltefjord-vuonossa Bergenin kaupungin luoteispuolella.


Merivoimien raivaajasukeltajat ovat hakeneet laivan aseistukseen kuuluneet ohjukset ja torpedot pois, kertoo Norjan puolustusvoimat blogissaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Norjan puolustusvoimat räjäytti torpedot toissa viikon lopulla. Puolustusvoimat ja torpedojen valmistaja totesivat, että räjäyttäminen on paras vaihtoehto, koska torpedot saattavat olla vaurioituneita, kertoi Norjan yleisradioyhtiö NRK.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Norjan puolustusvoimat kieltäytyi kertomasta NRK:lle, paljonko torpedot ovat maksaneet. Todennäköisesti niiden hinta oli vähintään satojatuhansia euroja kappale.

Torpedojen yleistä hintatasoa maailmalla kuvaa se, että esimerkiksi Hollanti investoi viime vuonna 169 miljoonaa dollaria 106:n Raytheon MK 46 -torpedon päivittämiseen.

Kustannus oli noin 1,4 miljoonaa euroa torpedoa kohti, mutta kauppaan kuului myös paljon muuta, kuten torpedojen laukaisuun liittyvää kalustoa, harjoitustorpedoja, varaosia sekä tuki- ja koulutuspalveluja.


Laivan nostaminen on jo viivästynyt aiemmin suunnitellusta. Fregatti oli aluksi tarkoitus nostaa ennen vuodenvaihdetta, sitten tammikuussa. Nytkään ei tiedetä, milloin tarkalleen laivan nosto päästään aloittamaan, koska se riippuu säästä.

Mitä pidempään laiva on veden alla, sitä enemmän se vaurioituu. Ruostuminen pääsee toden teolla vauhtiin, kun laiva nostetaan ja se saa ilmaa. Asiantuntijat arvioivat jo vuodenvaihteen tienoilla, ettei laivaa välttämättä enää kannata kunnostaa käyttöön.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Vuonna 2007 vesille laskettu laiva maksoi noin 400 miljoonaa euroa. Se on yksi viidestä Norjan hankkimasta nykyaikaisesta fregatista. Fregatit ovat 134 metriä pitkiä, huomattavasti suurempia kuin yksikään Suomen merivoimien alus. Laivaa ei ollut vakuutettu, sillä Norja ei yleensä vakuuta sotilaskalustoaan.

Fregatti lepää merenpohjassa oikealla kyljellään. Laiva on pitänyt kiinnittää rantakallioon paksuilla vaijereilla, koska merenpohja viettää ja laiva uhkaa vajota merenkäynnissä yhä syvemmälle.

Heti onnettomuuden jälkeen laiva oli vielä pääosin pinnalla, mutta se upposi lähes kokonaan, kun kiinnitysvaijerit pettivät myrskyssä.

Alla olevalla videolla näkyy, miltä onnettomuuspaikalla näytti heti onnettomuuden jälkeen marraskuussa ennen kuin laiva upposi lähes kokonaan.


Laiva on määrä ensin nostaa irti merenpohjasta tukevilla ketjuilla. Ketjuja kiristelevät raskaat nosturilautat Rambiz ja Gulliver.

Kun alus on saatu pystyyn ja pinnalle niin, että meren pinta on sen normaalissa vesilinjassa, aluksen alle uitetaan upotettava proomu, joka muistuttaa uivaa telakka. Kun proomu pumpataan tyhjäksi vedestä, se nousee pinnalle fregatti kyydissään.

Lopuksi proomu fregatteineen aiotaan hinata Norjan merivoimien päätukikohtaan Haakonsverniin, joka sijaitsee Bergenin lounaispuolella.

Fakta

Fregatti törmäsi säiliölaivaan


 Norjan merivoimien ohjusfregatti Helge Ingstad upposi 8. marraskuuta 2018 törmättyään yöllä Sola TS -nimiseen suureen säiliöalukseen. Fregatti oli palaamassa sotilasliitto Naton Trident Juncture -sotaharjoituksesta.

 Laivassa oli 137 ihmistä. Onnettomuudessa kahdeksan ihmistä loukkaantui lievästi.

 Tutkintakomission alustavan raportin mukaan sotalaivan komentosillalla luultiin, että säiliölaiva oli osa läheistä öljyterminaalia. Fregatista katsottuna säiliölaivan valot saattoi sekoittaa öljyterminaalin valoihin, todettiin raportissa.

 Fridtjof Nansen -luokan fregatit ovat Norjan merivoimien tärkeimpiä pinta-asejärjestelmiä. Norjalla on niitä jäljellä neljä. Helge Ingstad oli viidestä fregatista toiseksi uusin.

 Fregatit ovat 134 metriä pitkiä, vajaat 17 metriä leveitä ja uppoumaltaan 5 290 tonnia. Niiden aseistuksena on muun muassa ohjuksia ja torpedoja. Tärkeä osa laivojen suunniteltua varustusta on myös kaksimoottorinen NH90-helikopteri, mutta niiden hankinta on viivästynyt.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Venäjä aloitti jo hiostamisen – Kremlissä on ehkä laskelmoitu, että kiltti Suomi saadaan vetämään Venäjän vankkureita

    2. 2

      Selvitys paljasti lohduttoman tilanteen: Tuhansien Helsingin seudun talojen jätevedet valuvat suoraan luontoon

    3. 3

      Vauraaksi mielletyssä Töölössä yli puolet ihmisistä asuu vuokralla – HS kertoo, minne vuokra- ja omistus­asunnot kasautuvat ja paljastaa, miten naapurissasi asutaan

      Tilaajille
    4. 4

      Sadattuhannet suomalaiset kärsivät pakon­omaisen virtsaamisen tarpeesta, ja ihminen voi myös ehdollistaa itsensä pissahätään – Apu saattaa löytyä elin­tapojen muutoksesta

      Tilaajille
    5. 5

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    6. 6

      Vaateteollisuus tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin lentoliikenne ja rahtilaivat yhteensä – ja osuus kasvaa, jos kertakäyttö­shoppailu ei vähene

    7. 7

      Vuoden urheilija vuonna 2019 on jo valittu

    8. 8

      Presidentti Niinistö HS:lle: USA:n varapresidentti Pence antoi kylmää kyytiä eurooppalaisille liittolaisille Münchenissä – presidentti nostaa esille kolme kipukohtaa

    9. 9

      Suomen ”sorvi ei pyöri”, kun helsinkiläiset juoksevat toistensa järjestämissä seminaareissa – Muu maa elättää etelää, sanoo vaasalainen miljonääri

      Tilaajille
    10. 10

      Sähköautojen yleistyminen ei synnytä Suomeen energiapulaa – "Tilanne on aika paljon erilainen kuin vaikkapa Keski-Euroopassa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Olen tehnyt paljon väärää, maannut avio­miesten ja perheen­isien kanssa” – Pienessä suomalais­kaupungissa asuu entinen prostituoitu ja ihmis­kaupan uhri

      Tilaajille
    2. 2

      Suomen ”sorvi ei pyöri”, kun helsinkiläiset juoksevat toistensa järjestämissä seminaareissa – Muu maa elättää etelää, sanoo vaasalainen miljonääri

      Tilaajille
    3. 3

      Vanhuus on rikos, ja siitä mummia nyt rangaistaan

    4. 4

      Stella Karlsson hankki purkukuntoiseksi tuomitun talon ja asuu siinä ilman suihkua ja sisävessaa – ”Menoni ovat pienet enkä joudu elämään yli varojeni”

      Tilaajille
    5. 5

      Itkuinen perheenäiti pakkasi lapset ja tavarat Seppo Ylösen autoon, ja matka poliisien suojaamaan turva­kotiin alkoi – Taksin­kuljettajia koulutetaan kohtaamaan perhe­väkivaltaa

      Tilaajille
    6. 6

      ”Autot kuuluvat teille”, julistaa kokoomuksen Orpo tienvarsi­taulussa – HS kysyi, mitä mainos tarkoittaa

    7. 7

      Himoksella lasketellessa kuollut 15-vuotias oli rippileirillä Paraisilta – putosi kirkkoherran mukaan jyrkästä kohdasta

    8. 8

      Joutuuko perillinen hoitamaan vihaamansa vainajan kuolinpesän? Velvollisuudelta välttyy vain täysin välinpitämätön

    9. 9

      Oikeusoppineet joutuivat useiden kärki­poliitikkojen höykytettäväksi – ”Tämä on poikkeuksellista”, sanoo professori Martin Scheinin

    10. 10

      Nimi tekee kenraalin – ja siksi yksi ehdokas on yli muiden, kun valitaan Puolustusvoimien komentaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Karski moottoripyörämies lähestyi minua parkkipaikalla eikä jättänyt perääntymiselle tilaa – hetken päästä seisoimme vaiti ja näin, millainen voima piilee eläimessä

    2. 2

      Sofia Pahtela aloitti työt bussikuskina maanantaina ja nousi heti ilmiöksi – Selitys on yksinkertainen

    3. 3

      Olli Lindholmista kirjan tehnyt Arno Kotro kertoo Lindholmin olleen perillä terveysongelmistaan vuonna 2017: ”Hän tiesi elävänsä veitsenterällä”

    4. 4

      Lauri Markkasesta voi tulla kaikkien aikojen suomalais­urheilija – HS:n erikois­artikkeli näyttää, mikä tekee nuoresta kori­palloilijasta niin poikkeuksellisen

    5. 5

      Kolmen metrin pudotuksesta jäi muistoksi rollaattori, jonka vauhti vain kiihtyy – Kirsti Paakkanen täyttää 90 vuotta ja muuttaa 300-neliöiseen makuuhuoneeseen

      Tilaajille
    6. 6

      Miksi Pohjois-Suomessa on paljon enemmän rivoja paikannimiä kuin etelässä? Vittulampien ja Paskaperien taustalla on monia hyviä syitä

    7. 7

      Yö-yhtyeen solisti Olli Lindholm, 54, on kuollut – Yhtye vahvisti syyksi sairauskohtauksen

    8. 8

      Ostaja löi sokkona pöytään voittavan tarjouksen Kivihaan 100-vuotiaasta puutalosta – Kohta alkoi kaduttaa

    9. 9

      Teemu ja Sirpa Selänne kohahduttivat ystävyyssäännöllä ja paljastivat erikoisen ilmiön – miehen ja naisen välinen ystävyys ei ole aivan yksinkertaista, kertoi tuhat lukijaa

      Tilaajille
    10. 10

      ”Koen elämäni menneen hukkaan” – Lasten saamista katuvat naiset piilottavat ajatuksensa jopa puolisoiltaan

    11. Näytä lisää