Ulkomaat    |   HS-analyysi

Boeing tekohengitti kasaan koneen, joka nyt pelottaa ihmisiä: Näistä syistä kohuttu Max syntyi

Automaatiokohussa ryvettynyt 737 Max on päivitetty versio jo 50-vuotiaasta konemallista, koska raju kilpailu estää uusien konemallien luovan kehityksen.

Monen lentomatkustajan mielessä on nyt yksi kysymys: miten ilmailujätti Boeing on voinut rakentaa lentokoneen, jossa on niin suuria riskejä, että sen käyttö kielletään?

Kaksi tuoretta lentoturmaa Boeing 737 Max -koneella johti siihen, että Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA asetti mallin lentokieltoon. Keskiviikkoiltana saman päätöksen tekivät Kanada ja Yhdysvallat.

Uutisotsikoita hallinneen Maxin pohjana on itse asiassa hyvin vanha kone. Ensimmäiset matkustajat istuivat 737:n penkeille jo vuonna 1968. Se on uskollinen työjuhta ja todennäköisesti maailman yleisin matkustajakone.

Koneeseen on tehty kasvojenkohotuksia vuodesta toiseen, tuoreimpana Max-malli. Taivaalla siis lentää 50-vuotiaan koneen perillinen, jossa on ongelmia. Mikä meni vikaan?

Vastaus löytyy Boeingin kilpailijasta Airbusista.

Amerikkalainen Boeing ja usean eurooppalaisen valtion perustama Airbus ovat ilmailun duopoli. Ne hallitsevat konemarkkinoita kaikkialla maailmassa.

Airbus syntyi eurooppalaisten kotiseuturakkaudesta. Toisen maailmansodan jälkeen Yhdysvaltain talous alkoi kasvaa ja sikäläiset yhtiöt hallitsivat ilmailubisnestä. Länsi-Euroopan isot valtiot päättivät yhdistää voimansa, jotta kaikki raha ei lentäisi Atlantin toiselle puolelle.

Kaksi vuotta sen jälkeen kun Boeing 737 oli aloittanut liikenteessä, perustettiin Airbus Industrie. Eurooppalaisilla oli kuitenkin ongelma: mikä konemalli murtaisi Yhdysvaltojen valta-aseman? Airbus oli aluksi outolintu, jota itsevarmat amerikkalaiset eivät pitäneet uhkana.

Eivät ennen vuotta 1987.

Tuolloin Ranskan Toulousen tehtaalta rullasi ulos Boeingin pahin painajainen. Kone oli Airbusin A320: lyhyiden ja keskipitkien matkojen kone, jossa oli uusinta tekniikkaa. Ilmestystä olivat seuraamassa kunniavieraina prinssi Charles ja prinsessa Diana.

Airbusin Yhdysvaltojen-myyntijohtaja John Leahy teki amerikkalaisille vastustamattomia tarjouksia: ostakaa muutama kone halvalla, kokeilkaa niitä – ja jos ne eivät kelpaa, lopetetaan yhteistyö.

Northwest Airlines tarttui tarjoukseen. Se tilasi kokeeksi kymmenen Airbusia – ja päätyi ostamaan yli sata konetta.

Boeingin pääkonttorissa koettiin kammiovärinää.



Tästä Airbusin tulosta Amerikan-markkinoille alkoi kilpavarustelukierre. Kun toinen panee myyntiin uudistetun koneen, toinen tulee heti perässä. Leahy arvioi eläkkeelle jäädessään, että A320 oli suoraan syypää siihen, miksi Boeing lähti kehittämään uusia versioita 737:stä.

Kiivaan kamppailun seuraus on se, että kumpikaan ei ole ehtinyt rakentaa puhtaalta pöydältä täysin uutta kapearunkoista konetta. Kaikki ratkaisut ovat pohjanneet jonkin verran 320- ja 737-sarjojen aiempiin versioihin.

Airbusin vastinpari Maxille on A320neo, josta yhtiö ilmoitti vuonna 2010. Myyntivaltti oli se, että lentoyhtiö saa valita koneeseen haluamansa moottorit. Neo on lyhenne sanoista ”new engine option”, uusi moottorimahdollisuus.

Boeingille tuli jälleen kiire vastata haasteeseen. Se päätti vuotta myöhemmin tarjota uudistettua konetta, jossa on uudet moottorit. Kone sai lisänimen Max.



Viime vuosikymmenen taloustaantuma jätti arvet lentobisnekseen. Sen sijaan että suurille yhtiöille rakennetaan lentäviä kerrostaloja, on tuottoisampaa myydä pienempiä koneita halpalentoyhtiöille.

Boeingilla haistettiin tämä trendi: Voisiko koneessa olla vähemmän polttoainetta syövät ja silti tehokkaat moottorit? Tällöin pieni kone voisi lentää vaivatta vaikka Atlantin ylitse. Lentoyhtiö Norwegian kiinnostui heti.

”Max on hyvin kilpailukykyinen. Siinä on huikea potentiaali pienille kaupungeille Atlantin rannikoilla”, sanoi Norwegianin toimitusjohtaja Bjørn Kjos vuonna 2016.

Boeingin insinööreillä oli pähkinä purtavana: kuinka jälleen päivitetään vanhaa rautaa niin, että se lentää kauas ja halvalla?


Kun 737:ää katsoo läheltä, se on matala kone. Moottorit melkein hipovat kiitotietä.

Max-version moottorit ovat silti liki 400 kiloa painavampia kuin edeltäjässä. Ne eivät yksinkertaisesti mahdu siiven alle. Siksi ne asennettiin Maxissa tavallista edemmäksi siiven etureunalle.

Näin saatiin toivottu suorituskyky, mutta koneen käyttäytyminen muuttui. Kone saattaa ikään kuin keulia. Boeing asensi tästä syystä kaikessa hiljaisuudessa automaation nimeltä MCAS.

Pelkistettynä kyse on siitä, että jos koneen nokka nousee liikaa, automaatio laskee sitä sakkaamisen estämiseksi. MCAS:n perusperiaatteen voit katsoa oheisista videosta ja tietolaatikosta.


Boeing viesti tästä ominaisuudesta lentoyhtiöille puutteellisesti, minkä epäillään liittyvän tuoreisiin onnettomuuksiin. Pilotit siis luulevat lentävänsä kuin vanhalla 737:llä, kunnes – etenkin nousun aikana – tietokone alkaa tehdä omiaan.

Boeingin vaitonaisuutta voi selittää jälleen kilpailutilanne: uutta konetta on helpompi myydä, kun ostajille vakuutellaan, että lentäjät eivät tarvitse uudelleenkoulutusta.

Indonesian turmassa MCAS olisi alustavien tietojen mukaan aktivoitunut väärässä paikassa. Boeing on kiistänyt, että laitteissa olisi vikaa. Silti se aikoo julkaista pikapuoliin päivityksen järjestelmään.

Lento-onnettomuus on liki aina monen tekijän summa.

Alalla tunnetaan termi ”crew resource management”, vapaasti suomennettuna miehistöyhteistyö. Se on koulutusta, jolla pyritään selventämään, miten lentäjät kommunikoivat ohjaamossa. Sekava komentoketju ja kieliongelmat voivat johtaa katastrofiin.

Teoriassa koneen ennalta arvaamaton käyttäytyminen voi saada lentäjät tekemään hätäpäissään vääriä päätöksiä.

Kahden Max-turmakoneen mustat laatikot on löydetty. Tutkinta on kuitenkin hidasta, joten täysi selko syistä ja seurauksista saadaan vasta myöhemmin tänä tai ensi vuonna.

Airbus ja Boeing ovat saaneet tuhansia tilauksia erilaisista A320- ja B737-koneista. Yhtiöillä on paine osoittaa, että koneet ovat turvallisia.

Vuosikymmeniä jatkuneessa ja miljardien eurojen arvoisessa Eurooppa–Yhdysvallat-maaottelussa ei ole varaa epäonnistua.


Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Uutuusdokumentti sai ihmiset kaduille Ruotsissa: 47-vuotiaana traagisesti kuolleen Josefin Nilssonin kohtalo kuohuttaa

    2. 2

      Annalla on unelmiensa parisuhde, jonka ainut ongelma on, että mies on varattu – ”Ei se tietysti kivalta tunnu, mutta koen, että mies on vastuussa omista teoistaan”

      Tilaajille
    3. 3

      Kansan suosikki pääministeriksi on Pekka Haavisto, Antti Rinteen suosio on heikompi kuin hänen puolueensa

    4. 4

      Suomen suosituin seksin­myynti­sivusto Sihteeri­opisto meni yllättäen kiinni netissä

    5. 5

      EU hyväksyi uudet digi­tekijän­oikeudet: ”Haluaisin lyödä Googlea ja Facebookia”

    6. 6

      Tutkimus: Ihminen keksi jumalat vahtimaan moraalia, kun yhteiskunnat kasvoivat suuriksi

      Tilaajille
    7. 7

      Pettynyt Kalle Korhonen, 3, oli jo pillahtamassa itkuun, kun lähikaupan myyjät riensivät apuun

    8. 8

      Ylen tentin yllättävin hetki meni varmasti monelta ohi: Antti Rinne myönsi olleensa väärässä asiassa, jonka avulla hän kampesi Sdp:n johtoon

    9. 9

      Edes vauvamaha ei estä brittimediaa ilkeilemästä Meghan Marklelle – Entinen Hollywood-tähti joutuu käymään läpi saman prässin kuin prinsessa Diana ja moni muu

      Tilaajille
    10. 10

      Abiturientti Viivi Puskala pyöräili kaikessa rauhassa Mallorcalla, kun hänet värvättiin treenilenkin päätteeksi Luxemburgiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kevin Spaceyn lukiolaistyttöä riisuva perheenisä kaatoi monen kupin, mutta oikeasti hittielokuva American Beautysta piti tulla paljon pahempi

      Tilaajille
    2. 2

      EU hyväksyi uudet digi­tekijän­oikeudet: ”Haluaisin lyödä Googlea ja Facebookia”

    3. 3

      ”Orpo yritti purkaa tätä hoivapommia, mutta ei siinä oikein onnistunut” – Petteri Orpo väisteli kysymystä sitovasta hoitajamitoituksesta Ylen vaalitentissä

    4. 4

      Katariina Souri on yksi näiden vaalien kuumimpia julkkisnimiä, vaikka puolueelle tuli yllätyksenä hänen tiedenäkemyksensä – lääkekritiikki ja ketodieetti

    5. 5

      ”Epäilyttävien miesten” nähtiin piilottelevan jäte­säkkejä metsään Sipoossa – Poliisi sai kiinni kansainvälisen rikollisryhmän

    6. 6

      Suomen suosituin seksin­myynti­sivusto Sihteeri­opisto meni yllättäen kiinni netissä

    7. 7

      Noroviruskausi on nyt huipussaan eikä tautiin ole lääkettä: ”Se, että juo pelkkää vettä, on väärin”, kertoo asiantuntija

    8. 8

      Pettynyt Kalle Korhonen, 3, oli jo pillahtamassa itkuun, kun lähikaupan myyjät riensivät apuun

    9. 9

      Uutuusdokumentti sai ihmiset kaduille Ruotsissa: 47-vuotiaana traagisesti kuolleen Josefin Nilssonin kohtalo kuohuttaa

    10. 10

      Antti Rinne takelteli eilen, aiheutti hämmennystä Ylen vaalitentissä silmälaseillaan ja väitti Sdp:tä nuorison suosikkipuolueeksi – tässä parhaat palat giffeinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS:n erikoisartikkeli vie Kiinan uiguuri­alueelle, missä historian käsittämättömin kontrolli­koneisto aivo­pesee ihmisiä ja ahdistelee toimittajaa joka askeleella

      Tilaajille
    2. 2

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    3. 3

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    4. 4

      Trumpin entinen YK-lähettiläs sohaisi mehiläis­pesään arvostellessaan Suomen terveyden­huoltoa: ”Tiedätkö edes missä Suomi on?”

    5. 5

      ”Orpo yritti purkaa tätä hoivapommia, mutta ei siinä oikein onnistunut” – Petteri Orpo väisteli kysymystä sitovasta hoitajamitoituksesta Ylen vaalitentissä

    6. 6

      Jään uumenista nousee vihainen jätti – Siperian ikiroudassa ratkaistaan planeettamme kohtalo, ja nyt poromies Nikolai Tasmanovin rautakanki uppoaa liian syvälle

      Tilaajille
    7. 7

      Matkustajia nostettiin vinssillä korkeuksiin rajussa tuulessa – uusi video näyttää, miten merihätään joutuneen laivan pelastus­operaatio eteni Norjassa

    8. 8

      Helsinki vai Tšernobyl? Testaa, kuinka hyvin erotat Suomen pää­kaupungin ydin­tuhoalueesta

    9. 9

      Neljä vuotta KonMari-villityksen jälkeen: ”Överiksi meni”, sanoo yksi – mutta osalla elämä muuttui pysyvästi paremmaksi

      Tilaajille
    10. 10

      ”Vaikuttaa naurettavalta, että Suomi olisi maailman onnellisin maa” – Amerikkalais­media selvitti, miksi voitamme vertailut, ja totesi, että käytämme väärää sanaa

    11. Näytä lisää