Ulkomaat

Minuuttitaksalla vuokrattavat autot valloittivat Moskovan: Yhteiskäyttöautoja on enemmän vain Tokiossa

”Näiden kanssa on niin paljon yksinkertaisempaa”, sanoo yhteiskäyttöautoilla paljon ajava Maksim Gandin, joka päätyi myymään oman autonsa.

Moskova

Varsonofjevinkuja on tyypillinen katu Moskovan ydinkeskustassa. Nykyään myös siinä mielessä, että useimmat sen varrelle pysäköidyt autot muistuttavat toisiaan.

On valkoisia Kia Rioja, Volkswagen Poloja, Škoda Octavioita ja Renault Captureita, joissa on oranssit ja siniset teippaukset. On metallinharmaita Huyndai Solariksia ja Volkswagen Poloja, joiden kyljissä on oranssit linjat.

Ne ovat kaikki yhteiskäyttöautoja, venäjäksi karšering-autoja, jotka yleistyvät Moskovassa nopeasti. Minuuttiveloituksella asiakkaiden käytössä olevia autoja on kaupungissa jo 16 500. Viranomaisten mukaan tänä vuonna määrä kasvaa 5 000:lla, todennäköisesti myös lähivuosina.


Moskovasta on tullut vuodessa alan suurin markkina Euroopassa ja toiseksi suurin maailmassa. Vielä vuonna 2016 yhteiskäyttöautoilla tehtiin Moskovassa 46 000 matkaa vuodessa, nykyään peräti 85 000 matkaa päivässä eli laskennallisesti yli 30 miljoonaa matkaa vuodessa.

Nyt Varsonofjevinkujaa kävelee Maksim Gandin, joka on useamman yhteiskäyttöautoyrityksen rekisteröitynyt asiakas.

Hän on juuri avannut kännykästään sovelluksen, joka näyttää kaikkien yhteiskäyttöautoyhtiöiden lähellä olevat autot. Niistä hän valitsee Delimobil-yhtiön auton, yhden kadun metallinharmaista Volkswagen Poloista.

”Olen nyt käyttänyt näitä vuoden. Silloin minulla oli vielä oma auto, mutta myin sen. Näiden kanssa on niin paljon yksinkertaisempaa”, it-alalla työskentelevä Gandin kertoo.


Auton kohdalla hän painaa kännykkäsovellusta. Auton ovet aukeavat. Auto myös käynnistetään sovelluksella. Maksu menee luottokortilta. Auton voi jättää haluamaansa paikkaan, kunhan se on luvallinen pysäköintipaikka.

Gandinin valitseman Volkswagenin käyttö maksaa kahdeksan ruplaa eli 0,11 euroa minuutilta. Aamuisin ennen yhdeksää hinta on kolme ruplaa eli 0,04 euroa minuutilta.

Gandin asuu Moskovan kehätien ulkopuolella ja käyttää yhteiskäyttöautoa joka aamu ajaakseen lähimmälle metroasemalle. Matkaa on 15 kilometriä, johon kuluu 20–30 minuuttia. Hinta on yleensä noin 70 ruplaa eli alle euron.

”Olen myös lopettanut aika lailla taksin käytön. Ajan taksilla enää vain, jos olen ollut ravintolassa ja juonut siellä alkoholia.”

Yhteiskäytössä on myös luksusautoja, joita Gandinin mukaan on joskus kiva kokeilla. Valikoimassa on jopa Porschen katumaastureita.

”Kallein kokeilemamme taisi olla BMW. Se maksoi 16 ruplaa minuutilta [0,21 euroa].”

Moskovan markkina koki myllerryksen viime vuonna, kun venäläinen internetjätti Yandex päätti laajentaa toimintaansa yhteiskäyttöautoihin ja toi kaupunkiin 7 000 autoa.

Sillä se nousi markkinajohtajaksi. Jo aiemmin Yandex oli ykkönen Moskovan taksimarkkinoilla. Venäjän Googleksi usein kuvailtu yhtiö kertoo avoimesti valmistautuvansa robottiautojen aikaan. Yhteiskäyttöautobisnes opettaa suuren automäärän hallintaa, minkä lisäksi yhtiö saa kerättyä valmiiksi asiakaspohjaa.

Moskovan yhteiskäyttömarkkina on Yandexin ohella runsaan kymmenen venäläisyhtiön käsissä. Markkina kehittyi monia muita maita myöhemmin, mutta sen ansiosta venäläisyhtiöiden tekniikka on uudempaa kuin isoilla kansainvälisillä toimijoilla.

Tämä ja ison markkinan tuomat kokemukset antavatkin venäläisille kilpailuedun, kun ne pyrkivät laajenemaan ulkomaille. Osa yrityksistä on HS:n tietojen mukaan alustavasti tutkinut myös Helsinkiä.

Venäläisillä yrityksillä on tosin länsimaissa lisähaasteena se, että monet mahdolliset asiakkaat suhtautuvat varauksella niiden sovellusten vaatimiin oikeuksiin.

Yhteiskäyttöautojen suosio yllätti monet Venäjällä, sillä neuvostoaikojen peruna omalla autolla on ollut iso symboliarvo. Moni moskovalainen muistaa vielä, kuinka Neuvostoliitossa autoja piti jonottaa. Autojen määrä onkin lisääntynyt tasaisesti, vuoden 2005 jälkeen se kaksinkertaistui kymmenessä vuodessa.

”Ihmisille tämä on yksinkertaista matematiikkaa. Oman auton omistamisen ja käyttämisen isoimpia ongelmia ovat huollon hinta, pysäköintiongelmat, ruuhkat. Yhteiskäyttöongelmat ratkaisevat nämä ongelmat”, moskovalainen markkinointialan tutkija Gleb Markov sanoi Mir 24 -televisiokanavalle.

Pysäköinti onkin iso asia. Moskovassa pysäköinti oli vapaata ja ilmaista vuoteen 2013, jonka jälkeen sitä alettiin asteittain panna kuriin. Pysäköintipaikkojen määrää on myös vähennetty ja maksuja korotettu.

”Tulimme jokin aika sitten keskustaan eläintarhaan. Sen lähellä oli vain kalliita pysäköintipaikkoja, mutta yhteiskäyttöauton kanssa sitä ei tarvinnut miettiä”, Gandinin puoliso Jelena Vološina kertoo.


Arvosteluakin on kuulunut.

Moskovan taksijärjestelmä uudistui pari vuotta sitten. Kilpailu alensi hintoja, minkä seurauksena moni siirtyi metrosta taksiin. Nyt niin saattaa olla käymässä yhteiskäyttöautojen suhteen.

Silloin yhteiskäyttöautot eivät vähennä ruuhkia ja pysäköinnille tarvittavaa tilaa tai paranna ilmanlaatua.

”Kysymys on, siirtyvätkö ihmiset yhteiskäyttöautoihin omista autoistaan vai julkisesta liikenteestä. Jos omista autoistaan, niin hyvä. Jos julkisesta liikenteestä, niin huono”, sanoo Gorodskie projekti -säätiön johtaja ja aktivisti Maksim Kats.

”Siksi julkisen liikenteen laatua pitäisi parantaa.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Redin johtajaksi houkuteltiin pitkä­tukkainen farkku­kauppias Lahdesta, ja yhtäkkiä kauppa­keskuksen tarinaan on ilmestynyt pelastus­kertomuksen piirteitä

    2. 2

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    3. 3

      Kroppani ulko­näkö ei voisi vähempää kiinnostaa, sanoo entinen missi Lotta Näkyvä, joka virittää kehoaan äärimmilleen – Tavoitteena on suoritus, johon on pystynyt vasta muutama nainen maailmassa

      Tilaajille
    4. 4

      Uusi tutkimus pani suomalais­professorit järjestykseen julkaisujensa perusteella: Katso listat seitsemän alan kärki­nimistä

    5. 5

      Suomalaisilla ja virolaisilla yrittäjillä on eroa kuin yöllä ja päivällä

    6. 6

      Kansallismuseon kokoelmissa on valtava määrä aarteita maailmalta, joiden kohtalona on odottaa varastossa esille pääsyä

      Tilaajille
    7. 7

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    8. 8

      Testaa, läpäiseekö keittiösi terveys­tarkastuksen – Toimittaja kutsui tarkastajan kotiinsa ja alkoi epäillä, oliko syöttänyt vierailleen lantaa

    9. 9

      Leuanveto on monelle naiselle mahdottoman tuntuinen haaste – toimittaja harjoitteli täsmä­ohjeilla kuukauden, näin kävi

      Tilaajille
    10. 10

      Lupaus päästöttömästä maailmasta – Vety tekee paluuta, ja tämä laaja tiede­artikkeli kertoo, onko siitä ihmis­kunnan pelastajaksi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    2. 2

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    3. 3

      Dieselin­katkuinen tahra: Saksan auto­teollisuus menetti maineensa, ja nyt sen on keksittävä auto uudestaan

      Tilaajille
    4. 4

      Sri Lankan iskuista pidätetty 13, räjähdysten sarjassa yli 200 kuollutta – tämä iskuista tiedetään

    5. 5

      ”Luojan kiitos, en ole Suomessa”, Erica Fugate ajatteli ja lähti lapsensa kanssa yhdys­valtalaisen vanki­karkurin matkaan – lopulta hän myi miehen tarinan Hollywoodiin

      Tilaajille
    6. 6

      Pekka Sauri aloitti Twitterissä ”ränttäämisen” ja katso: Jussi Halla-aho avasi edes hieman, mitä mieltä hän on vanhoista kirjoituksistaan

    7. 7

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    8. 8

      Leuanveto on monelle naiselle mahdottoman tuntuinen haaste – toimittaja harjoitteli täsmä­ohjeilla kuukauden, näin kävi

      Tilaajille
    9. 9

      Vesku Loirin elämä täyttää koko ensi syksyn – Olli Lindholmin kuolema ei ollut vielä mitään

    10. 10

      Parikymppinen kaahari ajoi yli 250:tä kilometriä tunnissa satasen alueella Vantaalla – ”Eihän mikä tahansa auto kulje noin kovaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    2. 2

      Ääniensä näköinen Suomi on kirjava ja pohjasta paksu – HS:n erikoisartikkeli piirtää vaalituloksen kartalle

    3. 3

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    4. 4

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    5. 5

      Jussi Halla-ahon mukaan perussuomalaiset on nyt ”normaali osa järjestelmää”, mutta nämä vaalilähetyksessä nähdyt käsimerkit osoittavat muuta

    6. 6

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    7. 7

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    8. 8

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    9. 9

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    10. 10

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    11. Näytä lisää