Ulkomaat

Minuuttitaksalla vuokrattavat autot valloittivat Moskovan: Yhteiskäyttöautoja on enemmän vain Tokiossa

”Näiden kanssa on niin paljon yksinkertaisempaa”, sanoo yhteiskäyttöautoilla paljon ajava Maksim Gandin, joka päätyi myymään oman autonsa.

Moskova

Varsonofjevinkuja on tyypillinen katu Moskovan ydinkeskustassa. Nykyään myös siinä mielessä, että useimmat sen varrelle pysäköidyt autot muistuttavat toisiaan.

On valkoisia Kia Rioja, Volkswagen Poloja, Škoda Octavioita ja Renault Captureita, joissa on oranssit ja siniset teippaukset. On metallinharmaita Huyndai Solariksia ja Volkswagen Poloja, joiden kyljissä on oranssit linjat.

Ne ovat kaikki yhteiskäyttöautoja, venäjäksi karšering-autoja, jotka yleistyvät Moskovassa nopeasti. Minuuttiveloituksella asiakkaiden käytössä olevia autoja on kaupungissa jo 16 500. Viranomaisten mukaan tänä vuonna määrä kasvaa 5 000:lla, todennäköisesti myös lähivuosina.


Moskovasta on tullut vuodessa alan suurin markkina Euroopassa ja toiseksi suurin maailmassa. Vielä vuonna 2016 yhteiskäyttöautoilla tehtiin Moskovassa 46 000 matkaa vuodessa, nykyään peräti 85 000 matkaa päivässä eli laskennallisesti yli 30 miljoonaa matkaa vuodessa.

Nyt Varsonofjevinkujaa kävelee Maksim Gandin, joka on useamman yhteiskäyttöautoyrityksen rekisteröitynyt asiakas.

Hän on juuri avannut kännykästään sovelluksen, joka näyttää kaikkien yhteiskäyttöautoyhtiöiden lähellä olevat autot. Niistä hän valitsee Delimobil-yhtiön auton, yhden kadun metallinharmaista Volkswagen Poloista.

”Olen nyt käyttänyt näitä vuoden. Silloin minulla oli vielä oma auto, mutta myin sen. Näiden kanssa on niin paljon yksinkertaisempaa”, it-alalla työskentelevä Gandin kertoo.


Auton kohdalla hän painaa kännykkäsovellusta. Auton ovet aukeavat. Auto myös käynnistetään sovelluksella. Maksu menee luottokortilta. Auton voi jättää haluamaansa paikkaan, kunhan se on luvallinen pysäköintipaikka.

Gandinin valitseman Volkswagenin käyttö maksaa kahdeksan ruplaa eli 0,11 euroa minuutilta. Aamuisin ennen yhdeksää hinta on kolme ruplaa eli 0,04 euroa minuutilta.

Gandin asuu Moskovan kehätien ulkopuolella ja käyttää yhteiskäyttöautoa joka aamu ajaakseen lähimmälle metroasemalle. Matkaa on 15 kilometriä, johon kuluu 20–30 minuuttia. Hinta on yleensä noin 70 ruplaa eli alle euron.

”Olen myös lopettanut aika lailla taksin käytön. Ajan taksilla enää vain, jos olen ollut ravintolassa ja juonut siellä alkoholia.”

Yhteiskäytössä on myös luksusautoja, joita Gandinin mukaan on joskus kiva kokeilla. Valikoimassa on jopa Porschen katumaastureita.

”Kallein kokeilemamme taisi olla BMW. Se maksoi 16 ruplaa minuutilta [0,21 euroa].”

Moskovan markkina koki myllerryksen viime vuonna, kun venäläinen internetjätti Yandex päätti laajentaa toimintaansa yhteiskäyttöautoihin ja toi kaupunkiin 7 000 autoa.

Sillä se nousi markkinajohtajaksi. Jo aiemmin Yandex oli ykkönen Moskovan taksimarkkinoilla. Venäjän Googleksi usein kuvailtu yhtiö kertoo avoimesti valmistautuvansa robottiautojen aikaan. Yhteiskäyttöautobisnes opettaa suuren automäärän hallintaa, minkä lisäksi yhtiö saa kerättyä valmiiksi asiakaspohjaa.

Moskovan yhteiskäyttömarkkina on Yandexin ohella runsaan kymmenen venäläisyhtiön käsissä. Markkina kehittyi monia muita maita myöhemmin, mutta sen ansiosta venäläisyhtiöiden tekniikka on uudempaa kuin isoilla kansainvälisillä toimijoilla.

Tämä ja ison markkinan tuomat kokemukset antavatkin venäläisille kilpailuedun, kun ne pyrkivät laajenemaan ulkomaille. Osa yrityksistä on HS:n tietojen mukaan alustavasti tutkinut myös Helsinkiä.

Venäläisillä yrityksillä on tosin länsimaissa lisähaasteena se, että monet mahdolliset asiakkaat suhtautuvat varauksella niiden sovellusten vaatimiin oikeuksiin.

Yhteiskäyttöautojen suosio yllätti monet Venäjällä, sillä neuvostoaikojen peruna omalla autolla on ollut iso symboliarvo. Moni moskovalainen muistaa vielä, kuinka Neuvostoliitossa autoja piti jonottaa. Autojen määrä onkin lisääntynyt tasaisesti, vuoden 2005 jälkeen se kaksinkertaistui kymmenessä vuodessa.

”Ihmisille tämä on yksinkertaista matematiikkaa. Oman auton omistamisen ja käyttämisen isoimpia ongelmia ovat huollon hinta, pysäköintiongelmat, ruuhkat. Yhteiskäyttöongelmat ratkaisevat nämä ongelmat”, moskovalainen markkinointialan tutkija Gleb Markov sanoi Mir 24 -televisiokanavalle.

Pysäköinti onkin iso asia. Moskovassa pysäköinti oli vapaata ja ilmaista vuoteen 2013, jonka jälkeen sitä alettiin asteittain panna kuriin. Pysäköintipaikkojen määrää on myös vähennetty ja maksuja korotettu.

”Tulimme jokin aika sitten keskustaan eläintarhaan. Sen lähellä oli vain kalliita pysäköintipaikkoja, mutta yhteiskäyttöauton kanssa sitä ei tarvinnut miettiä”, Gandinin puoliso Jelena Vološina kertoo.


Arvosteluakin on kuulunut.

Moskovan taksijärjestelmä uudistui pari vuotta sitten. Kilpailu alensi hintoja, minkä seurauksena moni siirtyi metrosta taksiin. Nyt niin saattaa olla käymässä yhteiskäyttöautojen suhteen.

Silloin yhteiskäyttöautot eivät vähennä ruuhkia ja pysäköinnille tarvittavaa tilaa tai paranna ilmanlaatua.

”Kysymys on, siirtyvätkö ihmiset yhteiskäyttöautoihin omista autoistaan vai julkisesta liikenteestä. Jos omista autoistaan, niin hyvä. Jos julkisesta liikenteestä, niin huono”, sanoo Gorodskie projekti -säätiön johtaja ja aktivisti Maksim Kats.

”Siksi julkisen liikenteen laatua pitäisi parantaa.”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Poikkeuksellinen hyppäys hiv-tartunnoissa pääkaupunki­seudulla – Hus pelkää epidemiaa

    2. 2

      Ulkoministeri Soiniin kohdistuneesta hyökkäysyrityksestä epäillään vuonna 1967 syntynyttä miestä, poliisilla ei näyttöä teon suunnitelmallisuudesta

    3. 3

      Harvinainen rikosten sarja Espoossa toi tuomion: Mies varasti lapsilta reput ja uhkasi tappaa viimeisillään raskaana olevan naisen

    4. 4

      Abiturientti Viivi Puskala pyöräili kaikessa rauhassa Mallorcalla, kun hänet värvättiin treenilenkin päätteeksi Luxemburgiin

    5. 5

      Kaahari ajoi reilusti yli kahtasataa satasen alueella – ”Kyseinen auto ei käsittääkseni kulje sen kovempaa”

    6. 6

      Mieti, mitä haluat, jos käy huonosti: kuolemaan ja sairastumiseen voi varautua näillä keinoin

      Tilaajille
    7. 7

      700 miljoonan euron hankkeen kohtalon­hetket ovat käsillä: Vanhan jäähallin kupeeseen suunniteltu jätti­areena mullistaisi maisemaa Töölössä

    8. 8

      Virolainen Asta Tikerpäe kyyditettiin neljä­vuotiaana Siperiaan ”isänmaan vihollisen” lapsena: ”Luulin, että menemme kylään tädin luokse Tallinnaan”

    9. 9

      Norja tarjoaa työtä mutta vie osaavaa työvoimaa – Rajan toisella puolella työssä käyvät utsjokelaiset ovat väsyneet byrokratiaan

    10. 10

      Alle kymmenen vuotta vanhassa asunnossa voi olla rakennusvirheitä, ja jos tärkeä vakuutus puuttuu, ostaja saattaa joutua maksamaan korjaukset itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ulkoministeri Timo Soinia yritettiin lyödä Korson maalais­markkinoilla Vantaalla, puolue­johtajat tuomitsevat ”hyökkäyksen demokratiaa vastaan”

    2. 2

      Lauri Markkanen hämmästyttää amerikkalaisia tavoillaan: kaurapuuroa aamulla eikä edes omaa kokkia

    3. 3

      Jään uumenista nousee vihainen jätti – Siperian ikiroudassa ratkaistaan planeettamme kohtalo, ja nyt poromies Nikolai Tasmanovin rautakanki uppoaa liian syvälle

      Tilaajille
    4. 4

      Suku istui iltaa Espoossa, kun sedän kysymys Auschwitzista muutti Orna Kollmann-Grinbergin käsityksen isästään täysin

      Tilaajille
    5. 5

      Merihätään joutunut risteilijä pääsi onnellisesti satamaan Norjassa

    6. 6

      Saksassa tyylikäskin villapaita voi olla ratkaiseva virhe

    7. 7

      Abiturientti Viivi Puskala pyöräili kaikessa rauhassa Mallorcalla, kun hänet värvättiin treenilenkin päätteeksi Luxemburgiin

    8. 8

      Muellerin raportti ei todennut Trumpin vaalikampanjan tehneen yhteistyötä venäläisten kanssa, presidentti riemuitsi tutkinnan tuloksesta

    9. 9

      Helsinki nostattaa asuntojen hintoja: kaupunki saa myymistään tonteista sitä enemmän rahaa, mitä kalliimmalla niille rakennettavat asunnot myydään

    10. 10

      Grafiikka näyttää, miten suomalaiset kahmivat norjalaisten yhtiöiden pika­lainoja: Viran­omaiset ryhtyivät uusiin toimiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS:n erikoisartikkeli vie Kiinan uiguuri­alueelle, missä historian käsittämättömin kontrolli­koneisto aivo­pesee ihmisiä ja ahdistelee toimittajaa joka askeleella

      Tilaajille
    2. 2

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    3. 3

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    4. 4

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    5. 5

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    6. 6

      Trumpin entinen YK-lähettiläs sohaisi mehiläis­pesään arvostellessaan Suomen terveyden­huoltoa: ”Tiedätkö edes missä Suomi on?”

    7. 7

      Merihätään joutunut risteilijä pääsi onnellisesti satamaan Norjassa

    8. 8

      Helsingin seudun kouluissa leviää nyt villitys, joka saa lapset liikkumaan jopa kilometrejä tunnin aikana

    9. 9

      Jään uumenista nousee vihainen jätti – Siperian ikiroudassa ratkaistaan planeettamme kohtalo, ja nyt poromies Nikolai Tasmanovin rautakanki uppoaa liian syvälle

      Tilaajille
    10. 10

      Helsinki vai Tšernobyl? Testaa, kuinka hyvin erotat Suomen pää­kaupungin ydin­tuhoalueesta

    11. Näytä lisää