Ulkomaat

Huoli sananvapaudesta kuohuttaa Viron lehdistöä: Toimittajien eroilmoitusten jälkeen presidenttikin pukeutui kantaaottavaan paitaan

Kaksi politiikan toimittajaa on irtisanoutunut vastustaakseen toimitusten itsesensuuria.

Tallinna

Huoli sananvapaudesta kuohuttaa Viron lehdistöä toista viikkoa.

Ensin huomio kiinnittyi Viron lehdistön lippulaivaan, Postimees-lehteen. Politiikan toimittaja Vilja Kiisler ilmoitti eroanomuksensa syyksi sananvapauden:

”Lähdön syy on minun ja päätoimittajan erilainen käsitys lehdistön- ja mielipiteenvapauden periaatteista”, Kiisler sanoi Viron yleisradion haastattelussa viime viikon maanantaina.

Seuraavaksi vuorossa oli Viron yleisradioyhtiö ERR. Politiikan toimittaja Ahto Lobjakas ilmoitti lopettavansa työt nimikko-ohjelmassaan Raadio2:ssa:

”Minua ei erotettu. Minut pantiin valitsemaan sananvapauden ja itsesensuurin välillä”, Lobjakas kirjoitti sosiaalisessa mediassa viime lauantaina.

Kun perjantaina vietetään kansainvälistä lehdistönvapauden päivää, Virossa keskustelu sananvapaudesta on kuumimmillaan.

Hallituksen ensimmäisessä lehdistötilaisuudessa torstaina Ekren puheenjohtaja, sisäministeri Mart Helme läksytti lehdistöä.

Hän nimitti keltaiseksi lehdistöksi viikkolehti Eesti Ekspressiä, joka tunnetaan tutkivasta journalismista ja jonka julkaisemien kotiväkivaltaepäilyjen vuoksi Ekren ministeri Marti Kuusik joutui eroamaan. Helme väitti toimittajien rikkovan oikeusvaltiolle ominaista syyttömyysolettamaa esittäessään epäi­lyjä nimettömien lähteiden pohjalta.

”Näen Kuusikin tapauksessa selvän halun vahingoittaa hallitusta ja yhtä puoluetta ja tallata jalkoihin yhden perheen yksityis­elämä, naisen ja lapsen yksityi­syys. Se on kuvottavaa”, sanoi Helme.

Toimittajien eroilmoitusten jälkeen sananvapauden tilasta on ilmestynyt kymmeniä artikkeleita ja kolumneja, ja aihetta on puitu keskusteluohjelmissa toista viikkoa. Pääasiallisena uhkana on pidetty itsesensuurin voimistumista, kun toimittajat ovat yhä useammin niin trolliarmeijoiden kuin poliitikkojen suoran kritiikin ja soimaamisen kohteina.

Maanantaina presidentti Kersti Kaljulaid ilmaisi huolensa uuden hallituksen virkaanastujaisissa pukeutumalla sananvapautta puoltavaan college-paitaan, jossa luki suurin kirjaimin: ”Sõna on vaba.”

Virossa ei ole vahvaa toimittajia yhdistävää liittoa. Mikään toimittajia järjestönä edustava taho ei ole esittänyt näkemystä, kuinka vakavista sananvapautta uhkaavista merkeistä on kyse.

”Kun on kaksi tapausta (irtisanoutumista sananvapauteen vedoten) viikon sisällä, niitä ei voi pitää yksittäistapauksina”, kommentoi kirjailija-toimittaja Kätlin Kaldmaa, joka johtaa kirjailijoiden sananvapausjärjestön PEN:in Viron-osastoa.

Kaldmaa pitää uhkana sananvapaudelle oikeistopopulismin nousua, mitä Virossa edustaa kansalliskonservatiivisen Ekren pääsy uuteen hallitukseen.

Etenkin Ekren johtajat ovat ryöpyttäneet toimittajia asenteellisuudesta. Ekren varapuheenjohtaja, maanantaina valtiovarainministerinä aloittanut Martin Helme on vaatinut ERR:ää erottamaan puolueellisia toimittajia. Yleisradioyhtiön hallintoneuvosto käsitteli asiaa huhtikuun alussa, ja muut hallintoneuvoston jäsenet tyrmäsivät Helmen ehdotuksen.

Toimittajat ilman rajoja –järjestö arvioi huhtikuussa julkaistussa vuosiraportissaan Viron lehdistövapauden hyväksi. Sijoitus 180 maan vertailussa on 11, mikä on huomattavasti parempi kuin etelänaapureilla Latvialla ja Liettualla.

Uutena huolestuttavana merkkinä raportti mainitsee Virossa liikemiehen, konservatiivisen Isamaa-puolueen jäsenen Margus Linnamäen vaikutuksen omistamansa Postimees-lehden sisältöön.

Viron vahvuus muihin Baltian maihin verrattuna on ollut se, että Virossa ei ole niin sanottuja oligarkkeja, jotka olisivat pystyneet suuntaamaan lehtien sisältöä.

Latviassa ongelma on ollut pitkään ja päivälehdet ovat kuihtuneet. Viime vuosina oligarkkien vaikutusvalta on vähentynyt. Harmonia-puolueen johtaja Nils Ušakovs hävisi tutkivan toimittajan alustaa Re:Balticaa vastaan nostamansa syytökset herjauksesta. Sen sijaan hän joutui itse hiljattain eroamaan Riian kaupunginjohtajan paikalta korruptioskandaalin vuoksi.

Postimees-lehden emoyhtiön Eesti Meedian ja valtakunnallisen apteekkiketjun omistavaa Margus Linnamäetä ei voi pitää oligarkkina, vaikka raportti arvostelee häntä sotkeentumisesta lehden sisältöön:

”Hän oli henkilökohtaisesti nimittänyt työntekijöitä johtaviin asemiin ja mainostanut konservatiivista maailmankuvaa ennen vaaleja perustetulla erillisellä osastolla”, raportti huomauttaa.

Uusi osasto erottuu lehdessä viitenä päivänä viikossa sini-musta-valkoisella logolla ja otsikolla ”Meie Eesti”. Lukijan silmissä aukeama sulautuu lehden osaksi.


Viisi aihetta vuorottelevat viitenä päivänä viikossa: koulutus ja tiede, väestö, valtion hallinto, turvallisuus ja ympäristö.

”Osaston tarkoitus on ollut pikemmin nostaa lehdistön laatua osallistamalla eri alojen asiantuntijoita toimituksen työhön”, Margus Linnamäe vastasi kritiikkiin Postimees-lehdessä.

Linnamäen mukaan idea asiantuntijaosastosta syntyi lehden strategiapäivillä ja siitä päätettiin konsensuksella. Myöskään puoluejäsenyys ei ole kiellettyä vapaassa maailmassa, hän kommentoi.

”Postimees-lehden omistaja selvästi on kiinnostunut lehden tekemisestä. En tiedä, minkä verran häntä kiinnostaa konservatiivisen maailmankuvan levittäminen”, kommentoi viron kielen ja viestinnän tutkija Tiit Hennoste Tarton yliopistosta.

Ongelmana Hennoste pitää sitä, että toimitus on kokenut tulleensa sivuutetuksi ”Meie Eesti” -osaston sisällön tuottamisessa.

Lehden, tai ”Meie Eesti” -osaston linjassa tutkija ei näe ongelmaa. Postimees on perinteisesti pääosin konservatiivinen.

”Virolaisten asenteet ovat melko konservatiivisia. On epävarmaa, riittäisikö liberaalilla lehdellä lukijoita Virossa”, sanoo Hennoste.

Toimitus ei edusta yhtenäistä ideologiaa.

Edellinen päätoimittaja Lauri Hussar erosi tehtävästään alle kaksi kuukautta ennen maalisvaaleja, koska yritti parlamenttiin uuden muutospuolueen Eesti200:n listalla. Huhtikuussa uutena päätoimittajana aloittanut Peeter Helme on avoimesti ilmoittanut olevansa konservatiivi. Hän on Ekren puheenjohtajan Mart Helmen veljenpoika, mutta tullut tunnetuksi riippumattomana kulttuuritoimittajana ja kirjailijana.

Niin ERR:n johto kuin Postimees-lehden vastaava päätoimittaja Peeter Helme ovat kiistäneet väitteet toimittajien sananvapauteen puuttumisesta. Kyse on heidän mukaansa ollut toimituksen normaalityöhön kuuluvista keskusteluista tyylistä ja ilmaisumuodosta.

Hennoste sanoo olevansa huolissaan laajemmin sananvapaudesta.

”Ilmassa on huolestuttavia merkkejä”, hän sanoo.

Pitkään jatkunut ja syventynyt ilmapiirin polarisoituminen ruokkii itsesensuuria. Ilmiö on kärjistynyt vaalien jälkeen, mutta ei ole uusi. Osa vastuusta on myös lehdistöllä, Hennoste muistuttaa.

”Iso ongelma on, että Postimees ja Delfi portaaleissaan levittävät ja samalla vahvistavat sosiaalisen median kärjekkäitä viestejä”, arvostelee Hennoste.

Virolaiset toimittajat ovat ennenkin reagoineet näyttävästi merkkeihin, jotka voivat rajoittaa sananvapautta. Yhdeksän vuotta sitten kaikki valtakunnalliset päivälehdet julkaisivat valkoiset etusivut protestina silloiselle lakiehdotukselle, joka uhkasi rajoittaa lähdesuojaa.

Onko mahdollista, että nyt lehdistöä arvostelevilla oikeistopopulistit pystyisivät jatkossa vaikuttamaan toimittaja- tai sisältövalintoihin?

”Ei, ei, ei”, sanoo Hennoste ja jatkaa: ”Ei, ei.”

Fakta

Viro sijalla 11 lehdistönvapaudessa


 Kansainvälisissä vertailussa Viro on pitkään sijoittunut etelä- ja itänaapureita paljon korkeimmalle lehdistönvapaudessa, mutta jäänyt vielä kauas Pohjoismaista.

 Toimittajat ilman rajoja -järjestön huhtikuussa julkaisemassa vuosiraportissa Viro lähinaapureineen sijoittui näin:

1. Norja

2. Suomi

3. Ruotsi

11. Viro

24. Latvia

30. Liettua

149. Venäjä

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsingin poliisi tutkii salakatselua – tunnistatko tämän naisten wc:n?

    2. 2

      Sielun veljien yli 30 vuotta vanhasta hitistä kiertää urbaanilegenda, jota on vaikea uskoa todeksi – kysyimme Ismo Alangolta, pitääkö tarina paikkansa

      Tilaajille
    3. 3

      ”Neljän liikkeen sääntö” auttaa treenaamaan vatsalihaksia tehokkaasti – Personal trainer laati ohjelman, joka vaikuttaa koko keskivartaloon

      Tilaajille
    4. 4

      Mitä seuraisi, jos koko Suomesta katkeaisi sähköt? Asiantuntijat kertovat

    5. 5

      Media pääsi Kalasataman 134-metrisen tornin huipulle

    6. 6

      Halla-aho: Populistiset liikkeet tuoneet Eurooppaan pitkä­kestoisen muutoksen, ”johon kannattaisi henkisesti valmistautua” – HS seurasi Kultaranta-keskustelua

    7. 7

      Kirjailija Juha Kauppinen eli kaksi vuotta ilman Facebookia, ja näin se muutti hänen elämänsä

    8. 8

      Seurasaaren kupeessa on nähtävyys, josta edes moni helsinkiläinen ei ole kuullut

    9. 9

      Finanssi­valvonta tuomitsi 110 miljoonan euron sakon lisäerän pörssi­yhtiön pääomistajalle

    10. 10

      Yöaikaan riehunut nuorukainen hajotti lähes 40 auton sivupeilejä Helsingin Herttoniemen­rannassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    2. 2

      Tyhjenevä saksalais­kaupunki houkuttelee uusia asukkaita ilmaisella asumisella: Suomalainen pariskunta tarttui tarjoukseen

      Tilaajille
    3. 3

      Sunnuntain sähkökatko jätti 48 miljoonaa ihmistä sähköttä Argentiinassa ja Uruguayssa, vian syy on yhä epäselvä

    4. 4

      Ompelivatko Isis-naiset pommiliivejä vai ovatko he itse uhreja? Tutkijat ja leirille jumiin jääneiden naisten omaiset vastaavat

    5. 5

      ”Tässä ovat hommat loppumassa”, sanoi entinen työministeri Jari Lindström te-toimiston virkailijalle ja ilmoittautui työttömäksi

      Tilaajille
    6. 6

      Poliisi: Vantaan väki­vallan­teon uhri valikoitui sattumalta, epäilty löi rollaattorilla liikkunutta miestä useita kertoja miekalla

    7. 7

      Näin Tšernobylin radioaktiivinen laskeuma näkyy nykyään Suomessa – joillakin alueilla mittauksia tehdään edelleen

      Tilaajille
    8. 8

      Lapio heilui, kun Aarre Heino täytti lastensa toiveen 38 vuotta sitten: Mökki­pihaan ilmestyi uima-allas, jossa vietetään yhä ”etelän­lomaa”

    9. 9

      Europarlamentaarikko Silvia Modig ilmoitti Facebookissa menneensä naimisiin

    10. 10

      Miksi Suomessa laitetaan oreganoa pizzaan? Italiassa sitä ei näy pöytämausteena

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Omakotitalo rakennettiin keskelle jalkakäytävää Oulunkylässä

    2. 2

      Mummotunnelissa pariudutaan perinteisellä tyylillä

      Tilaajille
    3. 3

      Nike sijoitti urheilumuoti­kauppaansa realistisen näköisen nais­malli­nuken, ja vihan, ilkeilyn ja kommentoinnin määrä kasvoi käsittämättömäksi

    4. 4

      1950-luvulla keksittiin poltto­moottori, joka olisi voinut leikata suuren osan autojen päästöistä, mutta sitä ei koskaan otettu laajasti käyttöön

      Tilaajille
    5. 5

      Psykologi Pertti Hakkarainen on kohdannut satoja raiskaajia ja sanoo, että monilla on heistä väärä käsitys – Siksi uhri ei voi tunnistaa tekijää etukäteen

      Tilaajille
    6. 6

      JVG:n jättihitti näkyy yhä somepäivityksissä, vaikka sen sanoitus on vuosien ajan ymmärretty väärin – VilleGalle paljastaa salaisuuden Häissä-kappaleen menestyksen taustalta

      Tilaajille
    7. 7

      Ennennäkemätön romahdus yhdessä Suomen parhaista lukioista: 35 opiskelupaikkaa täyttämättä, sisään jopa 7,0:n keskiarvolla

    8. 8

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    9. 9

      MTV:n entinen päällikkö joutuu käräjille epäiltynä seksikumppaneiden salakuvaamisesta

    10. 10

      Suomi laittaa tupakoitsijat ahtaalle: Kymmenen euron aski ja interventioita lääkäri­käynnillä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää