Ulkomaat

Saksan hallitus julkisti valtavan ilmasto-ohjelman ja hinnoitteli liikenteen ja lämmityksen hiilidioksidi­päästöt

Saksa myy vuodesta 2021 lähtien liikenteen ja lämmityksen päästöoikeuksia kiinteällä hinnalla mutta niin, että päästöoikeuden hinta nousee harppauksin. Uuden ilmasto-ohjelman linjaukset näkyvät saksalaisten sähkölaskussa ja polttoainekuluissa.

Berliini

Saksan liittokanslerin Angela Merkelin hallitus julkisti perjantaina laajan ilmastotoimien ohjelman, jonka avulla Saksa aikoo saavuttaa jo aiemmin tehdyt päästövähennyssitoumukset vuodelle 2030. Hintalappu ilmasto-ohjelman toimille on yli 50 miljardia euroa.

Neuvottelut olivat vaikeat, ja hallituspuolueet kristillisdemokraatit ja sosiaalidemokraatit riitelivät erityisesti siitä, miten liikenteen ja rakentamisen hiilidioksidipäästöt hinnoitellaan. Vastakkain olivat hiilidioksidivero ja päästökauppamekanismi.

Hallitus päätyi kompromissiin, malliin, jossa valtio myy vuodesta 2021 lähtien liikenteen ja lämmityksen päästöoikeuksia kiinteällä hinnalla mutta niin, että päästöoikeuden hinta nousee harppauksin vuosina 2021–2025. Päästöoikeusvelvoitteen piiriin tulevat fossiiliset polttoaineet, kuten bensiini, diesel, lämmitysöljy ja maakaasu.

Hiilidioksidipäästöjen hinnoittelu on ilmastopaketin ydin.

Lähtöhinta liikenteen ja lämmityksen päästöoikeudelle on kymmenen euroa hiilidioksiditonnilta. Hinta nousee vuosina 2021–2025 tietyin korotuksin 35 euroon hiilidioksiditonnilta. Näin hallitus nopeuttaa siirtymää vähäpäästöiseen liikenteeseen ja lämmitykseen, Merkel sanoi perjantaina Berliinissä.

Saksan hallitus haluaa liikenteen ja lämmityksen hiilidioksiditonnin hinnan seurailevan teollisuuden päästökaupan päästöoikeuksien hintatasoa. EU:n päästökauppajärjestelmässä päästöoikeus maksoi perjantaina 26,30 euroa. Saksan hallitus määritteli kuitenkin itse liikenteen ja lämmityksen päästöoikeuden hinnan ja myös hintakehityksen tahdin, eikä päästösertifikaateilla käydä markkinaehtoisesti pörssikauppaa.

Merkelin mukaan hiilidioksidin hinnoittelumalli on kompromissi. ”Toivomme, että sertifikaattikaupasta kehittyy markkinapohjainen työkalu vuoden 2025 jälkeen.”

Malli sai kuitenkin heti arvostelu. Saksalaisen Ifo-talousinstituutin mukaan päästöoikeuden hinta on liian matala, ja koska päästöoikeuksien määrää ei ole rajoitettu, on vaara, ettei malli kannusta vähentämään päästöjä. Tilanne olisi Ifon mukaan heti toinen, jos päästöoikeuksien hinta vaihtelisi jonkin tietyn vaihteluvälin sisällä.

”Poliitikkojen on rajoitettava käytettävissä olevaa hiilidioksidimäärää, mutta sen jälkeen annettava mahdollisimman paljon vapautta. Vain näin saadaan riittävästi päästöjä vähentäviä yksityisiä investointeja ja teknologiaa”, Ifo-insituutin johtaja Clemens Fuest sanoi.


Päästöoikeuksien tukkuostajat siirtävät kustannukset kuluttajahintoihin. Hallituksen laskelmien mukaan bensiinin ja dieselin hinnankorotus tästä syystä on vuonna 2021 kolme senttiä ja vuonna 2026 noin 10–15 senttiä.

Kuluttajille on kuitenkin tulossa erilaisia kannustimia vähäpäästöisempään liikkumiseen ja lämmitykseen siirtymiseen. Sähköauton ostoon tulee tuki, samoin sähkön hintaa kompensoidaan.

Sähkö on Saksassa kuluttajille varsin kallista. Nyt sähkönkuluttajan maksettavana olevaa uusiutuvien energialähteiden lisämaksua alennetaan.

Ilmasto-ohjelmassa on useita toimenpiteitä julkisen liikenteen ja varsinkin raideliikenteen tukemiseksi. Kaukoliikenteen junalippujen arvonlisäveroa alennetaan, ja tämä alennus siirtyy matkalippujen hintaan. Hallituksen tavoitteena on myös saada Saksaan miljoona sähköautojen latauspistettä. Lentoliikenneveroa korotetaan ensi vuoden alusta alkaen, joten tietyt lennot kallistuvat. Raskaalle liikenteelle on tulossa uusia tiemaksuja.

Hallitus päätti myös, ettei rakennuksiin saa enää vuodesta 2026 lähtien asentaa uusia öljyä tai muita fossiilisia polttoaineita käyttävien lämmitysjärjestelmiä. Tällä hetkellä noin joka neljäs kotitalous Saksassa lämmittää öljyllä ja joka toinen kaasulla. Vanhan öljylämmitysjärjestelmän vaihtamiseen uusiutuviin energiamuotoihin saa jatkossa tukea enimmillään 40 prosenttia hankintakustannuksista.

Saksa on sitoutunut vähentämään ilmastopäästöjä 55 prosenttia vuoden 1990 päästötasosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on Saksalle vaikea, varsinkin, kun Saksa on lykännyt päästövähennystoimia.

Uudella ilmasto-ohjelmalla paikataan aiempaa politiikkaa, mutta päästörajoitustoimet ovat nyt rajumpia kuin jos ne olisi aloitettu aiemmin ja siten jaksotettu pidemmälle ajalle.

Saksan valtiovarainministerin Olaf Scholzin mukaan hallituksella on syytä itsekritiikkiin siksi, ettei Saksa pääse vuoden 2020 päästövähennys­tavoitteisiin. Ilmasto-ohjelman vuoksi Saksa ei velkaannu eikä tingi julkisen talouden tasapainosta, Scholz sanoi. Uudesta hiilidioksidin hintajärjestelmästä tulevat tulot sijoitetaan ilmastonsuojeluun tai niillä kompensoidaan kansalaisille energiasiirtymästä koituvia kustannuksia.

Hallitus luo myös riippumattoman seurantajärjestelmän sille, että päästövähennystavoite etenee aikataulussa. Merkel piti tätä tärkeänä. ”Tarvittaessa ryhdymme lisätoimenpiteisiin”, hän sanoi.

Saksa on Euroopan suurin hiilidioksidinpäästäjä. Tärkein päätös on jo tehty, Scholz sanoi. Se on jo aiemmin tänä vuonna tehty linjaus luopua rusko- ja kivihiilen käytöstä vuoteen 2038 mennessä.

Monien asiantuntija-arvioiden mukaan hiilestä olisi luovuttava aiemmin ja ehdotettua ripeämpään tahtiin, jotta Saksa pääsisi vuoden 2030 päästötavoitteisiinsa. Saksalla on kuitenkin ongelmia tuottaa ripeään tahtiin riittävästi uusiutuvaa energiaa poistuvan kivihiilen, ruskohiilen ja maakaasun tilalle. Ydinvoimasta ei ole niiden korvaajaksi, sillä Saksa on päättänyt luopua siitä vuoteen 2022 mennessä.

Ilmasto-ohjelmassa on erilaisia tukia muun muassa aurinkovoimaloille ja uusille energiainnovaatioille.

Ilmastopolitiikka on ollut Merkelin hallitukselle vaikea laji. Hallitus tasapainottelee myös uudella ilmasto-ohjelmalla ilmastopolitiikan tiukentajien ja ilmastopolitiikan vastustajien välissä. Silti ilmastopolitiikan ympärille rakentuu vauhdilla vastakkainasettelua, joka näkyy jo Saksan poliittisella kartalla.

Ilmastopolitiikalla vahvasti profiloituvien vihreiden kannatus kasvaa, ja huoli ilmastonmuutoksen seurauksista on noussut nopeasti saksalaisäänestäjien tärkeimpien poliittisten kysymysten kärkeen. Syynä tähän ovat muun muassa kansainvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raporttien saama huomio sekä viime vuosien poikkeuksellisen kuumat ja kuivat kesät.


Perjantaina kymmenettuhannet saksalaiset eri puolilla maata osoittivat mieltä tiukemman ilmastopolitiikan puolesta. ”Fridays for Future -mielenosoitukset ovat ravistellee meitä kaikkia”, Scholz sanoi.

Mutta vaikka entistä tiukemmille ilmastotoimille on tukea, on niille myös vastustusta. Tämän äänestäjäkunnan kannatusta kerää koko ilmastonmuutoksen kiitävän Vaihtoehto Saksalle -puolueen eli AfD:n kansalliskonservatiivit.

AfD:n kannatuksen nousu vaikuttaa myös Merkelin hallituksen ilmastopolitiikkaan. Pitkissä ilmasto-ohjelman neuvotteluissa on tasapainoteltu muun muassa sen kanssa, että päästövähennyspolitiikka ei johtaisi esimerkiksi diesel-autoilun kieltoihin tai Saksan teollisuudessa laajamittaisiin irtisanomisiin, sillä Saksaan ei haluta Ranskan tapaan vihaisia kansalaisia protestoimaan keltaiset liivit yllään autoilun ja sähkön hinnankorotuksia vastaan.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomi mainittu! BBC kirjoitti sympaattisen jutun suomalaisesta ”kuolevasta kaupungista”, jossa on asiat niin huonosti että se on jo hienoa

    2. 2

      Huuhkajat nyt takaa-ajajana: tilanne toisella puoliajalla 2–1 Kreikalle, HS seuraa hetki hetkeltä Kreikka-ottelua

    3. 3

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    4. 4

      Yhdysvallat kumosi 41 vuotta vanhan linjauksensa: Israelin siirtokunnat Länsirannalla eivät olekaan lainvastaisia

    5. 5

      Laulaja Whitney Houstonin pitkäaikainen avustaja vahvistaa vuosikymmenten huhut: ”Olimme rakastavaisia”

    6. 6

      Prinssi Andrew yritti televisio­haastattelussa puhdistaa mainettaan Jeffrey Epsteiniin liittyvässä seksirikos­skandaalissa – Brittimedia kutsuu suoritusta ”autokolariksi”

    7. 7

      Nesteiden pakkaaminen muovipusseihin loppuu Helsinki-Vantaalla luultavasti jo lähitulevaisuudessa

    8. 8

      Vantaalle rakennettiin jalkakäytävä, joka on kymmeniä senttejä talojen pihoja korkeammalla: ”En tiedä, miten sitä ei ole huomattu”

    9. 9

      Petteri Forsell putosi kokoonpanosta joukkueenjohtajan inhimillisen virheen takia

    10. 10

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    2. 2

      Suomi mainittu! BBC kirjoitti sympaattisen jutun suomalaisesta ”kuolevasta kaupungista”, jossa on asiat niin huonosti että se on jo hienoa

    3. 3

      Vantaalle rakennettiin jalkakäytävä, joka on kymmeniä senttejä talojen pihoja korkeammalla: ”En tiedä, miten sitä ei ole huomattu”

    4. 4

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    5. 5

      Laulaja Whitney Houstonin pitkäaikainen avustaja vahvistaa vuosikymmenten huhut: ”Olimme rakastavaisia”

    6. 6

      Valtakunnan­sovittelija pyrkii antamaan maanantaina sovinto­esityksen Postin työriidassa, tukilakot uhkaavat laajeta lentokentille ja pää­kaupunki­seudun liikenteeseen

    7. 7

      Ennusteet alamäestä menivät pieleen: Uusia asuntoja myydään kuin viimeistä päivää, taustalla sijoitustrendi

    8. 8

      Kannabistuotteiden ostaminen on Suomessa helppoa, päihdyttävän kasvin siemeniä voi ostaa kivijalkakaupasta

    9. 9

      Trumpin neuvon­antajan Rudy Giulianin teknologia­taidot herättävät kysymyksiä

    10. 10

      Nesteiden pakkaaminen muovipusseihin loppuu Helsinki-Vantaalla luultavasti jo lähitulevaisuudessa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Kaupunginvaltuutettu Abdirahim ”Husu” Hussein myöntää valehdelleensa taksiyön tapahtumista: ”Olin vihainen”

    3. 3

      Kaikkien aikojen kovin suomalaisbiisi täyttää 20 vuotta ja siksi radiokanava soittaa vuorokauden pelkästään sitä

    4. 4

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    5. 5

      Emma Watson kuvaili elämäntilannettaan ja keksi käsitteen, jota koko internet on kaivannut mutta jota ei ole suomennettu – sinkkuuden käsite on yhä kapea

    6. 6

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    7. 7

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    8. 8

      Aivot, mielenterveys, sydän, keuhkot – Kolme asiantuntijaa kertoo, mitä kannabiksen vaikutuksista terveyteen todella tiedetään

      Tilaajille
    9. 9

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    10. 10

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    11. Näytä lisää