Ulkomaat

Maailman suurimman lentokoneen tehnyt ukrainalainen Antonov selvisi Neuvostoliiton kaatumisesta, mutta Venäjän ja Ukrainan välirikko syöksi sen ongelmiin

HS vieraili lentokonevalmistaja Antonovin laboratoriossa, jossa on testattu myös maailman suurimman lentokoneen An-225:n osat. Antonovin valtaviin koneisiin turvaudutaan, kun pitää siirtää suuri määrä tavaraa tai jotain isoa kauas.

Kiova

Tuorein esimerkki on brexit. Siihen varautuvat yhtiöt ovat jo alkaneet varata ukrainalaisia rahtikoneita pahimman varalle.

Antonovin neuvostoaikana rakentamiin valtaviin lentokoneisiin turvaudutaan, kun pitää saada suuri määrä tavaraa nopeasti toiseen paikkaan tai jotain isoa kauas. Voimalaitosten generaattoreita, raitiovaunuja, helikoptereita ja sotakalustoa, mutta myös rauhanturvaajien tarvikkeita ja hätäapua kriiseihin.

Siinä sivussa maailman suurin lentokone An-225 ja sitä hiukan pienemmät An-124:t ovat pitäneet ukrainalaisen lentokonevalmistaja Antonovin pystyssä.

Jos sen tytäryhtiöllä Antonov Airlinesilla ei olisi vuokrattavana rahtikoneita, koko konserni olisi saattanut jo kaatua Ukrainan ja Venäjän välirikkoon.



Ison hallin ovella seisoo testilaboratorion päällikkö Viktor Ukolov.

”Sata metriä kanttiinsa. Korkeutta 36 metriä”, Ukolov kuvailee halliaan.

Halli sijaitsee Antonovin tehdasalueella Kiovan keskustan tuntumassa. Se rakennettiin vuonna 1982, joten siinä on ehditty testata myös An-124:n ja An-225:n osia.

”Sisustusta ei ole muutettu, mutta tekniikka on nykyaikaista”, Ukolov sanoo tarkkailuhuoneessa, jonka yleisliittolainen seinämateriaali on liian rumaa retroksi.

Nyt hallissa makaa useita testikoneita. On An-178, An-32, An-140, An-148, An-70 ja An-74.


Hallissa koneiden rakenteita testataan tilanteissa, jollaisia ei oikeasti pitäisi edes tapahtua. Siipiin, runkoon ja muihin osiin kohdistetaan moninkertaista rasitusta.

”Tuo laite ampuu ’lintuja’ koneen runkoon”, Ukolov sanoo.

”Me teemme ’laboratoriolentoja’, joiden pitäisi vastata kaikkea, mitä koneelle voi sen toiminta-aikana tapahtua”, hän jatkaa.

”Meidän tehtävänämme on löytää heikkoudet, jotta ne korjataan ajoissa.”

Sitä varten halliin rakennetaan koneesta testimalli, oikeastaan koneen luuranko. Kun Ukolovin hallin testeissä havaitut ongelmat on korjattu, valmistetaan sellainen testikone, joka lentää.


”Työ on tarkkaa. Tässä ei ole varaa pieneenkään laiskuuteen.”

Nyt Antonov kuitenkin siis taistelee selviytyäkseen.

Voitto ei ole vielä lainkaan selvä. Valtionyhtiö on jo joutunut sulkemaan tehtaitaan. On hyvin mahdollista, että Neuvostoliiton romahduksesta selvinnyt Antonov kaatuu Venäjän ja Ukrainan välien katkeamiseen.

Kriisi on pohjimmiltaan poliittinen. Venäjä valtasi alkuvuodesta 2014 Krimin, minkä jälkeen Itä-Ukrainassa alkoi yhä jatkuva sota. Niiden seurauksena maiden välit katkesivat.

Se oli kova isku Antonoville. Venäjä oli ollut sen päämarkkina, joka pyyhkiytyi pois.

Välirikkoon asti Venäjän Voronežissä valmistettiin An-148-matkustajakonetta. Nekin tärkeät lisenssimaksut loppuivat.


Ukolov lähtee näyttämään hallia yläkerroksista. Hissi on samanlainen kuin kuusikerroksisissa asuintaloissa.

Hän on työskennellyt yhtiössä vuodesta 1968 ja nähnyt sen suuruuden päivät. Neuvostoaikana Antonovin tehtailta rullasi ulos keskimäärin 18–19 lentokonetta kuukaudessa, enimmillään 23.

Hän oli myös testaamassa yhtiön ylpeyksiä eli An-124:ää eli Ruslania ja An-225:tä eli Mrijaa.

”Silloin Neuvostoliitto kilpaili Yhdysvaltain kanssa. Amerikkalaiset tekivät Galaxyn, me Ruslanin. Sen eteen työskenteli koko maa”, Ukolov sanoo.

Galaxy on Yhdysvaltain ilmavoimien Lockheed C-5 -rahtikone.


”Koko maa” on hiukan liioittelua, mutta neuvostoaikana toiminta oli hajotettu ympäri maata.

Yhtiö perustettiin Novosibirskissä vuonna 1946, mutta siirtyi vuonna 1952 Kiovaan. Kiovassa oli kuitenkin vain suunnittelu, lentokoneita valmistettiin esimerkiksi Venäjän Uljanovskissa ja Uzbekistanin Taškentissa.

Tämän perintönä huomattava osa Antonovin käyttämistä osista valmistettiin Venäjällä. Niiden korvaaminen on hidasta ja kallista.

”Se on työläs ja luovuutta vaativa prosessi”, Antonovin pääjohtaja Oleksandr Donets kuvaili keväällä Unian-uutistoimistolle antamassaan laajassa haastattelussa.

Politiikka sysäsi yhtiön kriisin liikkeelle. Sen jälkeen pääongelma on ollut se, ettei Antonov ole onnistunut löytämään uusia markkinoita. Ukrainalaiskoneet eivät innosta länsimaita, joten Antonov on pannut toivonsa etupäässä Intiaan ja Kiinaan.

Erilaisista esisopimuksista on Ukrainassa uutisoitu säännöllisesti, mutta ne eivät ole johtaneet mihinkään.

Nyt yhtiön on Donetsin mukaan parasta keskittyä rahtikoneisiin. Matkustajakoneissa se ei pysty kilpailemaan suurempien ja tehokkaampien kanssa.

Nämä puheet ovat saaneet innokkaimmat jo pohtimaan, alkaisiko Antonov rakentaa uudelleen jättikoneitaan.

Varsinkin kun Kiovan tehdasalueen yhdessä hallissa makaa keskeneräinen An-225. Niitä valmistettiin vain yksi, toinen jäi kesken.

Yhtiö on torpannut huhuja. Projekti olisi kallis, eikä toiselle jättikoneelle ole tarvetta, paitsi avaruusprojekteissa. Kaupallisessa ilmailussa se ei olisi kannattava.

Eikä uusia Ruslaneitakaan ole tulossa. Vaikka lentorahdin määrä kasvaa noin viiden prosentin vuosivauhdilla, isojen koneiden markkina on täynnä.

Antonovilla on liikenteessä maailman ainoa An-225 ja seitsemän Ruslania, venäläisellä Volga-Dnepr-rahtilentoyhtiöllä on yksitoista Ruslania. Isojen kuormien maailmanmarkkinat on jaettu niiden kesken, eikä kumpikaan tarvitse uusia koneita.

Hississä matkalla lattiatasolle Ukolov muistelee suurten koneiden rakentamista ja testaamista.

”Kyllä siitä silloin tunsi ylpeyttä. Muistan, kun menin kentälle, jolla seisoi kolme Ruslania, eikä niiden lomasta näkynyt taivasta”, hän sanoo.

”Niin paljon ne vaativat työtä.”
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Trump jäi ensi kertaa verekseltään kiinni, sanoo tutkija EU-lähettilään todistuksesta – ”Mies joka näki läheltä, mitä tapahtui, kertoo nyt kaiken”

    2. 2

      Uutissuomalainen: Omistaja­ohjaus­ministeri Paatero väläyttää Postin pilkkomista

    3. 3

      Ajat muuttuvat myös britti­hovissa, ja nyt prinssi Andrew saa nyt mennä

    4. 4

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    5. 5

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    6. 6

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    7. 7

      EU-lähettiläältä raskas todistus Trumpia vastaan – odotettu kuuleminen murensi republikaanien puolustusta virkarikos­tutkinnassa

    8. 8

      Yli sata vuotta vanhat Signe Branderin Helsinki-kuvat loistavat nyt väreissä, algoritmin ehostamia teoksia ilmestyy päivittäin automaattisesti Twitteriin

    9. 9

      Hallituksen budjetti vie laskelman mukaan Suomesta 5 000 työpaikkaa – ”En muista koskaan nähneeni tällaista”, sanoi kokoomuskonkari Ben Zyskowicz

    10. 10

      Suomessa kuolee vähemmän vauvoja kuin missään muualla, syy löytyy rokotuksista: ”Se on ollut melkoinen menestystarina”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    2. 2

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    3. 3

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    4. 4

      Kristiina Sandberg vapautui vankilasta mutta törmäsi digitaaliseen muuriin: ”Tuli sellainen olo, että ei tästä mitään tule”

    5. 5

      Yli sata vuotta vanhat Signe Branderin Helsinki-kuvat loistavat nyt väreissä, algoritmin ehostamia teoksia ilmestyy päivittäin automaattisesti Twitteriin

    6. 6

      Testissä kymmenen tuhtia amaroneviiniä – Kärkeen kiilasi yksi halvimmista

      Tilaajille
    7. 7

      HS-analyysi: Finanssivalvonta antoi eläkemiljardien hoitajille viimeisen varoituksen

    8. 8

      Hallituksen budjetti vie laskelman mukaan Suomesta 5 000 työpaikkaa – ”En muista koskaan nähneeni tällaista”, sanoi kokoomuskonkari Ben Zyskowicz

    9. 9

      HS-analyysi: Macronin kommentti aivo­kuolleesta Natosta sai Merkeliltä ennen­kuulumattoman vastauksen

    10. 10

      Markku Laurila vaihtoi diesel-Volvon ladattavaan hybridiin: nyt hän säästää polttoaineessa satoja euroja kuukaudessa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    3. 3

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    4. 4

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    5. 5

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    6. 6

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    7. 7

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    8. 8

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    9. 9

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    10. 10

      Moni tuntee ihmisen, joka haluaa olla aina oikeassa – Psykoterapeutti neuvoo, miten pätijän kanssa pärjää

      Tilaajille
    11. Näytä lisää