Ulkomaat

257 ihmistä kuoli, kun luksuslentokone törmäsi Antarktiksella vuorenseinämään, Uuden-Seelannin pääministeri pyytää nyt anteeksi 40 vuotta vanhaa onnettomuutta

40 vuotta sitten tapahtunut lentoturma järkytti Uutta-Seelantia, jossa asui tuolloin vain noin 3 miljoonaa ihmistä.

rac
Uuden-Seelannin rauhanajan tuhoisimmasta lento-onnettomuudesta tuli torstaina kuluneeksi 40 vuotta.

28. marraskuuta 1979 uusiseelantilaisen lentoyhtiön matkustajakone törmäsi Erebus-tulivuoren seinämään Antarktiksella. Kaikki koneessa olleet 257 ihmistä kuolivat.

Eteläisellä jäämerellä oli sakea lumipyry, ja lentokone oli väärällä reitillä.

Lentoyhtiö Air New Zealand oli aloittanut maisemalentojen lentämisen Antarktiksen pari vuotta aiemmin.

Lentokoneet nousivat ilmaan Aucklandista ja palasivat samalle lentokentälle 11 tuntia myöhemmin. Ilmasta matkustajille avautui upea näky: kimaltavia jäätiköitä silmänkantamattomiin. Lentoyhtiö tarjosi asiakkailleen ensiluokkaista luksusta, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Lennoista oli tullut suosittuja. Moni halusi nähdä, miltä maailman laidalla näyttää.

Kun lennon TE901 kapteeni Jim Collins ohjasi koneen puolenpäivän aikoihin pilvien läpi alemmas, noin 610 metrin korkeuteen, ihmiset ottivat valokuvia ja videoita.

Alempana oli paremmat näkymät, ja siksi kapteeni käänsi koneen laskuun. Hän uskoi olleensa tutulla reitillään. Edessä piti siintää tyhjä horisontti, alhaalla lunta ja jäätä.

Tällä kertaa edessä olikin vuori. Hieman ennen kello 13 lentokone antoi lähestymisvaroituksen.


Kului kuusi sekuntia. Sen jälkeen lentokone törmäsi suoraan Erebus-vuoren kylkeen.

Uudessa-Seelannissa oletettiin, että lentokoneesta loppui polttoaine. Se kuitenkin tiedettiin varmasti, että missä ikinä kone olikaan, se ei ainakaan ollut ilmassa. Etsintä- ja pelastustyöt aloitettiin.

Pian Rossinsaarelta löytyi hylky. Ei eloonjääneitä. Turmassa kuoli 227 matkustajaa ja 30 miehistön jäsentä. Osaa ihmisistä ei koskaan pystytty tunnistamaan.

Sen sijaan lentokoneesta löytyi kameroita, joilla matkustajat olivat kuvanneet maisemia hetkeä ennen törmäystä.

Filmirullat kehitettiin ja osa kuvista paljasti hetket ennen törmäystä.


Onnettomuustutkinnassa paljastui myöhemmin kaksi syytä, jotka johtivat törmäykseen.

Lentäjät olivat väärällä reitillä. Heille oli neuvottu eri reitti kuin se, joka oli ohjelmoitu lentokoneen tietokoneeseen.

Miehistö kuitenkin uskoi olleensa samalla reitillä kuin aina ennenkin. Sillä, joka kulki jään ja veden yli McMurdon salmella.

Todellisuudessa lentokone oli reitillä, joka kulki Rossinsaaren yli ja sillä seisovan 3 794 metrin korkuisen Erebus-tulivuoren läpi.

Lisäksi lennon aikana oli huonot sääolosuhteet. Sakea lumipyry haittasi näkyvyyttä. Lentäjä luotti automaattiseen lentoreittiin.

Ohjaamosta avautui valkea näkymä. Lentäjä arveli, että edessä näkyi meren peittävä lumipeite, ei vuorenseinämä.

Uuden-Seelannin pääministeri Jacinda Ardern pyysi torstaina onnettomuutta ja sen jälkipyykkiä anteeksi uhrien omaisilta, kertoo The New Zealand Herald.

40 vuotta sitten tapahtunut lentoturma järkytti Uutta-Seelantia, jossa asui tuolloin vain noin 3 miljoonaa ihmistä.

”Menetys itsessään oli valtava. – – Mutta sitä seuranneet tapahtumat kieltämättä pahensivat sitä”, Ardern sanoi uutistoimisto AFP:n mukaan.

Onnettomuutta seuranneilla tapahtumilla Ardern tarkoitti esimerkiksi sitä, että turman syypäiksi nimitettiin aluksi lentäjät. Heidän maineensa kuitenkin puhdistettiin myöhemmin, kun selvisi, että lentoyhtiö oli uudelleenohjelmoinut lentokoneen navigaatiojärjestelmät kertomatta siitä lentäjille.

Onnettomuuden syistä virallisen selvityksen kirjoittanut Peter Mahon syytti Air New Zealand -lentoyhtiön työntekijöitä ”valheiden litanian järjestämisestä”. Mahonin mukaan lentoyhtiö peitteli omaa virhettään ja sai siten lentäjät näyttämään syyllisiltä.

Silloinen pääministeri Robert Muldoon piti selvitystä Uuden-Seelannin kansallista kunniaa loukkaavana.

Mahonin selvitys esitettiin käsiteltäväksi vuonna 1999 – 18 vuotta sen valmistumisen jälkeen.

Tapa, jolla maan hallitus hoiti asian oli väärä, pääministeri Ardern sanoo nyt.

Hänen mukaansa sekä hallitus että lentoyhtiö uskovat, että navigaatiojärjestelmässä oli virhe, eivätkä lentäjät olleet syyllisiä.

Ennen vuoden 1979 onnettomuutta, Uudessa-Seelannissa vuonna 1953 tapahtuneessa junaturmassa kuoli 151 ihmistä ja vuoden 1968 lauttaonnettomuudessa 51 ihmistä.

Lentoturma oli kolmen onnettomuuden sarjan tuhoisin.

”Se tapahtui aikana, jolloin suhteellisen nuori kansakunta oli vaiheessa, jossa se etsi uutta identiteettiä”, historioitsija Rowan Light Canterburyn yliopistosta kertoo BBC:lle.

Teknologinen kehitys ensiluokkaisine maisemalentoineen Antarktikselle sopi tarinaan hyvin.

Tuhoisten onnettomuuksien sarja murensi kuitenkin valtion ja maineikkaan Air New Zealand -lentoyhtiön itsetuntoa.

Air New Zealand lopetti maisemalentojen lentämisen turman jälkeen.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Puiden takana on varjeltu salaisuus: Espoossa on Lego-taloilta näyttävä asuinalue, jonka vain paikalliset tietävät ja pitävät sitä ihmeenä

    2. 2

      37-vuotias Reetta Ek alkoi tuntea iltaisin olonsa oudoksi – Kun lääkäri kertoi syyn, Ek tunsi syöksyvänsä kohti vanhuutta

      Tilaajille
    3. 3

      Koronavirus voi Suomessakin sulkea kouluja ja päiväkoteja – tartuntatautilaki tarjoaa viranomaisille järeät keinot

    4. 4

      Tämä oli mahdollista vielä 1974: Liikemiehet katsoivat strippareita ja nielivät sinisiä enkeleitä – Kuvat näyttävät yöelämän keskuksen, jonne vaellettiin kaukaa

    5. 5

      Työikäinen nainen sai tartunnan Milanosta, kaksi altistunutta pysyttelee kotonaan – Tämä Helsingin korona­virus­tapauksesta tiedetään

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Influenssaan kuolee Suomessakin joka vuosi satoja ihmisiä – Onko koronavirus influenssaa tappavampi?

    2. 2

      Jari Sillanpään syytteestä uutta tietoa: Tilasi hierojan kotiinsa ja harrasti tämän kanssa seksiä, paikalla ollut lapsi otti kuvia tilanteesta

    3. 3

      Työikäinen nainen sai tartunnan Milanosta, kaksi altistunutta pysyttelee kotonaan – Tämä Helsingin korona­virus­tapauksesta tiedetään

    4. 4

      Koronaviruksen hillitsemiseksi on olemassa yli­voimainen keino, joka on jokaisen ulottuvilla – Kokeile, läpäisetkö käsi­hygienian testin

    5. 5

      Tämä oli mahdollista vielä 1974: Liikemiehet katsoivat strippareita ja nielivät sinisiä enkeleitä – Kuvat näyttävät yöelämän keskuksen, jonne vaellettiin kaukaa

    6. Näytä lisää
    1. 1

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    2. 2

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    3. 3

      Tampereen keskustassa on kommuuni, jossa tyhjät pullot jaetaan painimalla

      Tilaajille
    4. 4

      Koronaviruksen hillitsemiseksi on olemassa yli­voimainen keino, joka on jokaisen ulottuvilla – Kokeile, läpäisetkö käsi­hygienian testin

    5. 5

      ”Ovi avattiin, ja esiin työntyi pistin” – Toimittaja Jussi Konttisen isä joutui kuusi­vuotiaana venäläisten vanki­leirille, jolta moni lapsi ei selvinnyt

      Tilaajille
    6. Näytä lisää