Ulkomaat

Ruotsin tähtibloggaaja hehkutti kesällä maailman­valloitustaan, mutta nyt hän on tehnyt konkurssin, myynyt luksus­huvilansa ja irtisanonut puolet henkilöstöstään – Mitä tapahtui?

Ruotsalainen Isabella Löwengrip sanoi kesällä HS:n haastattelussa, että hän haluaa maailman vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi. Uudessa dokumentissa hän kertoo, mikä meni pieleen.

Kun ruotsalainen tähtibloggaaja Isabella Löwengrip viime heinäkuussa antoi HS:lle haastattelun, hän kertoi haluavansa olla maailman vaikutusvaltaisin nainen.

Hän oli juuri perustanut Yhdysvaltoihin pr-toimiston, ja Almedalenin politiikkaviikon piti olla hänen viimeinen esiintymisensä Ruotsissa. Asunto New Yorkista oli vuokrattu, ja Löwengripiä ympäröi jatkuvasti viestintävastaavan, turvamiehen ja stailistin saattue.

Keskiviikkona Löwengripistä julkaistiin dokumenttisarja, joka kertoo viime vuodesta hyvin toisenlaista tarinaa. Yrittäjä on joutunut irtisanomaan yli puolet henkilöstöstään, Amerikan-valloitus on keskeytetty ja yksi hänen yrityksistään tehnyt konkurssin.

”Tämä kesä oli elämäni vaikeinta aikaa, sillä en tiennyt yhtään, mitä tehdä”, bloggaaja sanoo dokumentissa. ”Koko ajan tuntui, että oksennan.”

Löwengrip, 29, tuli tunnetuksi jo 14-vuotiaana Blondinbella-nimisellä muotiblogilla. Hän pitää yhä blogia, jossa hän esittelee elämäänsä ja mainostaa sekä omien että muiden yritysten tuotteita.

Löwengrip oli yksi Ruotsin ensimmäisiä somevaikuttajia, ja hänet on valittu Ruotsin vaikutusvaltaisimmaksi naiseksi.

Hänen liiketoimiensa kasvu oli ollut huimaa: vielä viime vuoden alussa Löwengripin yritykset työllistivät 80 ihmistä ja liikevaihtoa niillä oli noin 11 miljoonaa euroa. Suurin yrityksistä oli ja on yhä kauneudenhoitoalan yhtiö Löwengrip Beauty.

Nopea kansainvälinen laajentuminen oli kuitenkin ennenaikaista, ja se kostautui.

”Olin liian nopea, ei minulla ollut asiakkaita siellä”, Löwengrip kuvailee dokumentissa pyrkimyksiään Yhdysvalloissa.

Lue myös: Ruotsalaisen Isabella ”Blondinbella” Löwengripin elämäntarinassa tiivistyy sosiaalisen median kasvu ja muutos

 

”Olin liian nopea, ei minulla ollut asiakkaita siellä.”

Amerikan-valloitusta varjostivat myös ongelmat kotimaassa.

Viime syyskuussa ruotsalaislehti Expressen paljasti, että Löwengrip on paisutellut seuraajalukujaan, joiden avulla hän myi mainostilaa yrityksille.

Dokumentissa Löwengrip kertoo menettäneensä kohun seurauksena 80 prosenttia asiakkaistaan.

”Joudun myymään osakkeita, jotta voin maksaa tässä kuussa kaikkien palkat”, hän sanoi uutisen julkaisun jälkeen.

Marraskuussa Löwengrip ilmoitti blogissaan vaikeasta päätöksestä: hän irtisanoi yli puolet henkilöstöstään.

Potkut saivat kaikki Löwengripin sosiaalisen median kanavien ja blogien kanssa työskennelleet ihmiset. Jatkossa hän tuottaisi ja julkaisisi kaiken sisällön itse.

Samassa kuussa bloggaajan entiset työntekijät kuvailivat Svenska Dagbladetille ankeita työoloja. Löwengripin yritykset ketjuttivat pätkäsopimuksia, kyykyttivät projektityöntekijöitä, ja henkilöstöä uupui.

Löwengrip vahvisti lehden tiedot.

”Ymmärrän, että osa henkilöstöstä on kokenut johtamisen kylmäksi, huolimattomaksi ja ajoittain epämiellyttäväksi” hän sanoi.


Nyt Löwengrip on painanut jarrua.

Kaikki Skandinavian ulkopuoliset toiminnot on lopetettu. Yksi hänen pienemmistä yrityksistään, hiuskoristeita myynyt Hermine Hold, on tehnyt konkurssin.

Bloggaaja myös myi Lidingössä sijaitsevan luksushuvilansa.

Hän panostaa tällä hetkellä kosmetiikkayritykseensä, jota hän kävi markkinoimassa Helsingissä viimeksi joulukuussa.

Kilpailu sosiaalisen median vaikuttajien keskuudessa kiihtyy koko ajan.

Löwengrip on yksi edelläkävijöistä, mutta hänen läpimurtonsa jälkeen ala on laajentunut räjähdysmäisesti. Business Insiderin mukaan vaikuttajamarkkinointi on tällä hetkellä kahdeksan miljardin dollarin arvoinen ala.

Yritykset käyttävät yhä enemmän rahaa somemarkkinointiin, mutta toisaalta yksittäisten vaikuttajien joukosta erottuminen on vaikeaa, arvioi Tukholman kauppakorkeakoulun apulaisprofessori Jonas Colliander.

”Yritykset ovat myös aiempaa tarkempia siitä, että he oikeasti saavat markkinointi-investoinnilleen tuottoa”, hän sanoo HS:lle.

 

”Yleisö ymmärtää koko ajan paremmin, miten paljon rahaa bisneksessä pyörii.”

Myös somevaikuttajien yleisö on aiempaa tarkempaa ja kriittisempää.

”Ruotsalainen ja maailmanlaajuinen yleisö ymmärtää koko ajan paremmin, miten paljon rahaa bisneksessä pyörii”, Colliander sanoo.

Siksi yritysten sponsoroimat somepäivitykset eivät tehoa seuraajiin yhtä hyvin kuin ennen. Vaikuttajan tulee olla kuin kaveri, johon hänen seuraajansa voi samastua. Silloin somessa kerrottu tuote- tai palvelusuosituskin niellään helpommin.

Collianderin mukaan megabloggaajien sijaan yritykset etsivät nyt mikro- ja nanovaikuttajia, jotka eivät ole yhtä kalliita mutta joilla voi olla supertähtiä uskollisempi seuraajakunta.

Toki isoille bloggaajillekin on yhä kysyntää. Vaikka heidän yleisöstään aiempaa suurempi osa suhtautuu markkinointiin epäilevästi, mainoksiin uskovien ihmisten siivu on silti iso, Colliander huomauttaa.

Lue myös: Sosiaalisen median mikrovaikuttajista on koko ajan kovempi kysyntä

Löwengripin dokumenttia alettiin kuvata, kun hän vielä luuli sen kertovan hänen maailmanvalloituksestaan.

Vajaan kymmenen minuutin jaksoista koostuvan sarjan on tuottanut ruotsalaisyhtiö LFA Film, ja siinä esitellään muitakin luovan alan tekijöitä.

”Suunnitelmani oli esitellä elämäni siistejä juttuja”, Löwengrip kertoo blogissaan. ”Sen sijaan siitä tulikin jotain ihan muuta.”

Vaikeuksista rehellisesti kertominen voi kuitenkin osoittautua Löwengripille arvokkaaksi. Epäonnistuminen saattaa olla joillekin seuraajille samastuttavampaa kuin luksuselämä.

”Hän saattaa saada sympatiaa seuraajiltaan”, Colliander sanoo.

”On kuitenkin hankala sanoa, miten tilanne ratkeaa.”

Löwengrip on kertonut raskaasta vuodesta omissa kanavissaan, mutta uuteen haastatteluun hän ei enää suostu.

Kesäisessä HS:n kanssa käydyssä keskustelussa hän antoi tosin jo viitteitä suhtautumisestaan bisnesvaikeuksiin. Hän kertoi silloin toivovansa, että Pohjoismaissa alettaisiin suhtautua epäonnistumiseen samalla tavalla kuin Yhdysvalloissa.

”USA:ssa ja varsinkin New Yorkissa epäonnistumisessa ei ole mitään vikaa. Ei mitään outoa. Se on osa prosessia.”
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tampereen keskustassa on Suomen kovin kommuuni – ”Linnan” asukkaita yhdistää armoton harrastus

      Tilaajille
    2. 2

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    3. 3

      Puolisottomuus on yleistynyt kolme­kymppisillä lyhyessä ajassa: ”Parisuhteiden dynamiikka vaikuttaa syntyvyyteen”, tutkija sanoo

    4. 4

      Lätkäjätkät edustavat kaikkea, mikä suomalaisessa miehisyydessä on pielessä, sanoo kirjailija Juhani Brander

    5. 5

      Kello on 10.40, wc:n roskakorissa on verisiä papereita ja puhdistus­lappuja – HS vietti päivän Oodissa

    6. Näytä lisää
    1. 1

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    2. 2

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    3. 3

      En ole mies, mutta voin vilkaista

    4. 4

      Vihreiden Fatim Diarra uhkaa julkistaa kaikki saamansa peniskuvat: ”Se on seksuaalista häirintää”

    5. 5

      Jos Samu Hällforsin työntekijä on onneton, hän saa 5 000 euroa – Yrittäjä ratkaisi avokonttorien pahimman piinan, ja se teki hänestä rikkaan miehen

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää