Ulkomaat

HS-analyysi: Grafiikat näyttävät, kuinka valtavat määrät rahaa Michael Bloomberg käyttää tuhotakseen Donald Trumpin

Michael Bloomberg käyttää kampanjaansa valtavat määrät omaa rahaa. Hänen epäillään jo syövän sosiaalisen median mainostilaa Donald Trumpilta, kirjoittaa HS:n ulkomaantoimittaja Verna Vuoripuro.



Miljoona dollaria päivässä Facebook-mainontaan.

Satoja tuhansia dollareita yksityiskoneisiin ja kampanjatyöntekijöiden asuntoihin Manhattanilla.

132 miljoonaa dollaria televisiomainoksiin.

16 000 dollaria sushiin.

Muun muassa tällaisia kuluja on syntynyt viime kuukausina demokraattien presidenttiehdokkuudesta kilpailevan Michael Bloombergin kampanjasta.

Monimiljardööri aikoo päihittää presidentti Donald Trumpin, ja hän on valmis käyttämään siihen ennennäkemättömän määrän rahaa.


Bloombergin kampanjakoneisto kiertää Yhdysvaltoja hengästyttävällä tahdilla, mutta hänestä ei ole äänestetty vielä yksissäkään esivaaleissa.

Bloomberg ilmoittautui presidenttikilpaan myöhässä, joten hän on mukana vasta supertiistaina eli 3. maaliskuuta. Silloin äänestetään peräti kuudessatoista osavaltiossa ja jaossa on 40 prosenttia demokraattien delegaateista, jotka äänestävät presidenttiehdokkaasta virallisesti kesän puoluekokouksessa.



Bloomberg käyttää kampanjaansa ainoastaan omaa rahaa. Miehen omaisuuden arvioidaan olevan yli 60 miljardia dollaria.

Pelkästään loka-joulukuussa Bloombergin kampanjaan upposi liittovaltion vaaliviranomaisen mukaan yli 188 miljoonaa dollaria – enemmän kuin muihin kärkiehdokkaisiin yhteensä.


Nyt summa on jo reippaasti yli 200 miljoonassa. Bloombergin on arvioitu käyttävän maaliskuuhun mennessä markkinointiin yhtä paljon rahaa kuin Barack Obama koko kampanjassaan vuonna 2012.

Obaman kampanjaa on tähän asti pidetty Yhdysvaltain kalleimpana. Se maksoi kokonaisuudessaan runsaan miljardin. Bloomberg on uhonnut kuluttavansa vaaleihin kaksi kertaa sen verran.

Bloomberg syytää dollareita erityisesti mainontaan.

Hän osti juuri Trumpin tavoin Super Bowlin erätauolta 11 miljoonalla minuutin verran mainosaikaa. Hänen koko tv-mainoskulunsa ovat tähän mennessä yli 130 miljoonaa dollaria, ehdokkaan vaaliviranomaiselle tekemästä raportista selviää.

Televisiotakin tärkeämpää on sosiaalisen median markkinointi, jossa Bloomberg osui tällä viikolla kultasuoneen.

Hän palkkasi Instagramin suosituimmat meemejä jakavat tilit tekemään mainosjulkaisut, jotka sisälsivät itseironisia kuvia Bloombergin lähettämistä yksityisviesteistä.

”Voitko tehdä meemin, joka näyttää nuorille ihmisille, että olen viileä ehdokas? Faksaa se ennen kuin pörssi sulkeutuu”, yhdessä esimerkiksi luki.
Bloombergin yritys ratsastaa meemikulttuurin aallonharjalla sai aikaan osittain vaivaantuneita ja vihaisiakin reaktioita, mutta ainakin huomio oli taattu. Ja kuten Bloomberg on Trumpilta oppinut, huomio tarkoittaa valtaa.

Yhden meemitilin ylläpitäjä kertoi The New York Timesille, ettei mikään hänen mainosjulkaisunsa ole koskaan kerännyt yhtä paljon reaktioita kuin Bloomberg-kuva.



Bloombergin lähtökohdat presidenttikilpaan ovat poikkeukselliset.

New Yorkin entinen pormestari on myös Trumpin entinen ystävä, joka on sittemmin turhautunut presidentin huonoon käytökseen ja näkemyksiin esimerkiksi aselaeista ja ilmastonmuutoksesta.

Bloomberg eroaa viestinnällään demokraattien kilpakumppaneista. Kun muut ehdokkaat yrittävät säilyttää arvokkuutensa moittiessaan presidenttiä, Bloomberg on valmis likaamaan kätensä pikkumaisissa nettiriidoissa Trumpin tavoin.

Kun Trump esimerkiksi piikittelee 173-senttistä Bloombergia kutsumalla tätä Mini Mikeksi, Bloomberg vastaa sanomalla Trumpia lihavaksi ja pelleksi.
Bloombergin somekäytös vaikuttaa usein amatöörimäiseltä ja jopa oudolta, mutta se ei ole vahinko.

Hän on palkannut avukseen liudan Piilaakson arvostettuja asiantuntijoita, ja hänelle työskentelevien viestintäammattilaisten kuukausipalkat ovat 12 000 dollarin tuntumassa, The New York Times kertoo.

Bloombergin somekoneiston epäillään olevan jo niin suuri, että se syö mainostilaa Trumpilta. Uutiskanava NBC:n mukaan ehdokas on käyttänyt viime viikkoina Facebook-mainoksiin viisinkertaisen summan Trumpiin verrattuna.

Somepalvelu myy mainostilaansa eräänlaisella huutokaupalla, johon vaikuttavat muun muassa mainostajan tarjoama rahamäärä ja palvelun käyttäjien mieltymykset. NBC arvioi, että Bloombergin mainokset ovat alkaneet voittaa huutokauppoja ja viedä silmäpareja Trumpin maksetuilta viesteiltä.


Mutta voiko presidenttiyttä ostaa?

Ainakin Bloomberg on kivunnut viime aikojen esivaaligallupeissa varteenotettavalle tasolle, kymmenen prosentin kannatuksen tuntumaan.

Häntä vainoavat kuitenkin monet menneisyyden haamut, jotka nousevat taatusti esille tulevissa vaaliväittelyissä.

Bloombergin mediayhtiötä on syytetty toistuvasti seksistisestä kulttuurista, ja hänen omakin käytöksensä on herättänyt pahennusta. 1990-luvulla julkaistussa elämäkerrassaan Bloomberg kehuskeli, että hänellä oli Wall Street -vuosinaan ”tyttöystävä joka kaupungissa”.

Bloombergia hiillostettaisiin vaaliväittelyissä todennäköisesti myös hänen pormestarikaudellaan aloittamasta stop-and-frisk-käytännöstä, jossa poliisi tekee kadulla liikkujille satunnaisia tarkastuksia. Pormestaria ja New Yorkin poliiseja syytettiin etnisestä profiloinnista.


Toisaalta Bloombergin lopullinen tavoite ei ole välttämättä olla itse presidentti, vaan ainoastaan syrjäyttää Trump.

Hän onkin luvannut, että jos hän putoaa esivaalikisasta, hän siirtää loput kampanjarahoistaan voittavan ehdokkaan taakse. Hän on luvannut tukea jopa Bernie Sandersia tai Elizabeth Warrenia, vaikka onkin näiden kanssa monesta asiasta täysin eri mieltä.

Jos jotain Bloomberg on ymmärtänyt niin sen, että epätavanomaista presidenttiä ei voi voittaa noudattamalla tavallisia sääntöjä.

The New York Timesin mukaan Bloomberg ei pelaakaan poliittista shakkia.

”Sen sijaan hän yrittää haudata pelilaudan niin ison käteisvyöryn alle, että ihmiset unohtavat, miten peliä alun perin edes pelattiin”, lehti kirjoitti tammikuussa.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen televisiohistorian ikonisimpiin lukeutuva kohtaus näyttää ennustaneen todellisen rikoksen tamperelaisessa munkkikahvilassa

    2. 2

      Mies kasasi pihalleen romua, jätettä ja jopa puolikkaita junanvaunuja – Kuvat näyttävät, miten ympäristöä turmeltiin vuosien ajan

    3. 3

      Perustuslakivaliokunta päätti: Ulko­ministeri Haaviston päätöksestä syrjäyttää konsuli­päällikkö al-Hol -kiistassa aloitetaan esitutkinta

    4. 4

      Kauniista kodista tuli elämää suurempi statusviesti, ja siksi moni sulkee ovensa vierailta – Tätä on kotihäpeä

      Tilaajille
    5. 5

      Hiilihydraattien pelko on vain jäävuoren huippu – Tutkimus tekee selväksi, mikä suomalaisten ravitsemuksessa on pielessä

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      Valtava valonheitin pystytettiin ilmoittamatta Paula Arteksen ikkunan alle, eikä kokonainen kortteli ollut saada unta

    3. 3

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    4. 4

      Osa ihmisistä kävelee ”istuma­kävelyä”, joka voi aiheuttaa kipuja niskassa asti – Fysio­terapeutti neuvoo kolme liikettä, joilla kävelystä tulee ryhdikästä ja sulavaa

      Tilaajille
    5. 5

      Näin teet täydellisen perunamuusin: pieni niksi nostaa muusisi uudelle tasolle

    6. Näytä lisää
    1. 1

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    2. 2

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Kun ikuisesti reipas uupuu, kukaan ei huomaa – On väärin luulla, että jokainen pystyy pyytämään apua

    5. 5

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    6. Näytä lisää