”Mikä on aidosti skandinaavista? Ei yhtään mikään” – Lentoyhtiö SAS:n mainos suututti Ruotsin nationalistit - Ulkomaat | HS.fi
Ulkomaat|Kolumni

”Mikä on aidosti skandinaavista? Ei yhtään mikään” – Lentoyhtiö SAS:n mainos suututti Ruotsin nationalistit

Mainosvideo johdatti ruotsalaiset pohtimaan alkuperäisyyden olemusta, kirjoittaa HS:n Tukholman-kirjeenvaihtaja Petja Pelli.

Ruotsidemokraattien puoluesihteeri on nyt luvannut, ettei enää astu jalallaan SAS:n koneeseen. Kuva: Odd Andersen AFP

Julkaistu: 22.2. 2:00, Päivitetty 22.2. 8:31

Tukholma

Juha Hurmeen Finlandia-palkittu Niemi-kirja herätteli Suomessa keskustelua siitä, mikä kulttuurissamme on ”aidosti suomalaista”. Paljon on tullut Ruotsista, paljon Lähi-idän vanhoilta sivilisaatioilta. Monenlaiset kulkijat ja vaikutteet ovat jättäneet jälkensä Suomen niemelle.

Uskonto, yhteiskuntajärjestys, kirjaimet, sanavarasto, peruna. Lainatavaroita, joista on tehty oma sekoitus. Hurmeelle omaperäisintä suomalaisuutta edusti Suomen runolauluperinne. Elämään jäi Hurmeen kiitospuheessaan heittämä ”opetelkaa ruotsia, juntit”, josta kulttuuriministeri Sampo Terho pahastui.

Nyt vastaavanlainen pohdinta on meneillään Ruotsissa. Sen käynnisti mainosvideo. Ruotsin ja Tanskan kansallinen lentoyhtiö SAS julkaisi runsas viikko sitten mainoksen, jossa pohdittiin Skandinavian olemusta.

Alku on kieltämättä pysäyttävä.

”Mikä on aidosti skandinaavista?” kertojan ääni kysyy. Ja vastaa: ”Ei yhtään mikään. Kaikki on kopioitua.” Sen jälkeen tehdään luettelo. Demokratia? Kreikasta. Vanhempainvapaa? Sveitsistä. Polkupyörä? Saksasta. Voileipä? Hollannista. Lakritsi? Kiinasta. Juhannussalko? Saksasta. Lihapullat? Turkista. Naisasialiike? Yhdysvalloista.

Syntyi kohu, vaikka faktoja ei kiistettykään. Mainostoimisto sai pommiuhkauksen. Nationalistipuolue ruotsidemokraattien puoliksi suomalainen puoluesihteeri Richard Jomshof lupasi Facebookissa, ettei enää ikinä lennä SAS:lla. ”Mitä hemmetin järjettömyyttä ja itsevihaa”, hän kirjoitti.

Myös kristillisdemokraattien puoluejohtaja Ebba Busch Thor liittyi kuoroon. Hän otti käyttöön saman vessatyylin ilmaisun, josta opetusministeri Li Anderssonia taannoin moitittiin.

SAS säikähti ja poisti mainoksen. Nyt se on taas julki. Vaikuttaa siltä, että Skandinavian suurin lentoyhtiö ei osannut tulkita, mistä tuuli vuonna 2020 puhaltaa. Sekä Ruotsissa että Suomessa kyselykärjessä ovat nationalistiset puolueet, joille tällainen kerettiläisyys on isku ideologian ytimeen. Tanskassa vastaava puolue on pienentynyt mutta vaikuttanut keskusteluun suuresti.

Mainosta voi kritisoida. Alun lauseet tuntuvat typerän yksisilmäisiltä. Totta kai tuontitavaraa voi jalostaa ja tehdä siitä omaleimaisen kulttuurisen sekoituksen, josta saa olla ylpeä. Esimerkiksi Ruotsin juhannus ja Lucia-juhla ovat omia juttujaan, vaikka aineksia on lainattu.

Tämä pätee kaikkiin kansallisidentiteetteihin: vaikutteita otetaan, mutta jotain myös pysyy. Vesi vaihtuu, mutta virta on sama. Mainos päättyy samaan päätelmään.

”Emme ole sen parempia kuin viikinkiesi-isämme”, siinä sanotaan. ”Otamme matkoiltamme kaiken, mistä pidämme, säädämme sitä vähän, ja –kas – siitä tulee jotakin ainutlaatuisen skandinaavista.”

SAS:n epäonneksi tämä osa mainoksesta taisi raivon sumentamilta silmiltä jo mennä ohi.