Tältä näyttää Tanskan suljettu raja: työmatkalaiset, bussit ja rekat menevät läpi, mutta turisteja odotti kallis yllätys - Ulkomaat | HS.fi
Ulkomaat|HS paikalla

Tältä näyttää Tanskan suljettu raja: työmatkalaiset, bussit ja rekat menevät läpi, mutta turisteja odotti kallis yllätys

HS tutustui lauantaina Tanskan suljettuun rajaan – rajan molemmin puolin.

Lähes kahdeksan kilometriä pitkä Juutinrauman silta johtaa Ruotsin Malmöstä Tanskan Kööpenhaminaan.

Lähes kahdeksan kilometriä pitkä Juutinrauman silta johtaa Ruotsin Malmöstä Tanskan Kööpenhaminaan. Kuva: Magnus Laupa

Julkaistu: 15.3. 2:00, Päivitetty 15.3. 8:35

Kööpenhamina / Malmö

HS:n kuvaajan ja toimittajan auto ajaa pitkin jylhää Juutinrauman siltaa Malmöstä kohti Tanskan pääkaupunkia Kööpenhaminaa. Aurinko paistaa ja meri on aava ja tuulinen.

Muitakin autoja on liikkeellä, mutta autiolta tämä silti näyttää.

Kello on viittä yli kaksitoista lauantaina. Kun auto nousi sillalle tasan kello kaksitoista, Tanskan uusin koronavirustoimi tuli voimaan. Kaikki valtionrajat suljettiin ulkomaisilta matkustajilta huhtikuun 13. päivään asti.

Auto kulkee, mutta Tanskaan ei enää pitäisi päästä. Ainakaan periaatteessa.

Kuvituskuva

Silta johtaa Ruotsin ja Tanskan väliselle keinosaarelle.

Edessä näkyy tielle poikittain ajettu poliisin moottoripyörä. Sen takana on rajamiesten tarkastuspiste. Nuoret miehet pystyttävä tolppia, joiden päässä on punavalkoiset merkit, kuin rantapallot. Tanskan maaraja kohoaa silmiemme edessä.

Juutinrauman sillalla pystytettiin lauantaina puolen päivän aikaan merkkejä Tanskan rajalle.

Juutinrauman sillalla pystytettiin lauantaina puolen päivän aikaan merkkejä Tanskan rajalle. Kuva: Magnus Laupa

Tanska on ilmoittanut, että tästä lähtien maahan pääsevät enää vain Tanskan kansalaiset tai ulkomaalaiset, joilla on erityisen hyvä syy.

Syyksi käy esimerkiksi työpaikka tai koti Tanskassa tai kuolemaa tekevä lähiomainen. HS ei rajaa lähestyessään tiedä, mikä on toimittajien kohtelu. Päätös pantiin voimaan niin nopeasti, että yksityiskohtaista tietoa on jaossa vähän.

Mikä on hyvä syy? Hallituksen mukaan se arvioidaan lopulta rajalla tapauskohtaisesti. Se ei selviä kuin kokeilemalla.

Rajapoliisi pyytää avaamaan ikkunan. Hän katsoo Suomen journalistiliiton lehdistökorttia ja henkilötodistusta ja kuuntelee iloisen näköisenä selvitystä matkan syystä: syntymässä on reportaasi suureen suomalaiseen lehteen tästä päivästä ja sitä varten olisi hyvä haastatella myös tanskalaisia.

Hän vaihtaa pari sanaa esimiehensä kanssa ja viittoo sitten eteenpäin kohti luiskaa ja tunnelia. ”Tervetuloa!”

Tämä rajatarkastus kesti alle minuutin.

Tanska käy nyt totista taistelua pandemiaksi levinnyttä uutta koronavirusta vastaan. Vahvistettujen tartuntojen määrä on kasvanut viime päivinä jyrkästi ja oli lauantai-iltana 827. Lauantaina kerrottiin myös Tanskan ensimmäisestä koronakuolemasta.

Tanskan keinot koronataistelussa ovat olleet muita Pohjoismaita rajumpia tai ainakin ajallisesti muita edellä.

Tanska on tällä viikolla sulkenut koulut ja päiväkodit ja pannut virkamiehensä kotitöihin. Yli sadan hengen tapahtumat on kielletty.

Pääministeri Mette Frederiksenin perjantai-iltainen ilmoitus tuli silti monille tanskalaisille ja muille pohjoismaalaisille dramaattisena yllätyksenä: rajat menevät kiinni alle vuorokauden varoajalla.

Ne menivät kiinni myös pohjoismaalaisilta, vaikka vahvistetut tartuntaluvut ovat Norjassa ja Ruotsissa Tanskan kanssa samaa luokkaa ja Suomessa pienemmät.

Mitä seuraavaksi? Voisiko Suomi tehdä näin?

Lauantai-iltana myös Norja ilmoitti osittain sulkevansa lentokenttänsä ja satamansa ulkomaisilta matkustajilta. Norjan kiellot tulevat voimaan maanantaina.

Kun auto rullaa tunnelista ulos Kööpenhaminaan, tilanne näyttää vähemmän dramaattiselta kuin otsikoissa.

Maailma on nykyään sellainen, että edes pandemian oloissa rajojen kiinni paneminen ei tarkoita rajojen kiinni panemista.

Tanska nosti koronaa vastaan muurin, joka tarkoituksella hieman vuotaa.

Tavallisissa oloissa sillan yli kulkee päivittäin Malmöstä Kööpenhaminaan tai toisin päin noin 14 000 työmatkalaista. Kaupungit ovat sulautuneet yhteen. Kaikilla tuhansilla Tanskassa töissä olevilla ruotsalaisilla on yhä oikeus ylittää silta.

Lisäksi siltaa ylittää nytkin pari rekkaa. Tanska ilmoitti, että tarpeelliset kuljetukset saavat jatkaa kulkuaan.

Kööpenhaminan puolella molemmin puolin tietä alkaa näkyä hauskan näköisiä tiilitaloja, joiden harjakatot syöksyvät jyrkkinä kohti pihanurmia.

Ihmisiä ei ole liikkeellä paljoa edes keskustassa. Keskusrautatieasemalla tanskalaiset näyttävät noudattavan Sauli Niinistön mainostamaa ”harkitsevaa pidättyväisyyttä”. Ryhmien ja yksilöiden välit ovat kasvaneet.

Tanskassa asuva norjalainen ohjelmoija Nicholas Indrehus oli lauantaina jo melko varma, ettei pääsiäismatka Norjaan tule koronan vuoksi onnistumaan.

Tanskassa asuva norjalainen ohjelmoija Nicholas Indrehus oli lauantaina jo melko varma, ettei pääsiäismatka Norjaan tule koronan vuoksi onnistumaan. Kuva: Magnus Laupa

Ensin vastaan tuleva ihminen on norjalainen. Lentokenttien hallintojärjestelmien ohjelmoija Nicholas Indrehus on asunut seitsemän vuotta Tanskassa.

”Minua huolettaa hieman, pääsenkö takaisin Tanskaan, jos käyn pääsiäisenä Norjassa”, hän kertoo.

Hänen kyllä pitäisi päästä, koska hänellä on töitä ja koti Tanskassa. Jäljelle jää taloudellinen huoli. Asiakkaat ovat vaikeuksissa.

”Tämä on kuin iso domino-peli, jossa palikat alkavat kaatua.”

Kenneth, Magnus ja Susanne Appeley odottivat asemalla junaa.

Kenneth, Magnus ja Susanne Appeley odottivat asemalla junaa. Kuva: Magnus Laupa

Kenneth Appeley odottaa junaa vaimonsa Susannen ja poikansa Magnuksen kanssa. Perhe on matkalla Kennethin vanhempien luo.

Oliko rajojen sulkeminen heistä hyvä asia?

”Oli se, uskon niin”, Kenneth Appeley sanoo. ”Virusta pitää hidastaa, vaikka se olisikin pian kaikilla.”

Appeley tekee töitä kaupungintalolla hälytysten parissa. Siksi hän ei ole monien muiden tapaan etätöissä. Toimistolla hänet on erotettu kollegoista.

Teini-ikäinen poika Magnus on tehnyt viime päivät koulutöitä kotoa. ”On se vähän outoa”, hän sanoo. Opettaja antaa ohjeita videoilla internetin välityksellä, mutta vuorovaikutusta ei synny.

Mathias Thomsenia jännittää, hidastaako rajan sulku rakennustyömaita, jos kuljetukset vaikeutuvat.

Mathias Thomsenia jännittää, hidastaako rajan sulku rakennustyömaita, jos kuljetukset vaikeutuvat. Kuva: Magnus Laupa

Tanskan hallituksen toimen hyväksyy myös rakennusalalla työskentelevä lakimies Mathias Thomsen, joka odottaa asemalla tyttöystäväänsä suuren rinkan ja polkupyörän kanssa.

Rakennusprojektit jatkuvat. ”Nyt tulee paljon kysymyksiä siitä, onko tämä koronavirus force majeure -este, jonka perusteella rakennusyritykset voivat saada lisäaikaa.”

Therese Bilfeldt siivosi lauantaina suljettua ravintolaa ravintolahallissa lähellä Kööpenhaminan rautatieasemaa.

Therese Bilfeldt siivosi lauantaina suljettua ravintolaa ravintolahallissa lähellä Kööpenhaminan rautatieasemaa. Kuva: Magnus Laupa

Aseman vieressä sijaitsevassa yleensä vilkkaassa ravintolahallissa ei ole juuri ketään. Lähes kaikki ravintolat ovat sulkeneet hallituksen kehotuksesta ovensa. Baarijakkarat ovat pöydillä jalat kattoa kohti sojottaen.

Aasialaisravintolan tanskalaistyöntekijät ottavat juuri siivoamastaan ravintolasta viinipullon mukaansa terassille ja istuvat pöydän ääreen tupakoimaan.

Ravintolaansa sulkukuntoon laittanut Franco Carmagnola ei osaa sanoa, miten koronaepidemia vaikuttaa hintoihin, kun tilanne on palannut normaaliksi.

Ravintolaansa sulkukuntoon laittanut Franco Carmagnola ei osaa sanoa, miten koronaepidemia vaikuttaa hintoihin, kun tilanne on palannut normaaliksi. Kuva: Magnus Laupa

Italian Firenzestä kotoisin olevalla Franco Carmagnolalla on hänelläkin vähän valkoviiniä lasissaan. Hän laittelee ravintolaansa sulkukuntoon.

”Pitäisi ymmärtää, että virus ei ole vain Tanskan tai Suomen tai Italian tai Kiinan ongelma. Se on kaikkialla. Se on kaikkien ongelma”, hän sanoo.

”Nyt ei ole kuin yksi asia tehtäväksi: pysytään kotona.”

Pasta carbonara maksaisi 120 Tanskan kruunua eli 16 euroa. ”Kuinka kauan tätä kestää? Kun kaikki on ohi, maksaako kukaan enää pasta carbonarasta 120 kruunua?”

Vastaukseksi hän kohottaa olkapäitään.

Silta on autiohko myös matkalla takaisin Ruotsiin. Tanskan suuntaan tulee vastaan 25 ajoneuvoa, joista kaksi on matkustajaliikenteen busseja ja neljä rekkoja.

Ruotsin rajalla tulli tarkasti maahan Tanskasta tulevat ajoneuvot Tanskan rajasulun ensimmäisenä päivänä.

Ruotsin rajalla tulli tarkasti maahan Tanskasta tulevat ajoneuvot Tanskan rajasulun ensimmäisenä päivänä. Kuva: Magnus Laupa

Rajatarkastuksessa ei edelleenkään näy jonoa. Yksi rajapoliisi kävelee tuulessa muista erilleen ja yskii kämmeniinsä.

Ruotsin puolella Tanskan päätös vaikuttaa tuhansiin ihmisiin. Kööpenhaminassa töissä käyvien matkat hidastuvat.

Juuri nyt junat eivät kulje lainkaan ratatöiden vuoksi ja ainoa sillan ylittävä julkinen kulkuneuvo on bussi. Hyllien bussiasemalla Malmössä busseja lähtee Kööpenhaminan suuntaan normaalissa aikataulussa.

”Se olin minä, joka räjäytin rajan!”, sanoi bussinkuljettaja Magnus Söderberg ja sai muutkin kuljettajat nauramaan.

”Se olin minä, joka räjäytin rajan!”, sanoi bussinkuljettaja Magnus Söderberg ja sai muutkin kuljettajat nauramaan. Kuva: Magnus Laupa

Ruotsalainen bussinkuljettaja Magnus Söderberg seisoo laiturin vieressä. Hän oli ensimmäinen bussikuski, joka ajoi Tanskan rajan yli rajan sulkeuduttua.

”Se olin minä, joka räjäytin rajan!” Kollegojakin naurattaa. ”Oli hieno ajo. Aurinko paistoi.”

Söderberg ymmärtää Tanskan ajatusta, mutta toteutusta hän ihmettelee. Kuskeille asti tuleva tieto on ollut sekavaa. Erityisesti ongelmiin ovat joutuneet Malmössä olevat ulkomaalaiset, jotka ovat ostaneet lentoliput kotimaihinsa Kööpenhaminasta – väärältä puolen siltaa.

Aluksi kuskeille sanottiin, että tällaiset tapaukset saa viedä sillan toisessa päässä sijaitsevalle lentokentälle. Söderbergin ensimmäisestä bussilastista kaksi onnetonta matkaajaa kuitenkin käännytettiin takaisin Malmöön.

Päivän mittaan tapauksia on tullut lisää. ”Yhdellä tytöllä oli lento Intiaan asti. Keltä hän siitä korvauksia saisi? Lentoyhtiö voi sanoa, että tämä oli Tanskan vika ja ei Tanskan hallitus hänelle mitään maksa.”

Turistin näkökulmasta tilanne voi tuntua hullulta. Sama bussi vie Kööpenhaminaan lukuisia työmatkalaisia Malmöstä.

Ukrainalaiset Kate ja Natalia halusivat antaa HS:lle vain etunimensä. Lentoliput Ukrainaan oli ostettu, mutta Kööpenhaminan lentokentälle he eivät enää Malmöstä päässeet.

Ukrainalaiset Kate ja Natalia halusivat antaa HS:lle vain etunimensä. Lentoliput Ukrainaan oli ostettu, mutta Kööpenhaminan lentokentälle he eivät enää Malmöstä päässeet. Kuva: Magnus Laupa

Nyt laiturilla seisoo matkalaukkuineen tuohtunut nuori ukrainalaisnainen äitinsä kanssa. Heidän tilanteensa on erityisen raivostuttava. Naiset olivat Malmössä lomalla, kun he saivat tietää, että Ukraina sulkee rajansa 48 tunnin kuluessa.

He ostivat hätäisesti liput Kööpenhaminasta Ukrainaan vain saadakseen perjantai-iltana kuulla, että he eivät enää pääse sillan yli Tanskaan. ”Haluan vain kotiin!” nuori nainen sanoo. ”Lupaan, etten Tanskassa katsoisikaan kehenkään päin.”

Äiti hymyilee rauhallisena. Nuori nainen selaa älypuhelinta. ”Minun on pakko löytää nyt jotakin.”

Tanskan rajan räjäyttänyt Magnus Söderberg katselee säälivänä hieman kauempaa. ”Ehkä toimi oli oikea, mutta se tehtiin liian nopeasti.”