Luulitko, että korona­virus tyhjensi taivaat? Vaihtokuva näyttää ruuhkat Euroopan yllä

Kaupallisten lentojen määrä maailmassa oli keskiviikkona noin 27 prosenttia pienempi kuin samaan aikaan viime vuonna.

Lentokone nousi ilmaan Frankfurtin lentoasemalta maanantaina.

20.3.2020 16:20

Helsinki-Vantaan lentoaseman hiljentymisen perusteella voisi kuvitella, että Euroopan taivaat ovat tyhjentyneet koronaviruspandemian takia.

Moni maa on kehottanut tai määrännyt välttämään matkustamista, ja useat lentoyhtiöt kuten Finnair ovat peruneet suuren osan lennoistaan. Jotkin maat ovat kieltäneet saapuvat lennot pahimmilta epidemia-alueilta, ja esimerkiksi Slovenia on sulkenut ainoan kansainvälisen lentoasemansa.

Silti Euroopan ilmatilassa riittää lentokoneita – ja paljon.

Alla olevasta vaihtokuvasta voit tarkastella lentotietoja koostavan Flightradar-sivuston karttaa lentokoneista Euroopan ilmatilassa noin kello 12.50 Suomen aikaa viime viikon perjantaina ja tänä perjantaina. Esitys ei ole kattava, sillä kaikissa lentokoneissa ei ole Flightradarin käyttämiä seurantalaitteita, mutta se kertoo lentomäärien suhteellisesta erosta.

Lentomäärän vähentymistä viikon takaisesta tuskin edes näkee silmämääräisesti, vaikka Euroopan maat asettivat matkustusrajoituksia erityisen paljon viime viikonloppuna ja alkuviikosta. Kuvassa on myös rahtikoneita ja yksityiskoneita, mutta satunnaisotannan perusteella valtaosa on matkustajakoneita.

Ajantasaisia lentoja ja niiden tietoja voi tarkastella Flightradarin sivulla.

Maailmanlaajuisesti kaupallisten lentojen määrä oli keskiviikkona Flightradarin mukaan noin 20 prosenttia pienempi kuin viime viikon keskiviikkona ja noin 27 prosenttia pienempi kuin samana päivämääränä viime vuonna.

Luvut ovat suhteellisen vertailukelpoiset, vaikka viime vuonna 18. maaliskuuta oli maanantai. Maanantaiden ja keskiviikkojen lentomäärät olivat viime vuoden maaliskuussa käytännössä samalla tasolla.

Useat lentoyhtiöt lomauttavat tai irtisanovat henkilökuntaansa koronaviruspandemian takia. Esimerkiksi Finnair supistaa lentoreittiensä määrää 110:stä pariinkymmeneen ja kuukausittaisten lentojensa määrää noin 12 000:sta arviolta 1 600:aan. Moni yhtiö on joutunut supistamaan toimintojaan samalla tavalla.

Itävaltalaisen Austrian-yhtiön koneita Wienin lentokentällä torstaina.

Helsinki-Vantaalta lähtevien lentojen määrä on vähentynyt muutamassa päivässä, mutta ei läheskään loppunut. Vielä sunnuntaina kentältä lähti 201 lentoa 235 suunnitellusta, torstaina 86 lentoa 259 suunnitellusta.

Kuluvan viikon torstaina Helsinki-Vantaalta lähteneiden lentojen määrä oli vain 35 prosenttia viime viikon torstaista.

Eri asia on vielä sekin, kuinka täynnä toteutuvat lennot ovat.

Vielä toissa viikolla jotkin lentoyhtiöt lensivät Euroopassa käytännössä tyhjillä koneilla huolimatta kuluista ja päästöistä. Tämä johtui siitä, että EU edellyttää yhtiöitä käyttämään vähintään 80 prosenttia lentoasemalle tekemistään laskeutumisvarauksista, tai muuten ne voivat menettää oikeutensa muille yhtiöille. Viime viikolla Euroopan komissio jäädytti säännön.

Pieni osa lennoista liittyy suoraan koronavirus­pandemiaan. Eri maat ja niiden lentoyhtiöt, myös Finnair, ovat järjestäneet ylimääräisiä lentoja hakeakseen ulkomaille jumiin jääneitä suomalaisia kotiin.

Lue myös: Tuhannet suomalaiset jumissa Espanjassa koronaviruksen takia – Finnair järjestää kolme ylimääräistä lentoa, joihin mahtuu yhteensä vain satoja

Perjantaina puolestaan China Eastern -yhtiön kone laskeutui Prahaan mukanaan toista miljoonaa hengityssuojainta toimitettavaksi eri puolille Tšekkiä. Vastaavia tarviketoimituksia on lennetty muihinkin Euroopan maihin.

Kiinassa lentoliikenteen matkustajamäärä väheni helmikuussa 84,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Helmikuu oli tartuntojen määrässä mitattuna Kiinan pahin kuukausi. Kuun loppupuolella Kiina sai uusien tartuntojen määrän vähenemään selvästi.

Pandemia on johtanut myös historian pisimpään matkustajaliikenteen reittilentoon. Air Tahiti Nui -yhtiö lensi viime viikonloppuna yli 15 700 kilometriä Tahitilta Ranskan Polynesiasta Pariisiin. Matka kesti hieman alle 16 tuntia.

Reitti kulki itäisen Tyynenmeren, Pohjois-Amerikan ja Pohjois-Atlantin yli. Muun muassa uutiskanava CNN kertoi, että reittiin kuuluu tavallisesti välilasku Los Angelesissa, mutta tämä on vaatinut matkustajilta kulkemista maahantulomuodollisuuksien läpi, mihin nykyisten rajoitusten takia ei ollut mahdollisuutta. Siksi kone jätti välilaskun tekemättä.

Edellinen ennätys oli Singapore Airlinesin reittilennolla Singaporen ja New Yorkin metropolialueella sijaitsevan Newarkin lentoaseman välillä. Sen pituus on runsaat 15 300 kilometriä.

Erityinen lento lähti myös torstaina alkuillasta Ateenasta. Japan Airlines -yhtiön kone vei olympiasoihdun Japaniin, jota soihdun on määrä kiertää ennen heinä–elokuussa järjestettäviä Tokion kesäolympialaisia.

Olympialaisten toteutuminen on hyvin epävarmaa koronaviruspandemian takia.

Lue myös: Olympiatuli saapui Japaniin ristiriitaisissa tunnelmissa, yksi KOK:n jäsen ehdotti jo kisojen siirtämistä

Lentokone nousi ilmaan Frankfurtin lentoasemalta maanantaina.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat