Lentorahdin määrä romahti, mutta rahtiliikenne satamissa kääntyi kasvuun – HS seurasi Tullin työpäivää Vuosaaren satamassa - Ulkomaat | HS.fi
Ulkomaat|Koronavirus

Lentorahdin määrä romahti, mutta rahtiliikenne satamissa kääntyi kasvuun – HS seurasi Tullin työpäivää Vuosaaren satamassa

Tullin mukaan ensimmäinen suuri sairaalatarvikkeiden takavarikko on ”vain ajan kysymys”.

Koiranohjaaja Jukka Malinen ja huumekoira Toma tekivät tarkastusta Vuosaaren satamassa keskiviikkona. Kuva: Kalle Koponen / HS

Julkaistu: 2.4. 9:12

Tšekin rekisterilaatoissa kulkevan rekan matka pysähtyi keskiviikkona Helsingin Vuosaaressa. Tullimiehet ohjasivat Finnlinesin Travemünden-aamulaivasta tulleen ajoneuvon lasteineen läpivalaisulaitteeseen.

Perävaunun kyljessä komeillut teksti ”Gustaven ilmarahti” vaikutti harhaanjohtavalta, sillä rekan pyörät pysyivät tiiviisti kiinni satamakentän asvaltissa.

”Frankfurtista lähdin yli vuorokausi sitten”, rekan tšekkiläinen kuljettaja Petr Sciliczai kertoi eikä vaikuttanut lainkaan hermostuneelta, vaikka matkaan tuli viivästys. ”Helsinki-Vantaan lentoasemalle pitäisi päästä.”

Siis tavaraa rekalla lentokenttäalueen rahtiterminaaliin? Aika outo reitti. Mitähän lastissa mahtaa olla?

”Ei aavistustakaan”, Sciliczai vastasi, eikä vaikuttanut asiasta kovin kiinnostuneeltakaan.

Enemmän kiinnostusta on Tullin läpivalaisurakennuksen toisessa kerroksessa, jossa ihmetellään röntgenkuvaa perävaunun lastista.

Vaunu päätetään tarkastaa, koska perävaunun läpivalaisussa havaitaan epätavallinen lastaustapa. Kuva: Kalle Koponen / HS

Suurin osa tavaratilasta on pakattu läpivalaisukuvan perusteella aika tasaisesti, mutta perimmäisenä etuseinää vasten on korkeita torneja tiiviisti pakattua tavaraa.

”Harvemmin niitä huumeita etupenkille laitetaankaan”, tulliylitarkastaja Ari Peltonen tuumii. Hetken pohtimisen jälkeen Tulli päättää lähettää tarkastajat seuraamaan lastin purkua lentokentällä. Helpompi sentään niin kuin ruveta purkamaan ja lastaamaan uudelleen koko lastia sataman aamupakkasessa.

Koronavirusepidemia on muuttanut rajan ylitse kulkevan rahdin reittiä. Normaalioloissakin yli 80 prosenttia Suomeen tuotavasta tavarasta kulkee satamien kautta, mutta nyt lentorahdin osuus on pudonnut entisestään. Koneet eivät lennä.

Niinpä Sciliczain ”lentorahtirekkakin” on päätynyt keskiviikkoaamuksi Vuosaareen.

Rekkojen läpivalaisulaitteistoa ohjataan työpisteeltä. Kuva: Kalle Koponen / HS

Maailmantalouden hyytyessä myös Suomeen tulevan merirahdin ja alusten määrä laski maaliskuun alussa, mutta viime viikon torstaina tapahtui tullitilastojen valossa käänne. Sen jälkeen sekä alusten että rahdin määrä satamissa on lisääntynyt.

Samaan aikaan Huoltovarmuuskeskus on myöntänyt tukea matkustajalautoille, joista henkilöautot ja turistit ovat hävinneet. Nyt autokannet ovat täynnä rekkoja.

Tulli on keskittänyt toimintansa satamiin, ja erityisen vilkasta on Helsingin Vuosaaressa: sataman kautta kulkee normaalioloissakin reilusti yli puolet Suomessa kulutettavasta tavarasta.

”Ihan tavallinen päivä tämä on, vaikka normaalioloissa tätä taidettaisiin jo sanoa tehoiskuksi”, tullipäällikkö Pekka Äijälä arvioi ja laskee kentällä rekkoja tarkastavat keltaliiviset Tullin työntekijät: kuusi muutaman auton kimpussa.

Äijälän mukaan Tulli on palvelutehtävissä.

”Tehtävämme on turvata ulkomaankaupan sujuvuus ja tarjota kaikille toimijoille tasapuoliset olosuhteet”, Äijälä määrittelee.

Tasapuolisuus tarkoittaa, ettei kukaan pääse parantamaan markkina-asemaansa rikoksen avulla. Kuten tuoteväärennöksillä tai salakuljetuksella.

Euroopan poliisijärjestö Europol julkaisi viime viikolla raportin, jonka mukaan Euroopan rikollisjärjestöt ovat muuttaneet nopeasti toimintatapojaan koronaviruksen vuoksi. Useat maat ovat asettaneet sairaalatarvikkeille vientikieltoja, tai sitten niiden viennistä on tehty luvanvaraista, kuten EU on menetellyt.

Uudet kaupan esteet yhdessä nopeasti kohonneiden maailmanmarkkinahintojen kanssa ovat tehneet esimerkiksi hengityssuojien salakuljetuksesta tuottoisaa toimintaa. Suomessa Tulli on tähän mennessä kiinnittänyt lähinnä huomiota laadun valvontaan. Kansalaiset tilaavat verkosta hengityssuojia, joiden toimivuudesta ei ole takeita.

”Tähän mennessä tarkastetut erät eivät ole olleet mitään tuotemerkkiä, eli kysymys ei ole ollut tuoteväärennöksestä”, Äijälä sanoo. ”Mutta on ajan kysymys, koska meillä tehdään ensimmäinen suuri sairaalatarvikkeiden takavarikko.”

Jonkun työt ovat Vuosaaressakin sentään vähentyneet.

”Tällä viikolla ei ole ollut yhtään asiakasta, ja viime viikollakin taisi olla vain yksi”, tullitarkastaja Marjuli Talsi sanoo Tullin pakettiauton vieressä. ”Normaalisti sentään on ainakin yksi ellei useampi päivässä.”

Marjuli Talsi hoitaa rahtilaivojen rajamuodollisuuksia satamassa ja tarvittaessa myöntää viisumin. Kuva: Kalle Koponen / HS

Talsi puhuu merimiehistä, jotka tarkistuttavat passinsa ja saavat myös viisumin Tullin liikkuvasta yksiköstä eli pakettiautosta, jossa on samanlainen varustus kuin rajavartioston asemillakin.

Tavallisesti varustamot vaihtavat alustensa miehistöä koko ajan. Viisumeita taas annetaan Vuosaaressa normaalisti runsain mitoin muun muassa filippiiniläisille, venäläisille ja intialaisille merimiehille, jotka jäävät Suomessa maihin ja lähtevät kotilomalle.

”Harva jää maihin, kun lentoyhteyksiä kotiin ei enää ole”, Talsi arvelee.

”Eivätkä varustamot halua virusta aluksilleen, joten samalla miehistöllä seilataan mahdollisimman pitkään”, Äijälä jatkaa.

Viimeisetkin aamun rekat alkavat häipyä parkkipaikalta, ja Tullin väki vilkuilee kellojaan. Tallinkin Sea Wind -linjan laiva on tulossa puoli yhdeltätoista Viron Muugasta.

Iltapäivällä kuuluu uutisia lentokentältä: Petr Sciliczain lava oli täynnä juuri sitä, mitä asiakirjoissa väitettiinkin: venttiileitä.

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Ulkomaat

Luetuimmat

Uusimmat