Rikostutkinta: Moskovassa toukokuussa tuhoutuneen Suhoi-lentokoneen kapteeni syyllinen - Ulkomaat | HS.fi
Ulkomaat|Lentoturma

Rikostutkinta: Moskovassa toukokuussa tuhoutuneen Suhoi-lentokoneen kapteeni syyllinen

Turma tapahtui toukokuussa Moskovan Šeremetjevon lentokentällä, kun Aeroflotin lentokone syttyi kovan laskeutumisen jälkeen tuleen. Yhteensä 41 ihmistä kuoli.

Pelastusmiehistöä ja tutkijoita oli turmakoneen luona viime toukokuussa Šeremetjevon lentokentällä Moskovan lähistöllä.

Julkaistu: 15.4. 15:49

Moskovassa viime toukokuussa tuhoutuneen reittikoneen kapteeni on saamassa turmasta syytteen.

Venäjällä vakavia rikoksia tutkiva Venäjän federaation tutkintakomitea ilmoitti keskiviikkona saaneensa rikostutkinnan valmiiksi. Sen mukaan kapteenia on syytä epäillä varomattomuudella aiheutetuista kuolemista ja vahingoista.

Turmassa kuoli 41 ihmistä. Lentoyhtiö Aeroflotin Suhoi Superjet 100 -kone oli vähän aiemmin lähtenyt Moskovan Šeremetjevon lentokentältä Murmanskiin, mutta kääntyi pian takaisin. Kone syttyi laskussa tuleen.

Koneen kapteeni on jo aiemmin kiistänyt syyllisyytensä. Sanomalehti Kommersant kertoi jo joulukuussa tutkinnan valmistuneen ja rikostutkijoiden pitävän kapteenia syyllisenä.

Kapteeni kertoi heti turman jälkeen, että salamanisku olisi rikkonut koneen viestintälaitteistoa ja automaattiohjauksen. Siksi lentäjät ilmoittivat runsas 10 minuuttia nousun jälkeen palaavansa Šeremetjevolle.

Lentäjät kertoivat joutuneensa laskeutumaan käsiohjauksella ilman, että järjestelmä olisi avustanut nopeuden tai laskeutumiskulman säätelyssä. Lentäjien mukaan varaviestintäjärjestelmä pätki, joten heillä ei ollut jatkuvaa yhteyttä lennonjohtoon.

Kone laskeutui kovalla vauhdilla epätavallisessa kulmassa ja osuttuaan kiitorataan pomppasi takaisin ilmaan. Kun kone tömähti pompun jälkeen kiitorataan, laskutelineet rikkoivat polttoainesäiliön. Se aiheutti tulipalon.

Heti turman jälkeen monet asiantuntijat ihmettelivät, mikseivät lentäjät reagoineet ensimmäiseen pomppuun nostamalla konetta takaisin taivaalle niin sanottuna ”ylösvetona”.

Kapteenin mukaan kone ei laskeutuessa totellut ohjausta ja heittelehti laskeutumisen aikana. Hänen asianajansa mukaan uhrilukuun vaikutti myös pelastusmiehistön hitaus. Kapteenin mukaan koneen ei myöskään olisi pitänyt syttyä tuleen.

Tutkintakomitean tiedottaja Svetlana Petrenko ilmoitti tiedotteessaan, että teknisen tutkinnan mukaan kone totteli ohjausta. Tutkinnan mukaan myöskään lennonjohdon tai pelastusmiehistön toiminnalla ei ollut vaikutusta turmaan, Petrenko ilmoitti.

Siksi siis koneen kapteeni on tutkintakomitean mukaan syyllinen. Se on siirtänyt tutkinta-aineiston syyttäjälle.

Venäjällä syyttäjät toimivat vain poikkeustapauksissa tutkintakomitean näkemystä vastaan, vaikka organisaatioiden välillä onkin ollut hankausta.

Turmasta on käynnissä myös siviilipuolen onnettomuustutkinta.

Venäjällä keskusteltiin turman jälkeen paljon sekä matkustajien käytöksestä että konetyypistä.

Joidenkin matkustajien nähtiin poistuvan palavasta koneesta käsimatkatavaroiden kanssa, minkä epäiltiin hidastaneen evakuointia. Sen vaikutusta ei kuitenkaan ole vahvistettu.

Suhoi Superjet 100 on Venäjän valtiollisen United Aircraft Corporation -yhtiön valmistama. Sillä on ollut ongelmallinen maine, eikä sitä ole juuri saatu myytyä ulkomaille.

Aiemmin huhtikuussa uutistoimisto Reuters kuitenkin kertoi, että YK on sopinut konetyypin käyttämisestä rauhanturvaajien kuljettamisessa. YK:n lentoja alkaa Venäjän ilmaliikenneviraston mukaan lentää lentoyhtiö Jakutia.

Venäläismedia: Moskovan lentoturman tutkinta keskittyy lentäjien toimintaan, mutta Aeroflotin lentäjä moitti nimettömänä konetyypin vikoja

Kolumni|Lentoturma järkytti ja raivostutti venäläisiä, mutta päälle tuli vielä epäluulo

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Ulkomaat

Luetuimmat

Uusimmat