Saksalaiset saamassa tuhansien eurojen tuen uuden auton ostoon – Auki on vielä, koskeeko tuki myös polttomoottoriauton ostajia - Ulkomaat | HS.fi
Ulkomaat|Saksa

Saksalaiset saamassa tuhansien eurojen tuen uuden auton ostoon – Auki on vielä, koskeeko tuki myös polttomoottoriauton ostajia

Saksan hallitus neuvottelee jättiläismäisestä elvytyspaketista, joka tuo helpotuksia myös lapsiperheille ja kunnille.

Uusia autoja Volkswagenin varastolla Wolfsburgista.

Julkaistu: 2.6. 8:10

Berliini

Saksan hallitus neuvottelee tiistaina elvytyspaketista, jonka suuruus on lehtitietojen mukaan jopa 100 miljardin euron luokkaa.

Pöydällä on veronalennuksia, mahdollisesti velkojen anteeksiantoa kunnille ja ylimääräinen tuki lapsiperheille. Valtiovarainministeri Olaf Scholz (SPD) on esittänyt 300 euron tukea jokaista lasta kohden.

Lisäksi keskustelussa on saksalaisittain pikanttina muttei vähäisenä yksityiskohtana miljardien eurojen tuki autoteollisuudelle.

Saksan hallitusryhmät eli kristillisdemokraattien CDU/CSU sekä sosiaalidemokraattien SPD haluavat elvytyspakettiin omien ohjelmiensa mukaisia painotuksia eli venyttävät päätöstä niin oikealle kuin vasemmalle. Ideologisesti hajanaisen hallituksen erimielisyydet ovat tiedossa jo ennakkoon. Elvytyspaketin poliittisiin paineisiin vaikuttaa se, että Saksassa on ensi vuonna liittopäivävaalit.

Autoteollisuus työllistää yli 800 000 saksalaista. Audeja, bemareita, mersuja, volkkareita ja muita saksalaisautoja valmistetaan maassa noin kuusi miljoonaa kappaletta vuodessa.

Koronaviruspandemian voimistuessa autotehtaat ajettiin alas. Nyt autonvalmistus on taas käynnistynyt, mutta autokaupan tahmeus ympäri maailmaa varjostaa Saksan talouden näkymiä.

Saksan talous supistuu arviolta yli kuusi prosenttia tänä vuonna. Toukokuun puolivälissä valtiovarainministeriö arvioi, että verotulot putoavat noin sata miljardia euroa siitä, mitä marraskuussa arvioitiin.

Kotimaiseen autokauppaan saksalaispoliitikot puhaltavat nyt virtaa niin, että uuden auton ostajaa hellittäisiin jopa tuhansien eurojen arvoisella ostobonuksella. Kotimaisen kysynnän lisäämisellä yritetään paikata vajetta, joka syntyy viennin vähenemisestä.

Kritiikkiä Saksan hallituksen suunnitelma on saanut siitä, että tukea on kaavailtu kaikkiin uusiin autoihin.

Hallituksen kakkospuolueen puheenjohtajakaksikosta Norbert Walter-Borjans sanoi maanantaina, että ostoedussa on järkeä vain, jos se maksetaan ainoastaan ympäristöystävällisestä autosta, ei pelkällä polttomoottorilla toimivasta.

Uudesta auton ostoedusta on puhuttu Saksassa jo toukokuun alusta asti, ja autoteollisuuden lobbausvoima on vahva.

Vuoden 2009 finanssikriisissä Saksa vauhditti uusien autojen kauppaa maksamalla romutusbonusta vanhoista autoista. Romutuksesta maksettava 2 500 euron tuki lisäsi autojen myyntiä neljänneksellä.

Demaripomo Walter-Borjans arvostelee sitä, että autoteollisuus maksaa osakkeenomistajille osinkoja samaan aikaan, kun pyytää valtiota avukseen. Walter-Borjans huomauttaa, että uuden auton ostoetu koskee vain varakkaita, sillä pienituloisilla ei ole uuteen autoon varaa.

Demarien kanssa eri suuntaan vetää erityisesti CSU:n puheenjohtaja ja Baijerin osavaltiopääministeri Markus Söder, joka on myös liittokansleri Angela Merkelin ohella suosituin poliitikko Saksassa.

Söder huomautti viikonloppuna lehtihaastattelussa, että Ranskakin on tukemassa autoteollisuuttaan lähes yhdeksällä miljardilla eurolla.

Söderin mukaan olisi teollisuuspoliittinen virhe olla tukematta ”Saksan talouden sydäntä” eli autoteollisuutta. Söderin mukaan tuki kaikille uusille autoille on joka tapauksessa tuki ympäristöystävällisemmille autoille.

Saksan hallitus on luvannut pelastaa myös lentoyhtiö Lufthansan yhdeksän miljardin euron avustuksella.

Kulutuksen vauhdittamiseksi Saksassa ollaan keventämässä verotusta, vaikka koronaviruskriisi iskee lujasti verotuloihin. Monet poliitikot ajavat solidaarisuusveron poistoa, eli tuloverojen korotusta. Solidaarisuusvero on otettu Saksassa käyttöön vuonna 1991 Länsi- ja Itä-Saksan yhdistyttyä.

Suomessa hallitus neuvottelee talouden elvytystoimista juhannusviikolla.

Saksa|Saksan verotuloissa lähes sadan miljardin euron lovi tänä vuonna, laajentaa tukea työttömille

Koronakriisi|Hetemäen ryhmä esittää ensin elvytystä, sitten sopeutusta: ”Rakenteellisia uudistuksia ei pidä hidastaa”

Suhdanne|Saksalaisten yritysten lähiajan näkemyksissä ”toivon kipinä”

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Ulkomaat