Mainosboikotti painoi Facebookia, Zuckerbergin omistusten arvosta katosi seitsemän miljardia dollaria – Yhtiö kiristää sisältölinjauksiaan - Ulkomaat | HS.fi
Ulkomaat|Sosiaalinen media

Mainosboikotti painoi Facebookia, Zuckerbergin omistusten arvosta katosi seitsemän miljardia dollaria – Yhtiö kiristää sisältölinjauksiaan

Facebook ilmoitti uudesta linjauksestaan sen jälkeen, kun useat yhtiöt olivat vähentäneet mainontaansa sosiaalisessa mediassa. Facebookin toimitusjohtajan Mark Zuckerbergin omaisuuden arvosta on hävinnyt yli seitsemän miljardia dollaria.

Facebookin toimitusjohtaja ja perustaja Mark Zuckerberg Washingtonissa lokakuussa 2019.

Julkaistu: 27.6. 9:44

Sosiaalisen median yhtiö Facebook kiristää linjauksiaan mainonnan suhteen, kertoo uutistoimisto AFP.

Facebook ilmoitti perjantaina kieltävänsä aiempaa enemmän mainoksia, joissa on vihamielistä sisältöä. Vihamielinen sisältö tarkoittaa yhtiön mukaan sisältöä, jossa väitetään, että ihmiset tietyistä etnisistä ryhmistä, seksuaali- tai sukupuolivähemmistöistä, uskontoryhmistä tai kansallisuuksista olisivat vaaraksi turvallisuudelle tai terveydelle.

”Laajennamme toimintamallejamme myös suojelemaan paremmin maahanmuuttajia, siirtolaisia, pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vihamielisiltä mainoksilta”, yhtiön toimitusjohtaja ja perustaja Mark Zuckerberg sanoi AFP:n mukaan.

Facebook voi jatkossa myös liittää ”uutisarvoiseen” sisältöön merkinnän, jos siinä on yhtiön toimintaperiaatteiden vastaista sisältöä. Sisältöä ei siis välttämättä aina poisteta.

Facebook ottaa linjauksessa mallia toiselta sosiaalisen median palvelulta Twitteriltä, joka on liputtanut varoitusmerkillä Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin twiittejä.

Lue lisää: Twitter tarkisti ensimmäistä kertaa Trumpin faktat, mutta antaa presidentin yhä myös valehdella

Kritiikki Facebookia vastaan on yltynyt viime aikoina, koska yhtiö ei poistanut Trumpin väkivaltaan yllyttäväksi tulkittua julkaisua palvelusta. Facebookin omat työntekijät järjestivät aiemmin kesäkuussa ulosmarssin, sillä pitivät yhtiön reagointia presidentin kirjoituksiin riittämättömänä.

Trump sanoi Facebook-julkaisussaan, että ”kun ryöstely alkaa, ammuskelu alkaa”. Tällä hän viittasi Yhdysvalloissa pitkään jatkuneisiin mielenosoituksiin tummaihoisen George Floydin kuoleman johdosta. Jotkut ovat hyödyntäneet mielenosoituksia esimerkiksi kauppojen ryöstämiseen.

Viime viikolla Facebook kertoi poistaneensa palvelustaan Trumpin uudelleenvalintakampanjaan liittyviä mainoksia, koska niissä oli yhtiön mukaan rikottu Facebookin vihapostauksiin liittyviä sääntöjä.

Sosiaalisessa mediassa levitettävää disinformaatiota tarkkailevan DFRLabin johtaja Graham Brookie kutsui Facebookin tuoretta toimenpidettä AFP:n mukaan tervetulleeksi, mutta hän huomautti, että vain pieni osa haitallisesta sisällöstä on mainoksissa.

Facebookin linjaukset seurasivat laajaa mainosboikottia yhtiötä vastaan, AFP kertoo. Juomavalmistaja Coca-Cola ilmoitti perjantaina keskeyttävänsä mainontansa sosiaalisessa mediassa ainakin 30 päiväksi.

The Coca-Cola Companyn toimitusjohtajan James Quinceyn mukaan Coca-Cola aikoo käyttää mainostauon siihen, että se arvioi uudelleen omaa mainospolitiikkaansa ja selvittää sen muutostarpeita.

Yritys kertoi kuitenkin uutiskanava CNBC:lle, ettei tauko tarkoita sitä, että yritys liittyisi etnisten vähemmistöjen oikeuksia edistävien ryhmien ja muiden kansalaisjärjestöjen viime viikolla aloittamaan boikottivaateeseen. Järjestöjen ryhmittymä kehottaa yrityksiä lopettamaan mainostamisen Facebookissa.

Myös monet muut suurbrändit ovat viime aikoina ilmoittaneet boikotoivansa sosiaalisen median alustoja. Esimerkiksi kuluttajatuotejätti Unilever kertoi vetävänsä Yhdysvalloissa mainontansa pois Facebookista, Twitteristä ja Instagramista ainakin vuoden loppuun asti.

Facebookin pörssikurssi lähti Unileverin päätöksen julkistamisen jälkeen yli seitsemän prosentin laskuun.

Bloombergin mukaan Zuckerbergin omistusten arvosta on kadonnut yritysboikottien myötä 7,2 miljardia dollaria. Bloomberg päivittää joka päivä listaa maailman rikkaimmista ihmisistä, ja lauantaina Zuckerberg tippui yhden sijan alemmas neljänneksi.

Lisäksi muun muassa jäätelövalmistaja Ben & Jerry´s, operaattori Verizon ja vaatevalmistaja North Face ovat ilmoittaneet keskeyttävänsä mainontansa Facebookissa. Yhdysvaltalaislehti New York Timesin mukaan merkittäviä mainosboikottiin osallistuvia yhtiöitä on ainakin yhdeksän.

Osa yhtiöistä kuitenkin jatkaa mainontaa kuvapalvelu Instagramissa, jonka Facebook omistaa.

Sosiaalinen media|Nimekkäät brändit keskeyttävät mainonnan Facebookissa, taustalla kansalaisjärjestöjen boikotti

Sosiaalinen media|Facebook pyörsi puheitaan, kun työtekijät alkoivat protestoida: Nyt tarkastellaan, pitääkö väkivaltaa lietsoviksi katsottuja kirjoituksia arvioida toisin

Sosiaalinen media|Facebookin työntekijät järjestivät ulosmarssin ja syyttivät yhtiön johtoa riittämättömästä reagoinnista presidentti Trumpin kirjoituksiin

Seuraa uutisia tästä aiheesta

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Ulkomaat