Venäjän avaruusjohtaja Rogozinin neuvonantaja pidätettiin epäiltynä valtiopetoksesta - Ulkomaat | HS.fi
Ulkomaat|Venäjä

Venäjän avaruusjohtaja Rogozinin neuvonantaja pidätettiin epäiltynä valtiopetoksesta

Julkisuudessa arveltiin, että pidätys johtuisi neuvonantaja Safronovin aiemmasta työstä toimittajana.

Julkaistu: 7.7. 12:31

Venäjän tutkintaviranomaiset ovat pidättäneet avaruushallinnosta vastaavan valtionyhtiön Roskosmosin pääjohtajan Dmitri Rogozinin neuvonantajan Ivan Safronovin epäiltynä valtiopetoksesta. Roskosmos vahvisti venäläisissä tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa esitetyt väitteet pidätyksestä uutistoimisto Interfaxille tiistaina.

”Tutkintaviranomaiset ovat pidättäneet tänään valtionyhtiön pääjohtajan neuvonantajan Safronovin epäiltynä valtiopetoksesta”, Roskosmosin tiedotus ilmoitti Interfaxille. ”Tutkinta on tällä hetkellä meneillään ja Roskosmos tekee täyttä yhteistyötä tutkijoiden kanssa.”

Toimittaja Safranov nimitettiin Rogozinin julkisuusasioista vastaavaksi neuvonantajaksi toukokuussa. Uutissivusto Meduzan mukaan Safronovin pidätys ei liity hänen työhönsä avaruushallinnossa eli toisin sanoen kyse olisi hänen aiemmasta työstään tutkivana journalistina.

30-vuotiaasta Ivan Ivanovitš Safronovista on syytä käyttää nimitystä Safronov nuorempi. Hänen vuonna 1956 syntynyt isänsä Ivan Ivanovitš Safronov työskenteli sanomalehti Kommersantin sotilasasioiden toimittajana ja joutui turvallisuuspalvelu FSB.n kuulusteluihin Venäjän asekauppoja koskevan uutisointinsa vuoksi.

Safronov vanhempi kuoli 2007 epäselvissä olosuhteissa pudottuaan asuintalonsa viidennestä kerroksesta. Rikostutkinnan jälkeen hänen kuolemansa julistettiin itsemurhaksi.

Safronov nuorempi jatkoi kirjaimellisesti isänsä työtä. Hänet palkattiin yliopistotutkinnon jälkeen Kommersantin aseteollisuudesta ja avaruusprojekteista vastaavaksi toimittajaksi.

Laatulehti Kommersantin omistaja, miljardööri Ališer Usmanov antoi Safronoville potkut 2019 sen jälkeen, kun toimittaja oli yhdessä politiikan toimituksen kollegoidensa kanssa julkaissut arveluita parlamentin ylähuoneen puheenjohtajan Valentina Matvijenkon erosta. Tämän jälkeen koko lehden politiikan toimitus erosi protestiksi potkuista.

Uutistoimisto Tass kertoi vuosi sitten nimettömään tuomioistuinlähteeseen vedoten, että Kommersantia epäillään salassa pidettävien tietojen julkaisemisesta.

Uutissivusto The Bellin mukaan kyse oli uutisesta, jonka mukaan Venäjä oli myymässä ilmavoimiensa ykköskoneita eli Suhoi-35-hävittäjiä Egyptille. Safronov nuorempi kuului artikkelin kirjoittajiin.

Roskosmosin pääjohtaja Dmitri Rogozin, 57, on kansallismielinen konservatiivipoliitikko, jonka presidentti Vladimir Putin nimitti avaruuskorporaation pääjohtajaksi kaksi vuotta sitten. Safronovin toukokuista nimitystä hänen neuvonantajakseen pidettiin yllättävänä.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Luetuimmat - Ulkomaat