Dokumentti­sarjan tekijät löysivät Estonia-laivan kyljestä reiän, joka on saattanut vaikuttaa aluksen uppoamiseen – Suomalaistutkija: ”Aika ufo tarina” - Ulkomaat | HS.fi

Dokumentti­sarjan tekijät löysivät Estonia-laivan kyljestä reiän, joka on saattanut vaikuttaa aluksen uppoamiseen – Suomalaistutkija: ”Aika ufo tarina”

Viro, Suomi ja Ruotsi aikovat tutkia väitteet.

Videokuva syyskuussa 1994 uponneesta matkustajalautta Estoniasta noin 80 metrin syvyydessä Itämeren pinnasta.­

28.9. 11:18 | Päivitetty 28.9. 16:40

Tuoreen dokumenttisarjan tekijät ovat tehneet Itämerelle uponneesta Estonia-laivasta löytöjä, joiden perusteella Suomen, Viron ja Ruotsin hallitukset aikovat käynnistää uusia selvityksiä laivan uppoamissyystä, maiden ulkoministerit kertoivat maanantaina yhteisessä tiedotteessaan.

Discovery-kanavan Dplay-palvelussa maanantaina julkaistussa dokumenttisarjassa Estonia – Mullistava löytö esitetään Estonia-hylystä uusia kuvia, joissa näkyy muun muassa aiemmin havaitsematon suuri reikä laivan kyljessä.

Estonia-laivan kyljestä löydettiin jopa neljä metriä pitkä reikä. Kuva on ruutukaappaus suoratoistopalvelu Dplayn Estonia – Mullistava löytö -dokumenttisarjasta.­

Ruotsalaisen Aftonbladet-lehden mukaan reikä on jopa neljä metriä pitkä, ja se on löydetty laivan kyljestä, joka aiemmin makasi osittain merenpohjassa.

”Ei voida sulkea pois sitä, että vauriolla on ollut merkitystä uppoamiseen”, professori Jørgen Amdahl sanoo dokumentissa Aftonbladetin mukaan.

Dokumenttisarjassa arvellaan, että reikä on saattanut syntyä törmäyksestä, mutta räjähdystäkään ei suljeta pois laskuista.

Reikä löydettiin Estonia-laivan rungon alaosasta, ja se näkyy ESTLINE-tekstin viimeisen e-kirjaimen vieressä. Kuva on ruutukaappaus suoratoistopalvelu Dplayn ESTONIA – Mullistava löytö -dokumenttisarjasta.­

Uudet löydöt tukevat sitä teoriaa, että laivan rungossa olisi ollut reikä, joka johti laivan nopeaan uppoamiseen. Viranomaiset ovat kuitenkin olleet tähän saakka sitä mieltä, että laivan uppoaminen johtui keulavisiirin irtoamisesta.

Myös ulkoministerit painottavat tiedotteessa sitä, että he luottavat yhä laivan uppoamisen syistä koottuun loppuraporttiin vuodelta 1997. Raportin mukaan uppoamisen syy oli keulavisiirin irtoaminen. Sen seurauksena vesi pääsi laivan autokannelle.

Onnettomuus­tutkintakeskuksen johtava tutkija Kai Valonen ei usko reiän syntyneen ennen Estonian uppoamista.

”Tutkinnan perusteella on aivan varma, että ensin murtui ja aukesi keulavisiiri ja sitten ajoramppi, ja vesi tuli isolla voimalla avoimesta etuosasta”, Valonen sanoo. ”Silloin aikanaan todettiin sukelluksilla, että ramppi oli ollut kokonaan auki.”

”En pidä todennäköisenä, että samaan aikaan tulee reikä jonnekin ihan muualle”, Valonen jatkaa. ”Se on aika ufo tarina.”

Valonen on ollut Estonia-tutkimusten kanssa tekemisissä 1990-luvun lopulta lähtien. Viimeksi viime vuonna hän kävi Onnettomuus­tutkintakeskuksen koko Estonia-materiaalin läpi. Valonen järjesteli 15–17 hyllymetrin verran asiakirjoja, jotka siirrettiin Kansallisarkistoon.

”Mitään tutkintaa ei meidän historiassa ole yritetty näin paljon kyseenalaistaa”, Valonen sanoo. ”Mutta pääjohtopäätöksiä ei ole pystytty kumoamaan, vaikka on kuinka yritetty. Se on hyvin tehty tutkinta, ja se on kestänyt.”

Nyt puheenaiheeksi nousseen reiän syntymissyytä Valonen ei pysty tarkemmin analysoimaan, koska on vasta nähnyt lyhyen osuuden uudesta Estonia-dokumentista.

”Varteenotettava arvaus on, että reikä on syntynyt, kun laiva on osunut pohjaan”, Valonen sanoo.

”Mikään laskelma ei pysty osoittamaan, että vesilinjan alla olisi ollut reikä, joka olisi uppoamisen aiheuttanut. Jos vettä olisi tullut autokannen alle, laiva olisi uponnut aivan eri tavalla.”

Ruotsin, Suomen ja Viron ulkoministereiden yhteisesti allekirjoittamassa lausunnossa sanotaan, että hallitukset pyrkivät yhdessä arvioimaan dokumentissa esitetyt uudet tiedot.

”Viro, Suomi ja Ruotsi ovat sopineet, että jos uusia merkittäviä ja aiemmin kertomattomia tietoja M/S Estonian katastrofista tulee, Viro, Suomi ja Ruotsi arvioivat tiedot yhdessä”, tiedotteessa sanotaan.

Uusien tietojen tarkistamisessa vetovastuu annetaan Virolle, tiedotteessa todetaan.

Ulkoministerit toteavat tiedotteessaan, että uudet löydökset tarkistetaan siten, ettei hautarauhaa Estonia-hylyllä häiritä.

M/S Estonia upposi tasan 26 vuotta sitten, 28. syyskuuta 1994, kansainvälisellä merialueella, noin 40 kilometrin päässä Utön saaresta.

Onnettomuudessa kuoli 852 ihmistä. 137 ihmistä saatiin pelastettua.

Dokumentin ohjaaja Henrik Evertsson tuotantoyhtiö Monsterista sanoi tiedotteessa, että sarjan tekijät vakuuttuivat joidenkin eloonjääneiden sekä uhrien omaisten väitteistä, ettei keulavisiiri ollut uskottava selitys uppoamiselle.

”Kun alunperin aloimme tutkia tätä tapausta, tulimme entistä vakuuttuneimmiksi siitä, että selviytyneiden ja omaisten ilmaisemat huolet olivat oikeutettuja. Erityisesti johtopäätös siitä, miten Estonia upposi oli erityisen mielenkiinnon kohde. Sitä meidän oli ehdottoman välttämätöntä tutkia”, Evertsson sanoi tiedotteessa.

Lue myös: HS:n Kuukausiliitteen erikoisartikkelissa 11 ihmistä kertoo Estonian uppoamisyön dramaattisista hetkistä ja selviytymisestään

Oikaisu 28.9. kello 13.46: Jutussa kirjoitettiin aiemmin virheellisesti, että raportti väittäisi Estonian uppoamisen syyksi auki jäänyttä keulavisiiriä. Onnettomuudessa keulavisiiri irtosi.

Luitko jo nämä?

Osaston uusimmat

Luetuimmat - Ulkomaat