Ei jonoja, ei rekkoja, ei paniikkia: Brexit-arki Englannissa alkoi täysin odotusten vastaisesti - Ulkomaat | HS.fi

Ei jonoja, ei rekkoja, ei paniikkia: Brexit-arki Englannissa alkoi täysin odotusten vastaisesti

Pandemia ja uusi brexit-byrokratia pitävät rajoilta poissa kaikki ne, joiden ei ole aivan pakko päästä Englannista Ranskaan tai Ranskasta Englantiin.

Doverin satama ammotti tyhjyyttään lauantaiaamuna. Brexitin siirtymäkauden päättyminen ei tuonutkaan heti pitkiä jonoja. Lauttoihin oli pyrkimässä vain kourallinen rekkoja ja henkilöautoja.­

4.1. 2:00 | Päivitetty 4.1. 13:16

Ashford/Dover

Katson autiota hiekkarantaa, ajatukseni mun kauas kantaa...

Päässä alkaa soida Katri Helenan ikivanha hitti, kun edessä avautuu Englannin kanaali ja aurinkokin puskee esiin teräksenharmaan pilviharson takaa.

Mikä rauha, mikä hiljaisuus.

Mutta nyt ei olla autiolla hiekkarannalla. Edessä avautuu yksi Britannian ja koko maailman vilkkaimmista matkustajasatamista: Dover.

Doverin satama ei ole koskaan autio – paitsi juuri nyt, kun sen pitäisi olla erityisen ruuhkainen ja tukossa.

Britannian EU-eron eli brexitin siirtymäkausi päättyi vuoden vaihtuessa eli perjantain vastaisena yönä.

Samalla Britannia jätti EU:n sisämarkkinat ja tulliliiton. Iso määrä uutta rajabyrokratiaa astui voimaan.

Brexit-arjen veikattiin tuovan heti pitkät jonot Kanaalin kummallekin puolelle. Toisin kävi. Tammikuu alkoi poikkeuksellisen hiljaisena.

Lauantaina 2. päivänä tammikuuta Doverin satama on lähes autio.

Minä tahansa normaalina lauantaina henkilöautot ja rekat odottaisivat jonoihin pakkautuneina lauttoihin pääsyä. Viikonloput ovat usein arkipäiviäkin kiireisempiä.

Doverin satama on normaaliaikoina hyvin kiireinen. Sataman kautta kulki vuonna 2019 lähes 10,9 miljoonaa henkilömatkustajaa.­

Vuosittain Doverin satamasta lähtee yli kaksi miljoonaa henkilöautoa ja noin 2,5 miljoonaa rekkaa.

Nyt vaan ei jonoja näy. Parkkipaikat ammottavat tyhjyyttään.

Jotain liikettä sentään. Satamaan lipuu DFDS-yhtiön lautta. Ranskan-lautalta ajaa ulos kolme henkilöautoa, yksi pakettiauto ja kahdeksan rekkaa.

Ranskan Calais’hen lähtijöiden joukko on yhtä vähälukuinen: seitsemän henkilöautoa, seitsemän rekkaa ja iso säiliöauto.

DFDS-yhtiön lauttaan oli pyrkimässä lauantaiaamuna vain seitsemän henkilöautoa, seitsemän rekkaa ja säiliöauto. Pandemia rajoittaa matkailua, eikä Ranska päästä rajan yli kuin määrätyt ryhmät. Kaikilta 11 vuotta täyttäneiltä vaaditaan negatiivinen koronatesti.­

Mitä tapahtui brexit-ruuhkille? Missä kaikki ovat?

Uusi brexit-byrokratia ja pandemia ovat painaneet yhdessä rajanylitykset minimiin. Liikkeelle lähtevät nyt vain ne, joiden on aivan pakko.

”Hyvin hiljaista on. Sama juttu oli Ranskan puolella, ja nyt myös täällä Englannissa”, kertoo hollantilainen rekkakuski Eddy Smith.

Smith on matkalla yhdessä kollegansa kanssa. Rekat ajavat peräkkäin ja pitävät toisiinsa ja esimieheensä Hollannissa yhteyttä radiopuhelimitse.

Hollantilainen Eddy Smith ajaa Hollannin ja Englannin väliä säännöllisesti. Viime viikolla hän teki edestakaisen matkan kahdesti. Esimies Hollannissa hoitaa paperityöt kuljettajien puolesta.­

Lue lisää tunnelmista Kanaalin toiselta puolelta Ranskasta tästä HS:n Brysselin-kirjeenvaihtajan Jenni Virtasen jutusta.

Kaksikko saapui Englantiin Eurotunnelia pitkin varhain lauantaiaamuna. Lasti ajettiin Heathrow’n lentokentän lähelle, ja kotimatkalle päästiin jo saman päivän iltana.

”Pomomme oli hoitanut kaiken paperityön valmiiksi. Pitää olla tullin vaatimat paperit ja koodit. Silloin rajalla ei mene kauaa aikaa”, Smith kertoo rekkojen pysähdyspaikalla Ashfordin lähellä.

Tuulilasissa roikkuvat pienet posliiniset hollannikkaat.

Kaikki yhtiöt eivät ole kuulemma yhtä hyvin ajan tasalla brexitin tuomista vaatimuksista. Smith arvioi, että etenkin Balkanilta ja itäisestä Euroopasta tulevilla rekoilla on paperityön kanssa ongelmia.

”Vasta lähikuukausina nähdään, kuinka arki alkaa sujua.”

Britannia erosi virallisesti EU:sta jo noin yksitoista kuukautta sitten. Brexitin siirtymäkauden aikana elämä jatkui kuitenkin lähes kuten ennenkin.

Nyt eroa pehmentävää puskuria ei enää ole. Paperityö lisääntyy, vaikka Britannia porrastaakin rajatarkastusten aloittamista. Viimeisiäkin uusia säännöksiä aletaan noudattaa heinäkuussa.

Jotta rekat eivät pakkaantuisi Kentin kreivikuntaan eli Kaakkois-Englantiin ilman vaadittuja papereita, jo pelkkä Kentiin ajaminen edellyttää erityisen luvan.

Tätä 24 tuntia voimassa olevaa Kent Access Permit -rekisteröintiä (KAP) pitää hakea verkossa, jos aikoo rekalla Eurooppaan Eurotunnelin kautta tai lautalla. Lupamenettely on jo saanut lempinimen Kermit.

”Soitimme pomolle, että olemme valmiita tulemaan kotiin. Hän haki meille samoin tein KAP:n ja teki varauksen Eurotunneliin, joten kaikki on taas kunnossa”, Smith kertoo.

Jos Kermitiä ei ole, kuljettajalle voi paukahtaa 300 punnan eli noin 340 euron sakko.

Vaikka tammikuu alkoi Kentissä verkkaisena ja rauhaisana, tunnelmat olivat vielä pari viikkoa sitten toiset.

Ranska sulki rajansa Britanniasta tulevalta liikenteeltä joulua edeltävänä sunnuntaina. Syynä oli Englannissa nopeasti leviävä koronaviruksen uusi muunnos.

Tuhannet rekat jäivät jumiin Kentiin valtatien varteen. Armeija lähti tekemään kuljettajille koronatestejä, jotta suma saataisiin purettua.

Ranska raottikin taas pian rajojaan, mutta kaikilla 11 vuotta täyttäneillä pitää olla nyt negatiivinen koronatesti, jos mielii Englannista Ranskaan.

Testipakosta muistuttavat monet valokyltit M20-valtatien varrella. Toiset valokyltit muistuttavat siitä, että EU:hun menevää rahtia koskevat nyt uudet määräykset.

Koronatestiin joutui joulukuun lopulla myös Smith, joka ajaa koko ajan Englannin ja Hollannin väliä.

Smith kehuu englantilaisia testausjärjestelyjä tehokkaiksi, vaikka joutuikin seisomaan ulkona kylmässä pitkät tovit.

”Rekat pantiin menemään kolme autoa leveässä muodostelmissa. Kuskit käskettiin ulos, ja sotilaat jakoivat koronatestit muovipussissa. Testi piti ottaa itse, ja tiputtaa valmis testi maahan. Sitten sotilas kävi katsomassa tuloksen ja antoi luvan jatkaa matkaa.”

Britannian liikenneministeri Grant Shapps ilmoitti uudenvuodenaattona, että rekkakuskeille oli tehty jo yhteensä 33 783 koronatestiä. Niistä positiivisia oli 102 eli 0,3 prosenttia.

Viikonloppuna M20-valtatien ulommaisilla suljetuilla kaistoilla näkyi yhä harvakseltaan rekkoja ja armeijan testaajia.

Tulevien rekkasumien varalle Ashfordiin on nousemassa parin tuhannen rekan odottelualue. Sieltä on vain lyhyt ajomatka niin Doverin satamaan kuin Eurotunneliinkin.

Yhdentoista hehtaarin jättiparkki kulkee lempinimellä Farage’s Garage. Se ei ole vieläkään auki, vaikka rakennustyö alkoi jo kuukausia sitten.

Uutuutena sitten viime syyskuun silmään pistää noin kolme metriä korkea lauta-aita. Se antaa suojaa lähiasutukselle sekä yli tuhatvuotiselle Pyhän Maryn kirkolle.

Rekkaparkin rakennustyömaan jokaista sisäänkäyntiä partioi lauantainakin neonsuoja-asuinen vartija.

Ne jotka voivat, välttävät tulevat ruuhkat etsimällä uusia reittejä. Esimerkiksi Irlannista on lisätty lauttavuoroja suoraan Manner-Eurooppaan.

Irlanti kuuluu EU:hun, mutta Britannia ei. Siksi Britannia menetti etunsa maasiltana Irlannin ja mantereen välissä.

Lue lisää rekkaparkin rakentamisesta viime syksynä sekä paikallisten tunnelmista puolesta ja vastaan tästä HS:n jutusta.

Vaikka Ashfordissa ei rekkoja vielä seisokaan, löytyy jokunen läheisen huoltoaseman puoliautiolta lepopaikalta.

Rekkojen pysähdyspaikalla Ashfordin lähellä Kentissä oli lauantaina hiljaista.­

Makedoniasta, Turkista, Romaniasta, Bulgariasta... Kukaan kuljettajista ei puhu englantia, tai ei ainakaan myönnä puhuvansa, jotta ei tarvitsisi vastata toimittajan kysymyksiin.

Puolalaisrekassa nukutaan. Vain punainen valoristi loistaa tuulilasin sisäpuolella.

Viimein näkyy liikettäkin. Marokkolainen kuljettaja on lähtenyt jaloittelemaan ja pysähtyy juttelemaan.

”Ruuhkia? En ole nähnyt. Ajoin Marokosta Espanjan ja Ranskan kautta Englantiin. Pian lähden takaisin”, Aboussalihi Brahim kertoo.

Marokkolainen rekkakuski Aboussalihi Brahim ajoi Englantiin Marokosta Espanjan ja Ranskan kautta. Hän ei ole kärsinyt ruuhkista.­

Entä brexit-byrokratiaa? Onko se aiheuttanut ongelmia?

”Byrokratiaa? En ole nähnyt byrokratiaa.”

Brexit-arki alkoi, kun vuosi vaihtui

Britannian EU-eron eli brexitin siirtymäkausi päättyi vuoden vaihtuessa.

Samalla Britannian jäsenyys EU:n sisämarkkinoilla ja tulliliitossa päättyi.

EU:n ja Britannian solmima kauppa- ja yhteistyösopimus takaa, että kauppa jatkuu ilman tulleja ja kiintiöitä.

Rajabyrokratia lisääntyy tästä huolimatta. Rajalla tuotteista pitää tehdä selvitys.

Elävistä eläimistä sekä muun muassa eläin- ja kasviperäisistä tuotteista pitää tehdä omat lisäselvityksensä.

Englannin puolella rekat tarvitsevat myös erityisen luvan (KAP) ennen kuin ne saavat ajaa Kentin kreivikuntaan ylittämään Kanaalin joko lautalla tai tunnelia pitkin.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat