Entinen Boeing-päällikkö väittää, että 737 Max -koneiden turvallisuudessa olisi yhä selvittämättömiä ongelmia – Lentolupaa Eurooppaan odotetaan tällä viikolla - Ulkomaat | HS.fi

Entinen Boeing-päällikkö väittää, että 737 Max -koneiden turvallisuudessa olisi yhä selvittämättömiä ongelmia – Lentolupaa Eurooppaan odotetaan tällä viikolla

Yhdysvaltain ja Euroopan ilmailuviranomaiset ovat vakuuttaneet, että koneiden viat on tutkittu läpikotaisin.

American Airlines -yhtiön Boeing 737 Max -kone nousi ensimmäiselle kaupalliselle lennolle kahdenkymmenen kuukauden lentokiellon jälkeen Miamissa 29. joulukuuta.­

25.1. 16:55

Lentoyhtiö Boeingin entinen paikallispäällikkö Ed Pierson on herättänyt viime viikon keskiviikolle päivätyssä raportissaan uusia kysymyksiä Boeing 737 Max -konetyypin turvallisuudesta. ”737 Max – ei vieläkään korjattu” -nimisessä asiakirjassa väitetään, että Boeingin viimeaikaisissa lentoturma­tutkinnoissa olisi jätetty huomiotta merkittäviä tietoja Lion Airin lennon 610 ja Ethiopian Airlinesin lennon 302 putoamisen syistä.

Piersonin mukaan koneiden putoamiselle on ainakin kolme vaihtoehtoista mutta toistaiseksi tutkimatonta selitystä. Hänen kommenteistaan uutisoi maanantaina Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Boeingin 737 Max -konetyyppi oli osallisena satojen ihmisten hengen vaatineisiin lentoturmiin lokakuussa 2018 ja maaliskuussa 2019. Ensin Lion Airin lento syöksyi mereen Indonesiassa mukanaan 181 matkustajaa ja kahdeksan miehistön jäsentä. Vain muutamaa kuukautta myöhemmin Ethiopian Airlinesin lento putosi pian pääkaupunki Addis Abebasta nousunsa jälkeen. 157 ihmistä kuoli. Heistä 149 oli matkustajia.

737 Max asetettiin keväällä 2019 laajaan lentokieltoon, mutta joulukuussa Euroopan lentoturvallisuusviraston EASA:n johtaja Patrick Ky ilmoitti pitävänsä konetyyppiä jälleen turvallisena lentokäyttöön. Yhdysvaltain ilmailuvirasto FAA antoi viime marraskuussa luvan koneiden palauttamiselle liikenteeseen tietyin ehdoin, ja Brasiliassa ensimmäinen matkustajalento lento 737 -koneella lennettiin joulukuun alussa.

Euroopassa lentolupaa on odotettu tällä viikolla.

Indonesian ja Etiopian lento-onnettomuuksien on arvioitu johtuneen koneiden lennonohjaus­järjestelmässä olleesta viasta. Konetyypin turvallisuuden varmistamiseksi tehdyt parannukset on kohdistettu pitkälti tähän järjestelmään, mutta Piersonin mukaan tutkittavaa olisi vielä esimerkiksi selittämättömissä sähköisten järjestelmien poikkeamissa sekä koneiden tuotanto-olosuhteissa.

Pierson johti 737-koneiden tuotantoa Rentonissa Washingtonin osavaltiossa vuosina 2015–2018. Hän oli tärkeä todistaja lentoturmien vuoksi järjestetyissä kuulemisissa. The New York Times -lehden läpikäymän todistajanlausunnon mukaan Boeingin Rentonin-tehdas oli hänen viimeisenä vuotenaan ”kaoottisessa” kunnossa. Työntekijät olivat kuormittuneita ja virheille alttiita. Viivästyksistä huolimatta koneiden tuotantotahtia kiristettiin. Pierson sanoi, ettei ole enää varma, antaisiko perheensä nousta Boeingin lentokoneisiin.

BBC:n haastatteleman, jutussa nimeämättömän asiantuntijan mukaan Piersonin raportissa tehdään joitakin hyviä havaintoja esimerkiksi laadunvalvonnasta. Hän ei kuitenkaan antaisi sille turhan suurta painoarvoa. Raportti oli koostettu aiemmista tutkinnoista, minkä vuoksi siinä esitettyjä tietoja on saatettu käydä jo läpi.

Boeing on kutsunut näkemyksiä tuotanto-olojen ja onnettomuuksien välisestä yhteydestä perättömiksi. Myös Yhdysvaltain ja Euroopan ilmailuviranomaiset ovat vakuuttaneet, että koneiden viat on tutkittu läpikotaisin.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat