Suezin kanavan tukkinutta kontti­laivaa yritetään irrottaa jo kolmatta päivää: Varustamot joutuvat pian pohtimaan Afrikan kiertämistä - Ulkomaat | HS.fi

Suezin kanavan tukkinutta kontti­laivaa yritetään irrottaa jo kolmatta päivää: Varustamot joutuvat pian pohtimaan Afrikan kiertämistä

Ammattipelastusryhmät Japanista ja Hollannista laativat suunnitelmaa laivan irrottamiseksi.

24.3. 8:35 | Päivitetty 25.3. 15:22

Suezin kanavan tukkinut konttialus on yhä karilla. Keskiviikkoiltana keskeytyneet pelastustyöt käynnistyivät jälleen uudelleen torstaiaamuna, uutisoi uutistoimisto Reuters.

Kova tuuli ja 400 metriä pitkän aluksen suuruus kuitenkin hidastavat ja vaikeuttavat pelastusoperaatiota, kertoi logistiikkayhtiö GAC keskiviikkoyönä lähettämässään tiedotteessa.

Jo yli kaksi vuorokautta kestäneeseen konttilaivan irrottamisoperaatioon on osallistunut kymmenkunta pientä hinaajaa. Torstaiaamuna irrotustöitä jatkettiin viiden hinaajan voimin.

Aluksesta saatujen kuvien perusteella laivan keulaosa on osittain kaivautunut rantapenkereeseen. Kaivinkoneet ovat poistaneet hiekkaa ja mutaa keulan ympäriltä.

Suezin kanavan liikenne on ollut poikki tiistaiaamusta, jolloin konttialus ajoi karille ja jäi poikittain jumiin keskelle kanavaa.

Keskiviikkona logistiikkayhtiö GAC ehti tiedottaa virheellisesti, että alus olisi jo saatu osittain irrotettua ja liikenne maailman merirahdin tärkeimmällä kanavalla jatkuisi piankin.

Valtavan aluksen asennon kääntäminen osoittautui kuitenkin hankalaksi. Torstai-iltapäivällä alus makaa yhä poikittain keskellä kanavaa, näyttää meriliikenteen seurantasivusto Vesselfinder.

Torstai-iltapäivällä Reuters uutisoi, että ongelmatilannetta yritetään selvittää kahden ammattipelastusryhmän voimin. Hollantilainen ja japanilainenpelastusryhmä suunnittelevat yhteistyössä Suezin kanavan viranomaisten ja laivan kapteenin kanssa nykyistä tehokkaampaa keinoa suuren laivan irrottamiseksi pinteestä.

Kanavan eteläsuulle Punaisellemerelle on torstaiaamuna pakkautunut kymmenien alusten suma. Joukossa on suuri määrä öljytankkereita, konttilaivoja ja irtolastialuksia.

Laivakuljetusasiantuntijat sanovat, että jos tukosta ei saada auki seuraavan 24–48 tunnin aikana, osa yhtiöistä joutuu ehkä uudelleenohjaamaan rahtinsa, uutisoi Reuters. Afrikan ympäri kiertäminen pidentäisi alusten matka-aikaa ainakin viikolla, mikä tulisi yhtiöille kalliiksi.

Karille ajaneen konttilaivan nimi on Ever Given. Alus on rekisteröity Panamaan ja sitä liikennöi taiwanilainen Evergreen-laivayhtiö. Kiinasta lähteneen, täydessä lastissa olleen laivan lopullisena määränpäänä oli Hollannin Rotterdam, jonne laivan oli määrä saapua 1. huhtikuuta.

Aluksi logistiikkayhtiö GAC kertoi, että onnettomuuden aiheutti sähkökatkos. Myöhemmin Suezin kanavan viranomaiset sanoivat, että laivan hallinta menetettiin huonon sään ja yllättävän tuulenpuuskan vuoksi.

Egyptiä ravistelivat tiistaina hiekkamyrskyt, jotka heikensivät näkymää. Egyptin säätietojen mukaan tuulenpuuskien nopeus kiihtyi alueella 50 kilometriin tunnissa.

Viranomaiset pohtivat Ever Given -laivan irroittamista.

Logistiikan professori Lauri Ojala Turun yliopistosta pitää huonoa säätä uskottavana selityksenä ohjattavuuden menettämiselle.

”Konttialus on kuin ruotsinlaiva. Sen tuulipinta on todella iso. Silloin, kun aluksen nopeus on hyvin alhainen, sen ohjailtavuus on tosi heikko ja tuulen vaikutus suureen pinta-alaan voi olla sellainen, ettei alusta pysty ohjaamaan”, Ojala kertoi.

Haverin lopullinen syy kuitenkin selviää vasta myöhemmin, hän muistutti.

Pitkä katkos kanavan meriliikenteessä merkitsee suuria toimitusongelmia kanavan kautta kulkeville tuotteille.

Egyptissä Siinain niemimaan länsipuolella sijaitseva Suezin kanava on yksi maailman liikennöidyimmistä merenkulkureiteistä ja merirahdin merkittävin pullonkaula. Suezin kanavan kautta kulkee yli kymmenen prosenttia koko maailman rahtiliikenteestä ja kolmekymmentä prosenttia konttiliikenteestä.

Kanavan kautta toimitetaan sekä kulutustuotteita että raakaöljyä. Bloomberg uutisoi, että onnettomuus nosti raakaöljyn hintaa tiistain ja keskiviikon välisenä yönä, kun sijoittajat varautuivat öljyn toimitusongelmiin. Tämän on pelätty nostavan polttoaineiden hintaa myös Euroopassa.

Toisaalta Reuters uutisoi torstaiaamuna, että öljyn hinta kääntyi pieneen laskuun tukoksen pitkittymisestä huolimatta.

Keskiviikkona kanavassa oli jumissa esimerkiksi venäläistä, omanilaista, yhdysvaltalaista ja saudiarabialaista öljyä kuljettavia säiliölaivoja, uutisoi CNN.

Kanavaan muodostunutta laivasumaa on pyritty helpottamaan myös avaamalla kanavan pääuoman vierellä kulkevan vanhemman kanavan osia. Vessel Finder -sivuston mukaan Ever Given -alus on kuitenkin poikittain kanavan eteläosassa Port Suezin kaupungin lähellä, jonka kohdalla kanavassa on vain yksi uoma.

Edellisen kerran liikenne Suezin kanavassa keskeytyi vuonna 2017, kun japanilainen rahtialus sai pohjakosketuksen teknisten ongelmien takia. Tuolloin hinaajat saivat kanavan tukkineen aluksen irti muutamassa tunnissa.

Työntekijöitä jumiin jääneen laivan vieressä Suezin kanavassa keskiviikkona.

Jos Suezin kanavassa tapahtuvalle haverille olisi haluttu etsiä mahdollisimman huono ajankohta, se olisi voinut olla juuri nyt. Professori Ojalan mukaan maailman konttimarkkinoilla ja -kuljetuksissa oli jo entuudestaan erittäin huono tilanne, jota suuren konttialuksen kääntyminen poikittain Suezilla sekoittaa entisestään.

”Tämän vaikutus on huomattavasti suurempi nyt kuin mitä se olisi ollut, jos tämä olisi tapahtunut normaalioloissa”, Ojala sanoo.

Hänen mukaansa vuosi sitten koronapandemian myötä alkaneet vaikeudet kärjistyivät maailmanlaajuisessa konttiliikenteessä entisestään vuodenvaihteessa. Esimerkiksi Kiinasta puuttuu tyhjiä kontteja lastattavaksi vientiin, kun taas Yhdysvaltain länsirannikolla on satojatuhansia kontteja purkamatta sairastumisten takia. Kontit ovat siis väärissä paikoissa.

Konttiliikenteessä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ojalan mukaan ennen koronaa konttialukset kulkivat noin 80–90-prosenttisesti aikataulussa, mutta nyt täsmällisyys on pudonnut noin 40 prosenttiin – siis jo ennen Suezin haveria.

Suezin tilanne ei heijastu kokonaiskuvaan vain Ever Given -aluksen kuljettamien konttien takia. Tukoksen vuoksi viivästyi myös ainakin sadan kanavassa jo olevan tai siihen pyrkivän aluksen matka, joista Ojalan arvion mukaan yli puolet on nimenomaan konttialuksia. Suezin yksittäisen tapahtuman kerrannaisvaikutuksissa ei hänen mukaansa puhutakaan ehkä viikoista vaan kuukausista.

Oikaisu 24.3. kello 11.47: GAC ei ole varustamo vaan logistiikkayhtiö. Oikaisu 25.3. kello 11.40: Konttilaiva ei paina 220 000 tonnia, vaan aluksen tilavuuden bruttovetoisuus on noin 220 000. Tuulenpuuskista ei raportoinut laivan miehistö, vaan Suezin kanavan viranomaiset.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat