Kiinan kommunistinen puolue ja kiinalaiset kuluttajat ovat yhdessä massiivinen voima – Sen huomaa uiguuri­alueen puu­villasta käydystä keskustelusta

Runsas vuosi sitten oli pieni hetki, jolloin Kiinan sensuuri näytti kunnolla herpaantuvan. Yhtäkkiä netissä oli paljon puolueen arvostelua koronakriisin hoidosta ja myös vaatimuksia sananvapaudesta, kirjoittaa HS:n Aasian-kirjeenvaihtaja Mari Manninen.

Ruotsalaisen H&M-vaateketjun kauppa Hongkongissa 26. maaliskuuta.

3.4.2021 15:29 | Päivitetty 3.4.2021 15:59

Kiina on kyykyttänyt viime päivät ulkomaisia tekstiiliyrityksiä. Samalla on käynyt hyvin selväksi, että maata johtava kommunistinen puolue on tehnyt internetistä oman jouhevasti laukeavan aseensa.

Vielä 2000-luvulla länsimaissa haaveiltiin, että internetin myötä Kiinan sananvapaus kasvaa ja puolueen vaikutusvalta vähenee.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat