Ihmissalakuljetus Eurooppaan on lisääntymässä, Välimereen hukkui tänä vuonna yli 1 600 ihmistä - Ulkomaat | HS.fi

Ihmis­salakuljetus Eurooppaan on lisääntymässä, Välimereen hukkui tänä vuonna yli 1 600 ihmistä

Ihmisoikeusjärjestöt vaativat EU-maita kantamaan vastuun Eurooppaan pyrkivistä siirtolaista.

Saksalaisen avustusjärjestön Sea-Watch 3 -aluksen miehistön jäsen jakoi pelastusliivejä siirtolaisille täyteen ahdetussa veneessä Tunisian rannikkovesillä 1. elokuuta.

25.12.2021 15:33

Takana on jälleen surullinen vuosi Välimerellä: YK:n pakolaisjärjestön (UNHCR) arvion mukaan joulukuun 19:een päivään mennessä sen vesillä oli hukkunut tai kadonnut 1 645 ihmistä.

Tällä viikolla luku kasvoi yli 30 ihmisellä, jotka hukkuivat kolmena peräkkäisenä päivänä sattuneissa veneturmissa Kreikan vesillä.

Ongelma ei ole ratkeamassa: Ihmissalakuljetus on viranomaisten mukaan jälleen lisääntynyt alueella.

Lue lisää: Kreikan vesillä on sattunut kolme vene­turmaa yhtä monen päivän aikana – turmissa kuollut ainakin 30 ihmistä

Välimeri on vuodesta toiseen yksi pääreiteistä, jota pitkin siirtolaiset pyrkivät Eurooppaan ihmissalakuljettajien kyydissä.

Tänä vuonna Välimerellä on kuollut enemmän ihmisiä kuin viime vuonna, mutta luku ei ole tavallista suurempi. Perille Euroopan maihin pääsi yli 100 000 ihmistä.

Tilastot kertovat kammottavasta normaalista: Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan väliseen mereen katoaa vuodesta toiseen yli tuhat ihmistä.

Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö IOM arvioi, että vuoden 2014 jälkeen 23 000 ihmistä on kuollut ylittäessään Välimerta usein kiikkerillä ja huonokuntoisilla aluksilla. Vertailun vuoksi samana aikana Englannin kanaalissa kuoli 166 ihmistä.

Yksin vuonna 2006 Välimerellä kuoli yli 5 000 ihmistä.

16-vuotias Achraf itki kelluessaan vedessä pullojen varassa Espanjan ja Marokon rajalla19. toukokuuta. Tuhannet siirtolaiset uivat kesällä Marokosta Espanjan Ceutaan.

Vakavat turmat Välimerellä ovat niin yleisiä, etteivät ne enää herätä juurikaan huomiota.

Esimerkiksi Kreikan rannikon turmia edeltävän viikon aikana Libyan rannikkovesillä tapahtuneissa haaksirikoissa oli hukkunut YK:n mukaan 160 ihmistä. Tunisia puolestaan pelasti marraskuun lopussa rannikoltaan 487 siirtolaista täyteen ahdetusta aluksesta.

Nämä tapaukset eivät nousseet näkyvästi esiin eurooppalaisessa mediassa, arvioi kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön (IOM) Italian-edustaja Flavio di Giacomo uutistoimisto AP:lle. Eivät ainakaan verrattuna Englannin kanaaliin eli Ranskan ja Britannian välisiin vesiin marraskuussa hukkuneisiin.

Lue lisää: 27 ihmistä kuoli Britanniaan matkalla olleen siirtolais­veneen kaaduttua Englannin kanaalissa

“Luulen, että kyse on osin läheisyydestä”, di Giacomo kommentoi AP:lle.

”Luulen, että Britannian ja Ranskan väliset tapahtumat saivat mediahuomiota myös siksi, että kyse on uudesta asiasta. Eurooppa ei ole tottunut tähän mantereen sisällä. Yleensä se tapahtuu ulkorajoilla.”

Siirtolaisia puisessa veneessä matkalla Italian Lampedusa-saarelle 28. elokuuta.

Reittejä Välimeren yli on monia, samoin lähtömaita ja syitä lähteä. Tänä vuonna vilkkain reitti kulki Välimeren keskiosassa Libyasta ja Tunisiasta kohti Italiaa, jonne saapui yli 63 000 siirtolaista. Italia on kiristänyt otteitaan ja jopa käännyttänyt aluksia laittomasti rannikoltaan.

Italian-reitti vaati myös eniten kuolonuhreja – YK:n mukaan noin 1 200 ihmistä kuoli tai katosi tänä vuonna matkalla Italiaan.

Siirtolaiset lämmittelivät satamassa Lampedusan saarella Italiassa 21. kesäkuuta.

Luvut eivät ole tarkkoja, sillä moni kuolema Välimerellä jää todistamatta. Arviot hukkuneiden määrästä perustuvat usein siihen, kuinka monta ihmistä veneessä on pelastuneiden mukaan lähtiessä ollut.

Liikenne lisääntyi UNHCR:n mukaan kuluneen vuoden aikana myös olosuhteiltaan Välimerta vielä vaarallisemmalla merireitillä Afrikan länsirannikon Senegalista, Mauritaniasta ja Marokosta Espanjan Kanariansaarille.

Atlantin mainingeilla moni huonokuntoinen alus hajoaa jo lähellä Afrikan rannikkoa. Toiset taas selviävät pidemmälle, mutta virtaukset kuljettavat ne Kanariansaarten ohi kauas valtamerelle.

”Reitti Länsi-Afrikasta on erittäin pitkä ja vaarallinen”, di Giacomo kommentoi AP:lle.

Kaksi siirtolaista söi pimeässä teltassa Las Palmasin vuorilla 7. maalikuuta 2021. Kymmenet siirtolaiset siirtyivät asumaan teltoissa menetettyään paikkansa Punaisen ristin vastaanottokeskuksessa.

IOM on rekisteröinyt reitillä alle tuhat kuolemaa, mutta di Giacomon mukaan todellinen luku voi hyvin olla kaksinkertainen.

”Kukaan ei juurikaan kiinnitä tähän huomiota”, hän toteaa AP:lle.

Ihmisoikeusjärjestöjen viesti on selvä: ihmiset hyppäävät veneisiin päästäkseen EU:hun, ja on EU:n vastuulla tarjota heille turvallisempi kulkureitti.

Välimeren pelastustoiminnassa mukana oleva kansainvälinen Lääkärit ilman rajoja -järjestö vaati EU:lta politiikan suunnanmuutosta tiedotteessaan viime perjantaina.

”Nämä kuolemat eivät ole onnettomuuksia vaan suora seuraus EU:n ja sen jäsenvaltioiden politiikasta, joka suojelee rajoja ihmisten sijaan”, järjestö kirjoitti.

Ihmisoikeusjärjestöt kritisoivat erityisesti vastuun ulkoistamista Libyalle, jonka ylläpitämissä siirtolaisten pidätyskeskuksissa on raportoitu ihmisoikeusloukkauksia.

Myös Kreikassa siirtolaisten vastaanottokeskuksessa joulukuussa vieraillut paavi Franciscus vaati keskiviikkona Euroopan maita ottamaan yhteisesti vastuun Välimeren siirtolaisista.

Paavi Franciscus vieraili Kreikan Lesbos-saarella sijaitsevassa siirtolaisten vastaanottokeskuksessa 5. joulukuuta.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat