Thamesjoen suistoon uponneessa sota-ajan rahtilaivassa räjähdysvaara, brittilaivasto aikoo purkaa osia aluksesta riskin pienentämiseksi - Ulkomaat | HS.fi

Thamesjoen suistoon uponneessa sota-ajan rahtilaivassa räjähdys­vaara, britti­laivasto aikoo purkaa osia aluksesta riskin pienentämiseksi

Britannian puolustusministeriön mukaan vuonna 1944 uponneen aluksen räjähtäminen voisi lennättää pirstaleita 3 000 metrin korkeuteen ja johtaa henkilövahinkoihin.

Richard Montgomery -laivan mastoja Thamesjoen suistossa kuvattuna heinäkuussa 2011.

30.12.2021 18:23

Britannian merivoimat ilmoitti torstaina, että se tulee irrottamaan osia Thamesjoen suistoon uponneesta rahtilaivasta. Vuonna 1944 uponnut rahtilaiva Richard Montgomery sisältää 1 400 tonnia räjähdysherkkiä räjähteitä.

Kaksi kuukautta kestävän merivoimien operaation, jossa vedenpinnan yläpuolelle ulottuvat mastot poistetaan, kerrotaan alkavan kesäkuussa.

Asiasta uutisoivat muun muassa brittimediat The Guardian ja The Daily Telegraph.

The Guardianin mukaan tuore Britannian liikenneministeriön selvitys totesi uponneen laivan kolmen maston rappeutuneen ja olevan heikossa kunnossa.

Maan puolustusministeriö on varoittanut, että yhdenkin maston romahtaminen voisi räjäyttää laivan lastin.

Puolustusministeriön raportin mukaan Thamesin suistoon uponneen Richard Montgomeryn lastin räjähtäminen voisi aiheuttaa suurta tuhoa ja pahimmillaan vaatia ihmishenkiä.

Raportissa arvioidaan, että aluksen räjähdys nostattaisi metrin levyisen vesipilarin ja pirstaleita lähes 3 000 metrin korkeuteen sekä synnyttäisi viisi metriä korkean aallon.

Uhan alla ovat brittimedioiden mukaan esimerkiksi läheisen Sheernessin kaupungin öljy- ja kaasulaitokset.

Suuren räjähdyksen riski on kuitenkin pieni.

Yhdysvalloissa vuonna 1943 rakennettua Richard Montgomeryä käytettiin alun perin viemään elintarvikkeita Yhdysvalloista Eurooppaan. Myöhemmin laiva kuljetti myös ampumatarvikkeita.

Alus ajoi karille vuonna 1944, kun sen kapteenia pyydettiin ankkuroimaan laiva liian matalavetiselle alueelle.

Yritykset purkaa lasti hylättiin, kun ahtaajat ja laivaston sukeltajat epäonnistuivat vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi.

Sukeltajat ovat arvioineet laivan rungon paksuutta ja kuntoa vuosina 2003 ja 2013.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat