Etelä-Korean F-35A-hävittäjä laskeutui ilman laskutelineitä – Kyseessä tiettävästi konetyypin ensimmäinen ”mahalasku” - Ulkomaat | HS.fi

Etelä-Korean F-35A-hävittäjä laskeutui ilman laskutelineitä – Kyseessä tiettävästi konetyypin ensimmäinen ”mahalasku”

Hävittäjän laskutelineet eivät toimineet sähkövian vuoksi. Suomi valitsi Lockheed Martinin valmistaman F-35A-hävittäjän uudeksi hävittäjäkseen joulukuussa.

Yhdysvaltain ilmavoimien F-35A-hävittäjä, joka oli matkalla Utahista Turkuun vuonna 2019.

5.1. 11:12

Etelä-Korean asevoimien F-35A-hävittäjä teki tiistaina niin sanotun mahalaskun. Lentäjä siis toi koneen maahan ilman, että sen laskutelineet avautuivat.

Asiasta kertoo muun muassa yhdysvaltalainen uutiskanava CNN.

Harjoituslennolla olleen hävittäjän laskutelineet eivät avautuneet sähköisen vian vuoksi, Etelä-Korean ilmavoimien tiedottaja sanoi CNN:lle. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen F-35A-hävittäjällä tehty laskeutuminen ilman laskutelineitä.

Kyseessä on sama Lockheed Martinin valmistama F-35A, jonka Suomi valitsi joulukuussa uudeksi hävittäjäkseen.

Suomi tilasi hävittäjiä 64 kappaletta. Etelä-Korealla hävittäjätyyppi on ollut käytössä vuodesta 2019.

Etelä-Korean asevoimat eivät kertoneet, vaurioituiko kone laskeutumistilanteessa. Kone laskeutui Seosanissa sijaitsevaan ilmavoimien tukikohtaan. Eteläkorealaisen Yonhap-uutistoimiston mukaan kiitoradalle levitettiin ennen laskeutumista vaahtoa, joka esti rungon vakavan vahingoittumisen.

Etelä-Korean asevoimien mukaan lentäjä ei loukkaantunut laskeutumisessa.

Entinen Italian ilmavoimien upseeri David Cenciotti sanoi CNN:lle, että F-35A-hävittäjällä laskeutuminen ilman laskutelineitä on vaikeaa ja erittäin vaarallista, sillä kone laskeutuu alas hyvin jyrkässä kulmassa.

”F-35 laskeutuu erittäin nopeasti. Se ei ole kuin [vanhemmat hävittäjämallit] F-16, 18 tai 111”, entinen Australian ilmavoimien upseeri Peter Layton sanoi CNN:lle.

”Olen erittäin yllättynyt, että laskutelineiden hätäjärjestelmä ei toiminut tai sitä ei käytetty”, Layton jatkoi.

Hän sanoi myös yllättyneensä, kun lentäjä ei käyttänyt heittoistuinta mutta lisäsi, että ”lentäjä teki selvästi oikean ratkaisun”.

Etelä-Korealle ei ole sattunut aiempia onnettomuuksia F-35A-hävittäjällä, mutta maailmalla niitä on ollut yhteensä ainakin kahdeksan. Tuorein sattui brittihävittäjälle, joka syöksyi Välimereen marraskuussa. Tuolloin lentäjä pelastautui heittoistuimella.

Huhtikuussa 2019 lentäjä kuoli, kun Japanin F-35 putosi Tyyneenmereen.

Japanin asevoimien mukaan onnettomuuden syy oli spatiaalinen disorientaatio. Se tarkoittaa, että lentäjän havainnointikyky esimerkiksi koneen sijainnin, korkeuden ja liikkeen suhteen on heikentyy. Hävittäjälentäjän havainnointikyvyn heikentyminen jo muutamiksi sekunneiksi voi johtaa onnettomuuteen.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat