Zelenskyi on vaatinut Ukrainan ylle lento­kielto­aluetta, mutta vaatimus on torjuttu lännessä jyrkästi: ”Se olisi sotilaallinen väliin­tulo”, sanoo ilma­sota­opin pää­opettaja Inka Niskanen

”Se olisi sotilaallinen väliintulo”, sanoo ilmasotaopin pääopettaja Inka Niskanen Maanpuolustuskorkeakoulusta.

Venäjän puolustusministeriön viikonloppuna julkaisema kuva Venäjän ilmavoimien Suhoi Su-34 -hävittäjäpommittajasta.

7.3. 20:53 | Päivitetty 7.3. 21:28

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi on toistuvasti pyytänyt Nato-maita perustamaan Ukrainan ylle lentokieltoalueen.

”Miten monien jalkojen, käsien ja päiden pitää repeytyä irti ja räjähtää kappaleiksi, ennen kuin te perustatte lentokieltoalueen? Miten monen? Sanokaa. Käyn itse laskemassa ne teille”, hän on vedonnut.

Hän on kertonut keskustelleensa asiasta puhelimessa muiden muassa Saksan liittokanslerin Olaf Scholzin kanssa: ”Painotin tarvetta sulkea taivas Ukrainan yllä”, Zelenskyi twiittasi maaliskuun alussa.

Sota-aikana lentokieltoalueen (englanniksi no-fly zone) avulla kielletään sotilaskoneiden lentäminen tietyllä alueella. Tarkoitus on suojata siviileitä ilmaiskuilta.

Maasta laukaistavien rakettien ja ohjusten tulitukselta lentokieltoalue ei suojaa.

Lentokieltoaluetta ei kannata perustaa, ellei joku valvo sitä sotilaallisesti. Jonkun pitäisi siis ampua alas venäläiskoneet, jos ne rikkovat lentokieltoa ja lentävät Ukrainan ylle.

Käytännössä se tarkoittaisi Natoa tai Yhdysvaltoja. Sellainen lentokieltoalue, jota ei valvota, ei olisi uskottava.

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg (vas.) ja Yhdysvaltojen ulkomisteri Antony Blinken keskustelivat ryhmäkuvan ottamisen yhteydessä Naton päämajassa Brysselissä viime viikolla.

Toistaiseksi Euroopassa ja Yhdysvalloissa on jyrkästi torjuttu presidentti Zelenskyin vetoomukset. Tätä on perusteltu sillä, että lentokieltoalue johtaisi vääjäämättömästi sodan leviämiseen Venäjän ja Naton välille.

Lue lisää: Ukrainan sodassa ei ole hyviä vaihtoehtoja

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg kertoi perjantaina, että Naton jäsenmaat eivät halua Naton koneita Ukrainan ilmatilaan.

”Nato ei hae sotaa Venäjän kanssa”, hän sanoi.

Britannian puolustusministeri Ben Wallace teki myös selväksi, ettei Britannia aio auttaa lentokieltoalueen perustamisessa, koska venäläisten koneiden tulittaminen laukaisisi Euroopan laajuisen sodan.

”Se on sama asia kuin sota”, sanoi puolestaan entinen Yhdysvaltain ilmavoimien kenraali Philip Breedlove Foreign Policy -lehdessä.

Miksi Ukrainan sota mitä todennäköisimmin eskaloituisi, jos lentokieltoalue perustettaisiin?

Breedloven mukaan tällaisen vyöhykkeen perustaminen esimerkiksi itäiseen Ukrainaan tarkoittaisi, että Naton tai jonkinlaisen Venäjän-vastaisen koalition pitäisi lentää sillä alueella ja tuhota kaikki aseet, jotka voivat tulittaa alueelle ja vahingoittaa omia lentokoneita.

”Se tarkoittaa vihollisen tutkien ja ohjusjärjestelmien pommittamista rajan toisella puolella”, hän sanoi.

”Ja ymmärrätte, mitä se tarkoittaa. Se on sama asia kuin sota.”

”Harva ymmärtää tämän.”

Toimittajille äskettäin järjestetyssä taustatilaisuudessa Yhdysvaltain puolustusministeriön edustajalta kysyttiin, mitkä olisivat lentokieltoalueen riskit. Anonyymisti esiintynyt virkamies ei edes alkanut spekuloida vaan viittasi siihen, mitä Yhdysvaltain presidentti Joe Biden on sanonut. Bidenin mukaan amerikkalaisjoukkoja ei lähetetä taistelemaan Ukrainaan.

”Ja se pitää sisällään lentokieltoalueen”, puolustusministeriön edustaja sanoi.

”Jos perustettaisiin lentokieltoalue, joutuisimme taisteluihin. Sellaista ei tule tapahtumaan.”

Myös Valkoisen talon lehdistösihteeri Jen Psaki on sanonut, ettei ajatus ole hyvä. Biden ei halua ottaa riskiä, että Yhdysvallat päätyisi sotaan Venäjän kanssa.

”Pohjimmiltaan lentokieltoalue tarkoittaisi sitä, että Yhdysvaltain sotavoimat ampuisivat alas koneita, venäläisiä koneita. Se on ehdottomasti eskaloivaa.”

Ilmasotaopin pääopettaja Inka Niskanen Maapuolustuskorkeakoulusta.

Ilmasotaopin pääopettaja, everstiluutnantti Inka Niskanen Maapuolustuskorkeakoulusta sanoo, että jos joku taho yrittäisi perustaa lentokieltoalueen Ukrainan ylle, tästä tahosta tulisi väistämättä Ukrainan sodan osapuoli.

”Se olisi sotilaallinen väliintulo”, hän sanoo.

”Lentokieltoaluetta ei perusteta, ellei sitä myös valvota.”

Ukrainan kokoisen ilmatilan valvonta edellyttäisi Niskasen arvion mukaan noin sataa sotilaskonetta. Yhdysvaltalaisten arviot ovat olleet tätäkin suurempia. Lisäksi tarvittaisiin tuhansia muita tankkaamaan, aseistamaan ja huoltamaan koneet.

”Zelenskyi toivoo, että Nato ottaisi osavastuun Ukrainan puolustuksesta eli pitäisi ilmatilan puhtaana. Arvioni on, ettei tällaista tulla näkemään, koska eskalaatio olisi väistämätön. Viime kädessä Ukraina on yksin”, Niskanen sanoo.

”En näe sellaista tilannetta, että Nato ottaisi tällaisen askeleen.”

Jos lentokieltoalueen valvonta tarkoittaisi myös Venäjän ilmapuolustuksen tuhoamista, voimankäyttöä pitäisi laajentaa Ukrainan ilmatilan ulkopuolelle.

”On vakava huoli, että lentokieltoalueen valvominen voisi johtaa eskalaatioon jopa ydinaseiden tasolla”, Sophy Antrobus, Lontoon King’s Collegen Freeman Air and Space -instituutin tutkija, kirjoitti äskettäin The Guardian -lehdessä. Hän viittasi Venäjän presidentin Vlamidir Putinin arvaamattomiin reaktioihin.

Ukrainan lentokieltoalue olisi vaativampi kuin maailmalla viime vuosikymmeninä toteutetut lentokieltoalueet. Nyt ei olisi kyse rauhan turvaamisesta eikä sisällissodasta vaan perinteisestä sodasta, jossa yksi valtio on hyökännyt toiseen. Lisäksi vastapuolella olisi Venäjä.

Lähihistoriassa lentokieltoalueita ei ole ollut monia.

Persianlahden sodan jälkeen Yhdysvallat ja sen liittolaiset julistivat Irakin ylle kaksi lentokieltoaluetta pohjoiseen ja etelään. Näin tehtiin, koska Irakin johtajan Saddam Husseinin joukot tulittivat irakilaisia helikoptereista. Irakin ilmatilan valvonta vaati valtavasti resursseja, sillä se päättyi vasta vuonna 2003. Vuosina 1991–1993 ammuttiin alas neljä irakilaiskonetta.

Bosnia ja Hertsegovinan yllä oli lentokieltoalue vuosina 1993–1995. Siitä päätti YK, ja sitä valvoivat Naton koneet.

Vuonna 2011 YK:n turvallisuusneuvosto perusti lentokieltoalueen Libyaan. Tarkoitus oli estää itsevaltaista Muammar Gaddafia pommittamasta omaa kansaansa, joka kapinoi. Päätöstä tehdessään turvaneuvosto viittasi Libyassa mahdollisesti tapahtuneisiin rikoksiin ihmisyyttä vastaan. Venäjä ja Kiina pidättäytyivät äänestämästä.

Edelleen levottomuuksista kärsivässä Syyriassa lentokieltoaluetta ei ole sodan aikana perustettu, vaikka presidentti Bashar al-Assadin ilmavoimat tappoivat siviileitä pudottamalla kaupunkeihin hirvittäviä tynnyripommeja, jotka osuivat mihin sattuivat. Lisäksi Venäjä on tukenut al-Assadia pommittamalla muun muassa syyrialaisia sairaaloita. Perusteet lentokieltoalueelle siis olisi ollut, mutta Yhdysvallat pelkäsi tuolloinkin suoraa konfliktia Venäjän kanssa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat