Kulutustutkimus: Venäläiset ryhtyivät ostamaan alkoholia urakalla, hamstrauksen syynä pelko hintojen noususta

Kovin kasvu ginin myynnissä, hamstrausta perustellaan hintojen nousun pelolla.

Maria Zelenova oli ostoksilla Pietarin Prismassa voitonpäivänä toukokuussa 2018.

15.4. 14:08

Venäläiset ryhtyivät maaliskuun puolivälissä ostamaan alkoholijuomia kiihtyvällä tahdilla. Asia selviää kansainvälisen tutkimusyhtiön NielsenIQ:n torstaina julkaisemista suurimpien kauppaketjujen myyntitiedoista, kertoo venäläinen uutiskanava RBK.

Nielsenin aiempien tilastojen mukaan venäläiset ryhtyivät maaliskuun alussa hamstraamaan hyvin säilyviä peruselintarvikkeita kuten lihasäilykkeitä, riisiä, tattaria ja sokeria. Kuun puoliväliin mennessä niiden hamstraus oli kuitenkin vähentynyt selvästi.

Maaliskuun 13. päivästä alkaneen kaksiviikkoisen tutkimusjakson aikana lisääntyi edellisvuotiseen nähden eniten alkoholijuomien myynti. Alkoholijuomista eniten suosiotaan kasvatti gini, jota meni kaupaksi 60 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajanjaksona viime vuonna.

Olutta myyntiin ketjusta ja laadusta riippuen 9–15 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin, votkan myynnissä lisäykset olivat 10–13 prosentin suuruisia.

Alkoholijuomien myynnin kasvu jatkui huhtikuun alussa mutta hieman rauhallisempaan tahtiin kuin maaliskuun puolella.

Venäjän valtiollisen tutkimuslaitoksen Vtsiomin huhtikuussa julkaisemassa kyselyssä peräti 85 prosenttia vastaajista kertoi hamstraavansa elintarvikkeita. Ensimmäisenä Neuvostoliiton romahtamisen jälkeisenä vuotena ruokaa kertoi varastoivansa 71 prosenttia vastaajista eli maaliskuun hamstrausinto oli ennen näkemätöntä.

Kolmekymmentä vuotta sitten vastaajat perustelivat elintarvikkeiden hamstrausta yhtä lailla hintojen nousun kuin tuotteiden loppumisen pelolla. Nyt pelko hintojen noususta on selvästi tärkein syy varastointiin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat