Britanniasta voi olla vaikea poistua, jos yrittää väärään aikaan ja käy huono tuuri – osittain kiitos brexitin

Brittipasseihin jonotetaan nyt leimaa. Vaikeuksien yhdistäminen brexitiin on vaikeaa poliittisille päättäjille, kirjoittaa HS:n Annamari Sipilä.

Manner-Eurooppaan suuntaavat autot jonottivat Doverin lauttasatamassa perjantaina.

26.7. 16:55

Maanantai-iltana Britannian pääministeriydestä kisaavat Liz Truss ja Rishi Sunak esiintyivät yleisradioyhtiö BBC:n vaaliväittelyssä.

Juontaja nosti esille pitkät autojonot, jotka syntyivät viime viikolla Doveriin ja Folkestoniin lomailijoiden ja ammattiautoilijoiden yrittäessä Englannista Manner-Euroopan puolelle. Oliko brexit ehkä syynä jonoihin?

Vastaukset tulivat kuin apteekin hyllyltä.

”Ei”, sanoi Truss.

”Ei”, sanoi Sunak.

Ulkoministeri Liz Truss ja entinen valtiovarainministeri Rishi Sunak kisaavat Britannian pääministeriydestä.

Olipa brexitistä sitten mitä mieltä tahansa, yhtä tosiasiaa ei pääse pakoon: EU-eron myötä matkustaminen Britannian ja EU:n välillä on käynyt ainakin hitusen entistä vaivalloisemmaksi.

EU-maahan lähtevä brittimatkustaja tarvitsee nyt rajalla passiinsa leiman. Siitä näkee, milloin matkailija on saapunut EU:n alueelle. Päivämäärästä lasketaan 90 päivän oleskeluoikeus.

Jos Ranska ei ole pannut rajalle tarpeeksi passintarkastajia, syntyy Kanaalin rannalle jonoja. Samaan jonoon juuttuvat myös EU-kansalaiset.

Tietysti henkilöys tarkistettiin Britannian ja Manner-Euroopan välillä liikkuessa ennenkin. EU-maanakaan Britannia ei koskaan kuulunut Schengen-alueeseen.

Nyt rajatarkastuksissa on brexit-lisää leimaamisineen. Systeemi ei jousta edes ruuhka-aikoina.

Tilanteen on määrä helpottua joskus sitten, kun EU:n uusi ETIAS-järjestelmä tulee käyttöön. Silloin viisumivapaista kolmansista maista tulevien matkailijoiden – kuten brittien – liikkeitä valvotaan verkkopalvelun kautta.

Sunak ja Truss puhuivat maanantaina ”omilleen” eli konservatiivipuolueen rivijäsenille. Juuri rivijäsenistö päättää, kummasta tulee puolueen uusi johtaja ja samalla Britannian uusi pääministeri.

Ja koska konservatiivipuoleen rivijäsenistö on korostetun brexit-henkistä, ei kandidaattien ja heidän tukijoukkojensa kampanjapuheisiin sovi brexit-ongelmat.

Siksi jonotkin johtuvat aina jostain muusta: vajavaisesta valmistelusta tai ranskalaisista rajatarkastajista.

Rekat ja henkilöautot jonottivat kanaalitunneliin Folkestonessa viime sunnuntaina.

Kuluvan kesän aikana Britannia on tuntunut aiempaa enemmän saarelta. Saarelta poistuminen voi olla joskus vaikeaa, jos yrittää väärään aikaan ja käy huono tuuri.

Auto- ja rekkaletkat Kentissä Kanaalin rannalla kertovat brexitin aiheuttamasta kitkasta. Kitka pahenee ruuhka-aikaan, kuten nähtiin viime viikolla monien Britannian asukkaiden aloittaessa kesälomansa.

Kitkaa on nähty myös lentoasemilla, vaikka nyt syy ei ole brexitissä. Kyse on yleisemmästä ilmiöstä.

Heathrow’n lentoaseman jonoja kesäkuun lopussa.

Britanniassa lentoja on peruttu lyhyilläkin varoitusjoilla. Lentoasemien kapasiteetti ei ole riittänyt, koska pandemian aikana karsittua väkeä on ollut hidasta korvata uudella.

Aiemmin heinäkuussa Lontoon Heathrow’n lentokenttä käski myös Finnairia vähentämään lentomatkustajiensa määrää. Suomalaisyhtiö joutui mukaan talkoisiin, jotta lentoaseman päivittäinen lähtevä matkustajamäärä saatiin rajattua sataan tuhanteen.

Tiistaina Heathrow’n edustaja kertoi LBC-kanavalla, että ongelmaterminaalin turvatarkastuksen työntekijöiden määrä on jo takaisin pandemiaa edeltävällä tasolla.

Hitaus kuitenkin yhä piinaa. Uusilla työntekijöillä menee aikaa totutella hommiinsa. Matkustajistakin on harmia: heillä on liikaa käsimatkatavaroita.

Ja miksiköhän matkustajilla on liikaa käsimatkatavaroita?

Siksi koska he pelkäävät hukkaavansa lomaruuhkissa matkalaukkunsa, jos panevat sen ruumaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat