Orbánin hallinto on tarjonnut unkarilaisille avokätisiä helpotuksia elinkustannuksiin, mutta nyt riippuvuus Venäjän energiasta on muuttunut päänvaivaksi

Orbánin hallituksen elinkustannusten alentamiseen tähtäävä politiikka hyödyttää kansaa mutta kurittaa valtion­taloutta – ja tekee Unkarista vahvasti riippuvaisen venäläisestä energiasta.

István Siba tankkaamassa yrityksensä autoon markkinahintaista dieseliä hintakaton poiston jälkeen Budapestissa. Myös tällä asemalla oli pulaa 95-oktaanisesta bensiinistä.

5.8. 2:00 | Päivitetty 5.8. 11:23

Budapest

Viime lauantaina István Siballe tuli kiire diesel­pumpulle.

Unkarin hallitus oli juuri tiputtanut yllättävän uutisen polttoaineen hinnan­muutoksesta, ja budapestiläinen kuljetusalan yrittäjä suuntasi välittömästi lähimmälle huolto­asemalle.

Huoltoasemalla oli jonoa. Lukuisat muutkin olivat kuulleet hallituksen ylimääräisen tiedotustilaisuuden.

Siba täytti yritykselleen kuuluvan kuljetus­ajoneuvon tankin dieselillä. Unkarissa litra dieseliä maksaa 480 forinttia eli noin 1,2 euroa, joka on valtion asettaman hintakaton mukainen litrahinta.

Siba jonotti kassalle edessään kaksi asiakasta. Hän ymmärsi olevansa myöhässä.

”Kassalla työskennellyt nainen sanoi, että he eivät voi enää myydä minulle halvempaa dieseliä. Jouduin sitten maksamaan lähes 9 900 forinttia enemmän kuin aiemmin”, toteaa Siba.

Lauantain ylimääräisessä tiedotus­tilaisuudessa ministeri Gergely Gulyás ilmoitti, että hallitus tulee kaventamaan sitä joukkoa, joka on aiemmin hyötynyt polttoaineiden 480 forintin eli 1,2 euron litrahintakatosta.

Päätös astui voimaan vain tunti tiedotustilaisuuden jälkeen.

Tämä jätti hyvin vähän reagointiaikaa Siballe ja muille yrittäjille.

Yritysten käyttämät ajoneuvot eivät ole enää oikeutettuja ostamaan halvempaa polttoainetta. Jatkossa vain yksityis­henkilöiden ajoneuvoihin, takseihin ja maatalous­ajoneuvoihin saa ostaa halvempaa polttoainetta huolto­asemilta.

Siban kaltaiset yrittäjät joutuvat maksamaan poltto­aineesta markkina­hinnan.

Näin ollen yritysten toiminta­kustannukset kasvoivat merkittävästi yhden aamupäivän aikana. Päätöksen myötä yrityksille myytävä bensiini kallistui noin 44 prosenttia ja diesel noin 53 prosenttia.

Ihmisiä tankkaamassa ajoneuvojaan Esztergomin kaupungissa Unkarissa lähellä Slovakian rajaa lauantaina 30. heinäkuuta.

Päätöksen syyksi kerrottiin öljyn ja polttoaineen puute, joka johtuu kotimaisen jalostuskapasiteetin tilapäisestä vähenemisestä, Ukrainan sodasta ja EU:n Venäjälle asettamista pakotteista.

Hallituksen mukaan jalostuskapasiteetin vähenemisen merkittävin syy on Unkarin kansallisen öljy- ja energiayhtiön Molin öljyjalostamon huoltotyöt. Százhalombattan kaupungissa sijaitsevan öljyjalostamon huoltotyöt voivat kestää ”parhaassa tapauksessa kuukauden, mutta mahdollisesti pidempäänkin”. Mol on tällä hetkellä Unkarissa ainoa yritys, joka vastaa polttoaineen maahantuonnista ja sen jakelusta.

Päätöksen toivottiin myös kasvattavan polttoaineiden tukku­kauppiaiden haluja tuoda polttoainetta Unkarin markkinoille. Kansainväliset yritykset ovat suhtautuneet vasta­hakoisesti polttoaineen tuomiseen Unkarin markkinoille, sillä hintakaton takia ne joutuvat myymään sitä tappiolla.

Lauantai-iltana kuitenkaan monet unkarilaiset huoltoasemat eivät enää myyneet 95-oktaanista bensiiniä. Dieselin saatavuusongelmien uskotaan konkretisoituvan vielä elokuun aikana, kertoo unkarilainen vapaa uutissivusto Telex.

Käytöstä poistettuja bensapumppuja unkarilaisella huoltoasemalla lauantaina 30. heinäkuuta.

Elinkustannusten alentamispolitiikka on ollut tärkeä osa Unkarin pääministerin Viktor Orbánin hallituksen yleistä energiastrategiaa jo vuodesta 2010, jolloin hän nousi valtaan ensimmäisen kerran.

Orbánin ja hänen edustamansa Fidesz-puolueen politiikan myötä kaikille unkarilaisille on tullut tutuksi käsite rezsicsökkentés, jolla tarkoitetaan asuinkulujen, kuten vesi-, sähkö- ja kaasulaskujen, pienentämistä.

Sen avulla Unkarin hallitus on voinut puuttua normaalisti markkinatalouden määrittämiin energian hintoihin pakottamalla julkisia toimijoita hinnanalennuksiin.

Hinnanalennukset se on toteuttanut asettamalla hintakattoja.

Aiemmin alennetut hinnat koskivat kaikkia kotitalouksia energian­kulutuksen määrästä riippumatta.

Ukrainan sodan ja Eurooppaa kurittavan energiakriisin myötä hallitus on kuitenkin joutunut siirtämään kasvavia kustannuksia kuluttajien maksettavaksi.

21. heinäkuuta hallitus päätti, että elokuun alusta lähtien halvempaa sähköä voi ostaa vain 2 523 kilowattituntia vuodessa, kertoo uutistoimisto Reuters. Ylittävästä osuudesta tulee jatkossa maksaa kaksinkertainen hinta.

Kaasun osalta käyttöraja on 1 729 kuutiometriä vuodessa. Sen ylittävään määrään sovelletaan markkinahintoja lähellä olevaa hintaa, mikä merkitsee hintojen seitsen­kertaistumista.

Päätös vuotuisista käyttörajoista johti siihen, että Unkarissa suositun verkkokaupan eMagin ilmastointi­laitteiden myynti väheni 90 prosenttia viikossa keski­määräiseen myyntiin verrattuna, uutisoi Telex.

Toisaalta taas aurinkopaneelien myynti kasvoi verkkokaupassa nelinkertaiseksi vain viikossa käyttörajoja koskevan ilmoituksen jälkeen.

István Siba ei ole mielissään hallituksen lauantaisesta päätöksestä, vaikka kertookin tietävänsä, että se oli pakko tehdä.

”Meille unkarilaisille nämä korkeat hinnat tulivat yllätyksenä, jopa shokkina. Mutta uskon, että tämä päätös oli pakollinen, sillä hintakatot ilmiselvästi eivät voineet olla kestävä ratkaisu.”

István Siba kertoo toivovansa, että hän kykenee pitämään yrityksensä tuottoisana vielä ennen ensi vuonna alkavaa eläkettä. ”Olen optimistinen sen suhteen”, hän sanoo.

Siba lisää pelkäävänsä, ettei unkarilaisilla ole jatkossa varaa maksaa hänen yrityksensä palveluista. Hän joutuu siirtämään polttoainekustannusten nousun aiheuttamia tappioita asiakashintoihin.

”Luulen, että yritykseni palveluiden kysyntä tulee laskemaan, sillä asiakkaat joutuvat jatkossa maksamaan enemmän. En voi kuitenkaan siirtää kaikkia näitä kustannuksia suoraan asiakashintoihin, ja siksi joudun miettimään tarkemmin yritykseni juoksevia kuluja.”

Unkarilaisten ostovoimaa heikentää myös ennätyksellisen korkea inflaatio, joka on jo tämän vuoden aikana heikentänyt forintin arvoa kahdeksan prosenttia suhteessa euroon. Hallituksen lauantaisen päätöksen pelätään kiihdyttävän inflaatiota entisestään.

”En usko, että kukaan osaa arvata, kuinka paljon polttoaine maksaa kuukauden päästä. Olen varma, että myös polttoaineen hinta tulee nousemaan muiden kustannusten joukossa”, toteaa Siba.

Orbánin ja hänen edustamansa Fidesz-puolueen energiapolitiikka on helpottanut monien unkarilaisten elämää, mutta siitä on osoitettavissa merkittäviä valuvikoja.

Kun Unkari ei kykene tuottamaan itse kaikkea tarvitsemaansa energiaa, asuin­kustannusten alentamiseen tähtäävä politiikka edellyttää kilpailukykyisesti hinnoiteltua energian tuontia.

Unkarin tapauksessa tämä edellytys tarkoittaa venäläistä kaasua ja öljyä, joista se on hyvin riippuvainen: noin 85 prosenttia Unkarin kaasusta ja 65 prosenttia öljystä tuodaan Venäjältä.

Unkari kykenee tuottamaan ainoastaan viidenneksen sen tarvitsemasta kaasusta, kertoo maan kaasuverkkoja hallinnoiva kansallinen yhtiö FGSZ.

Kuten Orbán totesi aiemmin tämän vuoden helmikuussa: ”Jos on venäläistä kaasua, on rezsicsökkentés. Jos ei ole venäläistä kaasua, ei ole rezsicsökkentés.”

Lisäksi Unkarin kansallisen öljy- ja energiayhtiön Molin jalostamot on suunniteltu käyttämään venäläistä öljyä. Yhtiön mukaan sen jalostamoiden muuntaminen käyttämään jotain muuta öljyn viitelaatua veisi 2–4 vuotta.

Jotta kansalaisille voidaan myydä halpaa energiaa ja polttoainetta, joutuvat unkarilaiset energiayhtiöt hintakattojen vuoksi ostamaan kaasua, sähköä ja öljyä kalliimmalla kuin millä sitä voidaan myydä kansalaisille.

Unkarilaisen riippumattoman taloustutkimuslaitos GKI:n mukaan energiakustannusten hintakatot veivät valtion budjetista viime vuonna 300 miljardia forinttia, joka on nykyisellä kurssilla noin 740 miljoonaa euroa. Tutkimuslaitos ennustaa, että hintakattojen aiheuttamat kustannukset voivat jopa nelinkertaistua tänä vuonna.

István Siba kertoo olevansa hyvin tyytyväinen siihen, ettei unkarilaisten ole tarvinnut maksaa niin paljoa polttoaineesta tai asumiseen liittyvistä kustannuksista.

Nyt hän kertoo suhtautuvansa asiaan kyynisemmin.

”Tähän asti olemme olleet tyytyväisiä, mutta emme enää, sillä kaikki kallistuu. Tämä on nyt todellisuutta ja meidän on totuttava siihen.”

Viktor Orbán on kuitenkin luvannut, että kaasua riittää koko kansalle jatkossakin ja että jokaisella unkarilaisella perheellä on mahdollisuus saada kaasua ja sähköä alennettuun hintaan myös tulevaisuudessa.

Nähtäväksi jää, pitääkö hänen lupauksensa myös tulevana talvena, jolloin Eurooppaa koettelevan energiakriisin odotetaan pahenevan entisestään.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat